וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפעה בלתי הוגנת על צוואה: קרב שמוכרע בנקודות

עו"ד יוסף תמיר בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

31.3.2020 / 17:03

קו הגבול בין השפעה לגיטימית להשפעה בלתי הוגנת על אדם שעורך צוואה עשוי להיות דק מאוד. אילו פרמטרים משמשים את בית המשפט בבואו להחליט בסוגיה זו, ומה עשוי לבסוף להכריע את הכף

חתימה על מסמכים. ShutterStock
החוק אינו פוסל את עצם ההשפעה, אלא כאשר עולה חשד לחוסר הגינות/ShutterStock

חוק הירושה קובע עילות שונות לביטול צוואה, בין היתר - השפעה בלתי הוגנת מצד מי מהמוטבים על המצווה. החוק אינו פוסל את עצם ההשפעה, אלא כאשר עולה חשד לחוסר הגינות, וסוגיה זו נבחנת בכל מקרה לגופו, לפי נסיבות העניין. השאלה הנשאלת היא מתי נחצה אותו קו אדום - שלא אחת נצבע באפור - בין הלגיטימי והבלתי קביל.

על מי רובץ הנטל?

בכל הנוגע לצוואות, ברירת המחדל היא להתייחס לכל צוואה ככשרה. לפיכך, מי שיבקש לטעון כי צוואה מסוימת איננה תקפה וירצה להוכיח כי נערכה תחת קיומה של השפעה בלתי הוגנת, יידרש להוכיח זאת. כלומר, נטל הראייה לקיומה של אותה השפעה בלתי הוגנת יועבר אליו.

אין מדובר במשימה קלה כלל ועיקר: מדובר בנטל כבד, המצריך הצגת ראיות משמעותיות ומבוססות, שאם לא כן, כל צוואה שיותיר אדם אחריו תהיה נתונה לוויכוחים ולהתדיינות ממושכת.

עם זאת, כאשר מתברר כי היתה תלות מקיפה ויסודית של המצווה באדם אחר, ומנסיבות אלה ניתן להניח שנשלל רצונו החופשי, יעבור נטל ההוכחה למי שמבקש לקיים את הצוואה, והוא זה שיידרש להפריך את הטענה בדבר השפעה בלתי הוגנת.

בדיקת מידת התלות

נאה דורש החוק, אך כשמדובר במצווה כעד מרכזי שאינו בין החיים ולא יכול לשפוך אור על התמונה - איך ניתן לקבוע קיומה של השפעה בלתי הוגנת? לשם כך קבעה הפסיקה מספר מבחנים:

מידת התלות - ככל שהמצווה היה עצמאי וצלול יותר, כך ייטה בית המשפט לקבוע שלא התקיימה תלות שעלולה היתה להוביל להשפעה בלתי הוגנת. הדגש העיקרי יינתן בעיקר להיבטים המנטליים והקוגניטיביים של המצווה, ופחות להיבטים הפיזיים.

לאור מבחן זה, בעת עריכת צוואה, מומלץ להזמין חוות דעת של מומחה לפסיכוגריאטריה, ממנה ניתן יהיה ללמוד על מצבו הקוגניטיבי של המצווה באותה עת. חוות דעת מעין זו, ככל שהיא חיובית, מחזקת עד מאוד את מעמדה של הצוואה, ומונעת, או לפחות מחלישה, טענות עתידיות לגבי תוכנה.

מידת הסיוע - כאשר המצווה לא היה עצמאי ונזקק לסיוע צמוד, עולה השאלה אם הקשר בין המצווה לנהנה התבסס רק על סיוע זה. בתי המשפט נוטים לקבוע, כי אם הקשר בין המצווה והמוטב התבסס אך ורק על הסיוע (במסגרת עבודתו, לדוגמה), קיים חשש להשפעה בלתי הוגנת.

הקשר בין המצווה לבין אחרים - בית המשפט יבדוק אם אותו מצווה הסתייע גם באחרים, מלבד המוטב בצוואה, או שהוא נותק לחלוטין מכל קשר עם אנשים אחרים. בידוד של המצווה מסביבתו על ידי המוטב הוא מאפיין בולט של השפעה בלתי הוגנת.

נסיבות עריכת הצוואה - בית המשפט יבחן את כלל הנסיבות והאירועים סביב עריכת הצוואה, לרבות גיל המצווה, התנאים בהם חי, קיומם של שארי בשר שנושלו מהצוואה ועוד. נקודות נוספות להתייחסות - האם המצווה ערך צוואות קודמות או שהיו שינויים פתאומיים בצוואה, וכן אם היו בה פגמים טכניים. פגמים מעין אלה אינם בהכרח סיבה לפסילת הצוואה, אך הם מתווספים לחשש בדבר השפעה בלתי הוגנת.

בית המשפט יבחן גם את מידת עצמאותו של המצווה בעריכת הצוואה ויעריך את מידת מעורבותו של המוטב בעריכת הצוואה.

כאשר התשובות לשאלות אלה, או לחלק מהותי מהן חיוביות, דהיינו, שנסיבות עריכת הצוואה הן יוצאות דופן ומעוררות תהיות, יעבור הנטל למי שמבקש לקיים את הצוואה והוא יידרש להוכיח שלא התקיימה השפעה בלתי הוגנת.

הכרעה בנקודות

ככלל, אין כל פגם חוקי בכך ששאדם מבוגר מאוד או חולה במחלה קשה, יוריש את רכושו לכל אדם שיחפוץ, גם למי שביקש ממנו לערוך צוואה לטובתו, כל עוד אין ניצול של הסיטואציה מצד הנהנה. לא תמיד קל לקבוע היכן עובר הגבול בין מה שאינו הוגן ובין השפעה לגיטימית של המוטב, ולכן חשוב שכל מי שניגש לתביעה כזו, בין אם הוא ממתנגדי הצוואה או מהמבקשים לקיימה, יצטייד בכל המסמכים הרפואיים הנוגעים למצבו של המצווה, ויאסוף את מירב העדויות של הקרובים למנוח, במיוחד בתקופה שקדמה לעריכת הצוואה.

כך או כך, חשוב לזכור שמדובר על פי רוב בקרב שיוכרע בנקודות, ומי שינצח בו יהיה (בין היתר) זה שיעשה את עבודת ההכנה שלו למשפט באופן שיטתי ויסודי.

עו"ד יוסף תמיר עומד בראש משרד עורכי הדין תמיר ושות' המתמחה בדיני משפחה וירושה, ליטיגציה מסחרית, ונאמנויות.

טלפון: 03-7346700

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יוסף תמיר בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully