וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה: הפטר מחובות במסלול מקוצר לעצמאים שיקרסו עקב משבר הקורונה

עו"ד פנחס מיכאל אור בשיתוף Zap משפטי, בשיתוף Zap משפטי

19.4.2020 / 9:19

משבר הקורונה מאיים על מגזר העצמאים בישראל ומחייב מציאת פתרונות אפקטיביים במהרה. עו"ד פנחס מיכאל אור פונה לשר המשפטים ומציע תיקון לחוק חדלות הפירעון לטובת העניין

פשיטת רגל. ShutterStock
עסקים שלא מצליחים לייצר הכנסה מספקת, נאלצים להפסיק פעילות בשל הנטל הכלכלי/ShutterStock

בזמן שעיני כולנו נשואות לנעשה בזירת הבריאות במסגרת המלחמה בנגיף הקורונה, ממתינים כ-600,000 עסקים בישראל בחשש לגורלם עם תום המשבר.

ניהול עסק עצמאי הוא משימה מורכבת ביותר. כל עסק נושא בהוצאות רבות: כוח אדם, חומרי גלם, שכירות, תשלומי מיסים, ביטוח, ארנונה ועוד. בשוק תחרותי, עסקים שלא מצליחים לייצר הכנסה מספקת, נאלצים להפסיק פעילות בשל הנטל הכלכלי.

השפעת הקורונה על עסקים שיקרסו

מתחילת משבר הקורונה, נכנסה המדינה אט אט למצב של הסגר שכפה על רוב העסקים עצירה בפעילות וסגירת שערים עד להודעה חדשה.

במציאות זו נגרמים מדי יום הפסדים ההולכים ונערמים. עם הזמן, חלק ניכר מעסקים אלה יספגו פגיעה קשה עד כדי סכנה ממשית להמשך פעילותם. כתוצאה, בתום המשבר ייאלצו עסקים רבים, לאור ההפסדים והחובות שצברו, להרים דגל לבן, לעצור את פעילותם ולהפוך לחדלי פירעון.

יש פתרון?

כחלק מהפתרון מעמידה הקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה מסלול מיוחד בהליך מזורז לנפגעים מהשלכות משבר הקורונה. במסגרת המסלול הייעודי יעמידו הבנקים הלוואות בשיעור מוגדל של ערבות מדינה ובטחונות נמוכים.

במציאות, כפי הנראה, תאוריה לחוד ומציאות לחוד. אפילו אגף החשכ"ל באוצר מכיר בכישלון המנגנון שיצר, ושעומד מאחורי הקרן. עד כה, מתוך 3,444 בקשות שהוגשו לקרן, 25 בלבד אושרו (מעודכן למועד 01.04.2020).

מה יהיה?

מה יעלה בגורלם של אותם עסקים שלא יצליחו לקבל הלוואות או להחזיר את החובות שצברו בערבות המדינה? מה יקרה לאותם מפרנסים שעומדים מאחורי העסקים ומשפחותיהם?

כדי לצאת מסבך זה, יש להישען על חוק חדלות הפירעון החדש שנכנס לתוקפו בספטמבר וחולל מהפכה בתחום. חוק זה שם במרכז את החייב היחיד בניסיון לקדם את שיקומו ושילובו מחדש במרקם החיים הכלכלי, תוך הגדלת שיעור החוב שייפרע לנושים.

בהתאם לרוח חוק זה, למדינה יש אינטרס לשקם בהקדם האפשרי את העצמאים שיקרסו בהליך חקיקתי מזורז. שיקומם יסייע להם לפתוח דף חדש ולהמשיך את פעילותם העסקית ללא דבשת חובות, עיקולים והליכים משפטיים שימנעו את המשך פעילותם ויגרמו לסגירתם לצמיתות.

השלכותיו הנרחבות של משבר הקורונה על המשק עוד לא ידועות, אך אם לא נקדים תרופה למכה ונסייע לעסקים קורסים לחזור לפעילות עסקית מיד בתום המשבר, נראה קריסה כוללת של עצמאים והחמרת המצב הכלכלי המורכב של המשק כולו.

הפטר מחובות במסלול מקוצר לעצמאים

ב-30.3.2020 פנה עו"ד פנחס מיכאל אור לשר המשפטים, אמיר אוחנה, והניח בפניו הצעה לתיקון חוק חדלות הפירעון/התקנת תקנת שעה למתן הפטר מהחובות למגזר העצמאים שיקרסו עקב משבר הקורונה - במסלול מקוצר של שלושה חודשים.

במצב הקיים, בעלי עסקים או יחידים שיגישו בקשה להפטר חובות יעברו תהליך שיימשך בין שנה לארבע שנים, במהלכן ייפגעו אנושות עסקיהם ויכולתם לתרום לבניית החברה והכלכלה. על פי הצעתו של עו"ד אור, הכוללת קביעת מסלול מקוצר, יתבצע ההליך ללא כינוס נכסים, ולאחר הגשת מאזן דוח רווח והפסד חתום על ידי רואה חשבון, שמשקף את פעילות העסק בזמן המשבר ומוכיח כי הפך לחדל פירעון.

גם עבור הנושים ישנו יתרון בהליך המקוצר בזכותו יקבלו הכרה מהירה בהפסדים כ"חובות אבודים". הכרה זו תחסוך מהם הליכי גבייה ומשפט ממושכים ותאפשר להם ליהנות מקיזוז החוב האבוד מיד לאחר המשבר, מה שיתבטא כבר במאזנים של 2020 ו-2021.

המסלול המזורז אף ייתר תביעות רבות בגין הפרות של הסכמים בעקבות אי יכולתם של עצמאים לעמוד בהתחייבויותיהם על רקע המשבר.

כמענה לפנייה האמורה, התקבלה ממשרד המשפטים התגובה הבאה: "בתקופה האחרונה אנו משקיעים מחשבה רבה בשאלה כיצד ניתן לסייע למי שנקלע לקושי כלכלי כתוצאה מנגיף הקורונה. אנו בוחנים פתרונות שונים, הן עבור חייבים שנמצאים בהליכי חדלות פירעון והן עבור מי שייאלץ לפתוח בהליכים כאלו בהמשך. במסגרת חשיבה זו תילקח בחשבון גם הצעתך זו, ככל שיימצא לנכון".

ביום 5.4.20 התקבלה הודעה כי ההצעה הועברה לעו"ד מאיר לוין, משנה ליועץ המשפטי לממשלה.

עו"ד פנחס מיכאל אור הוא הבעלים של משרד עורכי הדין פנחס מיכאל אור ושות' המתמחה בתביעות ייצוגיות, דיני נזיקין.
טלפון: 050-4658086
הכתבה בשיתוף Zap משפטי
המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד פנחס מיכאל אור בשיתוף Zap משפטי, בשיתוף Zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully