וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן להתגמש: על זמני שהות ומזונות בתקופת הקורונה

עו"ד רינה פוליטי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

29.3.2020 / 10:34

בתקופה מורכבת ומבלבלת זו, ישנם הורים גרושים המשתמשים במצב ככלי ניגוח וכאמצעי להרחקת הילדים מההורה השני. מה אומרות ההנחיות וכיצד ניתן למנף דווקא זמנים מעין אלה כהזדמנות לשיפור?

זוג נטול אמון. ShutterStock
אם אחד ההורים או הילד עצמו נאלץ להיכנס לבידוד – הסדרי הראייה בטלים ומבוטלים עד לסיום התקופה/ShutterStock

משבר הקורונה טלטל את כולנו והפך את השגרה של רובנו. מסגרות חינוכיות נסגרו, מקומות עבודה רבים הושבתו וחוסר הוודאות השתלט על ימינו. בתוך כך, מתפשטת לא רק המגפה, אלא גם תופעה מטרידה בקרב הורים גרושים. אלה המנצלים את המצב המורכב, רואים בכך הזדמנות לסגירת חשבונות עם הצד השני ולהרחקת הילדים.

מה מותר ומה אסור

על פי תקנות החירום החדשות, וכל עוד לא נאמר אחרת - יש להיצמד לזמניהשהות הקיימים ולשמור על קיום הוראות פסקי הדין וההחלטות המגיעים לכל הורה תוך עמידה ברורה בהנחיות והוראות משרד הבריאות והרשויות. הקשר בין הורה לילד הוא צורך חיוני - הן עבור ההורה והן עבור הילד - ואין לפגוע בקיומו התקין.

יש לשים לב, אם אחד ההורים או הילד עצמו נאלץ להיכנס לבידוד - הסדרי הראייה בטלים ומבוטלים עד לסיום התקופה. אם הילד הוא זה שנאלץ להיכנס לבידוד, הדבר ייעשה מידית בביתו של ההורה שבחזקתו הוא היה ברגע קבלת ההודעה, ואין להוציא את הילד ממסגרת הבידוד עד תומה. בדומה, הורה שנכנס לבידוד לא יוכל לקבל את הילד לחזקתו עד תום התקופה.

לאורך תקופת הבידוד במהלכה נמנע הקשר הישיר בין ההורה לילד, מומלץלאפשר תקשורת טלפונית ושיחות וידאו אונליין, וכך לספק להורה ולילד את מרב הקרבה, גם אם היא נעשית מרחוק.

ללכת אחד לקראת השני

לצד השמירה על הנחיות משרד הבריאות ותקנות החירום, שעת משבר מעין זו מצריכה משני ההורים להתעלות על עצמם, להניח בצד מטענים שליליים ולגלות גמישות רבה ככל האפשר אחד למען השני, ובסופו של דבר - למען הילדים.

מומלץ לגלות גמישות בזמני השהות ולהתאימם לאילוצים שמכתיב המצב: ראשית, יש לנסות להצמיד את ימי השהות ככל האפשר כדי לצמצם עד למינימום ההכרחי חשיפה של הילדים למעברים.

אם אחד ההורים עובד בעבודה חיונית ונאלץ להמשיך בשעות העבודה הסדירות ואף להגבירן, יש להתגמש עבורו ולאפשר לו, ככל הניתן, לאפשר קשר רציף עם הילדים בזמנים המותאמים לזמני העבודה שהוכתבו לו, תוך הבנה ברורה כי גם הילדים מצויים בעיתות חרדה וחוסר וודאות והם צריכים את הדמויות ההוריות בחייהם במיוחד בעת זו.

לגלות רגישות והבנה בעניין המזונות

גם נושא המזונות עשוי להפוך, עבור הורים רבים, לנושא בעייתי וכואב. עצמאים רבים נקלעו למשבר כלכלי אדיר, ללא יכולת לקיים את עצמם, וללא צפי לשינוי באופק. בחלק מהמקרים ייווצר מצב בלתי שוויוני כאשר ההורה השני הוא עובד חיוני וממשיך לקבל משכורת כרגיל.

כאשר הצד השני נקלע למצב קשה ומלחיץ, חשוב לא להתעקש על עמידה בלוחות הזמנים, להסכים לעכב או לדחות תשלומים וכך גם להימנע מפניות לבתי המשפט או מפניות לגביית מזונות בהוצאה לפועל, מוסדות אשר עובדים גם הם במתכונת מצומצמת.

ריחוק לצורך התקרבות

הריחוק הכפוי יכול להביא עמו דווקא הזדמנות לפתיחת דף חדש. מומלץ מאוד להמשיך, גם תחת המשבר, בטיפולים רגשיים, פגישות ייעוץ והדרכה הורית, אותם ניתן לערוך גם באמצעים הווירטואליים, ולא להשתמש במגיפה כאמצעי או כזרז לכישלון סופי של הקשר בין ההורים לילדים ובינם לבין עצמם.

עו"ד רינה פוליטי מגשרת ועוסקת אך ורק בתחומי דיני המשפחה והגירושין, צוואות וירושות, אפוטרופסות גישור וייפוי כח מתמשך.

טלפון: 053-9374039

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד רינה פוליטי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully