וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי המגפה: האם צפוי לנו כאוס בתחום המשפחתי?

עו"ד רינה פוליטי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

29.3.2020 / 9:40

הסטטיסטיקה העגומה מצביעה באופן עקבי על עליה בפתיחת תיקי גירושין אחרי חגים וחופשות משפחתיות ממושכות. האם זה מה שצפוי לנו עם תום החופשה המשפחתית הכפויה שנגזרה על כולנו בעקבות מגפת הקורונה?

זוג סופר כסף. ShutterStock
כל המשפחות מתמודדות בימים אלו, לא רק עם סגר כפוי שמאלץ את רוב הזוגות לבלות בבית יחדיו הרבה מעבר לרגיל, אלא גם עם משבר כלכלי פתאומי/ShutterStock

בתי הדין הרבניים מדווחים על עשרות פניות לפתיחת תיקי גירושין בשבועיים האחרונים. הטיפול בפניות אלה יידחה למועד מאוחר יותר, היות שגם מערכת המשפט פועלת לפי שעה במתכונת חירום מצומצמת ומטפלת אך ורק במקרים דחופים.

מגמה זו, שעל פי כל התחזיות רק תלך ותגבר, היא אחת ההשלכות הקשות של מגפת הקורונה על התא המשפחתי. כל המשפחות מתמודדות בימים אלו, לא רק עם סגר כפוי שמאלץ את רוב הזוגות לבלות בבית יחדיו הרבה מעבר לרגיל, אלא גם עם משבר כלכלי פתאומי, שתוצאותיו עדיין אינן ידועות.

את המגמתיות אנו יכולים ללמוד מעיתות משבר כמו מלחמה, חופשות ארוכות בחגים וכיו"ב.

ערעור מתמשך של התא המשפחתי

בימים של שגרה מבלים רוב הזוגות חלק נכבד מזמנם מחוץ לכתלי הבית, הן בעבודה והן במסגרת קשרים חברתיים ועיסוקים שונים בשעות הפנאי. השהייה הממושכת לצד בן הזוג, ללא כל אפשרות לצאת להתאוורר, מהווה כר פורה להיווצרות חיכוכים.

עבור רבים, תקופה זו פותחת צוהר אל צדדים בבני הזוג אליהם לא שמו לב עד כה, או שהיא מפחיתה את כושר הספיגה למה שהיה נסבל בתנאי השגרה המוכרים. כאשר ישנם גם ילדים בתמונה, מד הלחץ הביתי עשוי להרקיע שחקים, וזוגות רבים מגלים כי יש ביניהם פערים שאינם ניתנים לגישור.

מעבר לחיכוכים הנוצרים בתקופת הסגר, כאשר המשבר בעיצומו, מדאיג לחשוב על מה שיקרה ביום שאחרי. אנשים רבים איבדו או יאבדו את מקור פרנסתם, והקושי הכלכלי ייתן את אותותיו גם בכל הקשור לשלמות התא המשפחתי. בבתים רבים, אחד מבני הזוג ישמור על מקום עבודתו והשני יהפוך למובטל, דבר שעשוי להיות קשה מנשוא עבור שני הצדדים ויכול שיערער את יסודות הקשר שבנו.

צעדים דחופים בלבד

כמו בכל ענפי המשק, גם המערכת המשפטית מחשבת את צעדיה ככל שהמשבר מתקדם, ומנסה להתאים עצמה לשגרה החדשה. כאמור, המתכונת הנוכחית של בתי המשפט נותנת מענה לעניינים דחופים בלבד ומתנהלת במתכונת פגרה, כאשר כל בקשה שאינה דחופה נדחית למועד מאוחר יותר.

למרבה הצער, אנשים רבים הזקוקים לסיוע משפטי לא מקבלים אותו, הן בשל המתכונת המצומצמת בה עובדת המערכת המשפטית והן בשל המשבר הכלכלי המקשה עליהם לעמוד בעלויות הנדרשות. בחלק מהמקרים, הצד השני מנצל זאת לטובתו ומחריף את המצב אף יותר.

להימנע מהכאוס הצפוי

התקופה הנוכחית אינה קלה, וגם היציאה ממנה צפויה להיות קשה ומורכבת. כדי להימנע מהשלכות קשות על התא המשפחתי, נדרשים בני הזוג לגלות אורך רוח ולא לנסות לנצל את המצב לטובתם.

עזרה מקצועית של מטפלים או יועצים זוגיים, מדריכי הורים, עורכי דין לענייני משפחה או מגשרים, אפשרית גם באמצעות שיחות וידאו, ומומלץ להשתמש בה ככל שעולה הצורך על מנת לעבור את התקופה בשלום ולשמור על אחדות המשפחה. עם זאת, כאשר המצב אינו בר תיקון, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה במטרה להבין מהם הצעדים המשפטיים בהם ניתן לנקוט גם בתקופה מורכבת זו.

עו"ד רינה פוליטי מגשרת ועוסקת בכל תחומי דיני המשפחה והגירושין, צוואות וירושות, אפוטרופסות וייפוי כח מתמשך.

טלפון: 053-9374039

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד רינה פוליטי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully