וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוטרדת מינית במקום העבודה? מגיע לך פיצוי

עו"ד ליאת חמו בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

24.3.2020 / 16:44

המוסד לביטוח לאומי עשוי להכיר בהטרדה מינית או פגיעה מינית במקום העבודה כתאונת עבודה. אם מדובר במעשים חוזרים ונשנים ולא במקרה חד פעמי, ניתן יהיה להכיר בכך כמחלת מקצוע. כך או כך - מגיע לך פיצוי

הטרדה מינית במשרד. ShutterStock
החוק מאפשר להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי להכרה במקרה של הטרדה מינית או פגיעה מינית בעבודה/ShutterStock

בשנים האחרונות נושא ההטרדות המיניות נוכח בשיח הציבורי יותר מאי פעם, אך עדיין רבים אינם מודעים לזכויות הנפגעים מהן. האם ידעת, למשל, שהחוק מאפשר להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי להכרה במקרה של הטרדה מינית או פגיעה מינית בעבודה כתאונת עבודה, ולקבל בעקבותיה את מלוא הפיצוי המוגדר בחוק?

תאונת עבודה או מחלת מקצוע

לאחר פגיעה או הטרדה מינית, ובמיוחד כזו שנגרמה במסגרת העבודה, עשוי/ה הנפגע/ת לסבול מנזקים פיזיים, מטראומה נפשית ומהפרעות נרחבות . לכל אלה השלכות על התפקוד ועל יכולת ההשתכרות הכוללות, בין השאר, קשיי ריכוז, בעיות שינה, דיכאון, חשש לצאת מהבית ואי רצון להגיע למקום העבודה ועוד.

כדי שהטרדה מינית או פגיעה מינית תוכר כתאונת עבודה יש להוכיח כי:

• מדובר באירוע חד פעמי שאכן קרה במסגרת העבודה.
• הנפגע/ת סובל/ת מנזק כלשהו - פיזי, נפשי ו/או תפקודי בעקבות אותה פגיעה או הטרדה.

כאשר המקרה אינו חד פעמי והפגיעה היא תולדה של סדרת אירועים חוזרים ונשנים, התנהלות מטרידה ופוגענית או שורה של פגיעות מיניות שונות שבוצעו על ידי אותו אדם במקום העבודה, או אז ניתן יהיה להכיר באירועים אלה כמחלת מקצוע.

לפני הכל - לקבל הכרה

השלב הראשון והחשוב ביותר בתהליך הוא קבלת הכרה מהמוסד לביטוח לאומי שאכן מדובר בתאונת עבודה. לשם כך, יש להגיש תביעה תוך שנה לכל המאוחר ממועד ההטרדה או הפגיעה. כאשר מדובר בסדרה של אירועים, תוך שנה ממועד התרחשות האירוע האחרון.

התביעה תידון במסגרת ועדה רפואית של הביטוח הלאומי, בה ישבו מומחים רפואיים רלוונטיים (גינקולוג, אורתופד, פסיכיאטר) שיאמדו את מידת הנזק שנגרם ויבחנו את הנכות שנותרה בעקבות הפגיעה, אם אכן נותרה כזאת. בתביעות מעין אלה מדובר על פי רוב בנזקים נפשיים, העשויים להתגלות גם זמן רב לאחר התביעה. קבלת הכרה של תאונת עבודה תאפשר להגיש בהמשך בקשה לפיצוי נוסף עקב נזקים נפשיים שהתגבשו.

ברגע שהתביעה מתקבלת, הנפגע/ת יוכלו לקבל פיצויים על פי החישוב הנהוג בכל מקרה של פגיעה בעבודה. פיצוי זה כולל: דמי פגיעה המחושבים על פי שכר הנפגע/ת (אם מדובר בתאונת עבודה יחושב הפיצוי על סמך השכר של הנפגע/ת בארבעת החודשים שקדמו להגשת התביעה, ואילו במחלת מקצוע יילקח בחשבון השכר הממוצע של הנפגע/ת בשנה שקדמה להגשת התביעה) וכן פיצוי חד פעמי או גמלה קבועה בהתאם לאחוזי הנכות שתקבע הוועדה.

יש מקום גם לתביעה אזרחית

אם בעקבות העבירה והתלונה המשטרתית שהוגשה בעקבותיה, יוגש כתב אישום כנגד הפוגע, ניתן יהיה למצות את זכויות הנפגע/ת גם בהליך האזרחי המכונה "תביעה אזרחית נגררת לפלילים".

כיוון שגיבוש ההליך הפלילי אורך זמן, וכיוון שההליך האזרחי נשען על מסקנות הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, חשוב לדאוג לקבלת ההכרה מהמוסד לביטוח לאומי טרם הפנייה לאפיק משפטי זה. בנוסף להחלטת הוועדה הרפואית, יילקחו בחשבון בגיבוש הנזק בגינו ייקבע הפיצוי גם גיל הנפגע/ת, השכר הממוצע ופקטורים נוספים כמו כאב וסבל, הוצאות רפואיות וכדומה.

אם עברת הטרדה מינית או פגיעה מינית בעבודה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום שיסייע בידך לעבור בהצלחה את ההליכים המורכבים והרגישים הצפויים לך, ולמצות את מירב הזכויות המגיעות לך.

עו"ד ליאת חמו עוסקת בנזיקין, ביטוח לאומי, תביעות ביטוח, תאונות, משרד הביטחון - קצין התגמולים ודיני עבודה.

טלפון: 053-9380426

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ליאת חמו בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully