וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש חובה לריקול או לא? כשיצרן אינו מיידע את הצרכנים על תקלה

עו"ד פנחס מיכאל אור בשיתוף Zap משפטי, בשיתוף Zap משפטי

19.4.2020 / 11:07

בקשה לתביעה ייצוגית נגד יצרניות הרכב רנו וניסאן, והיבואנית הרשמית בישראל קרסו מוטורס, הוגשה לבית המשפט המחוזי ברמלה. לטענת התובעים, החברות ידעו על פגם ייצור במנועיהן אך לא דאגו לטפל בבעיה או ליידע את הצרכנים. תגובת קרסו מוטורס: "לומדים את התביעה"

מוסך. ShutterStock
יצרן שמודע לפגם באחד ממוצריו, אך מסתיר זאת - הן מצרכנים שכבר רכשו את המוצר והן מרוכשים עתידיים – מוסיף חטא על פשע ופוגע ביודעין בלקוחותיו/ShutterStock

במערכת היחסים שבין יצרן לצרכנים קיימת מחויבות ברורה: היצרן מחויב לספק לצרכן, תמורת התשלום הנדרש, מוצר תקין ובטוח שעומד בהבטחות האיכות והשימוש.

אספקת מוצר פגום היא כשל חמור בהתנהלות היצרן, אך יצרנים שמשכילים לטפל בכשל שכזה במהירות, מיידעים את הצרכנים ומוציאים קריאת שירות (ריקול) להחזרת המוצר לשם תיקונו או החלפתו - זוכים באמון הציבור.

לעומת זאת, יצרן שמודע לפגם באחד ממוצריו, אך מסתיר זאת - הן מצרכנים שכבר רכשו את המוצר והן מרוכשים עתידיים - מוסיף חטא על פשע ופוגע ביודעין בלקוחותיו. ככל שהמוצר המדובר יקר יותר, כך הפגיעה גדולה יותר, וכאשר מדובר בפגמים שעשויים לסכן את בטיחות הצרכנים - ההסתרה חמורה שבעתיים.

בקשה לתביעה ייצוגית נגד יצרניות הרכב רנו וניסאן

באמצע שנת 2019 החלו להתפרסם בפורומי צרכנות שונים באירופה ידיעות על תחקיר צרפתי שחשף פגם במנועי טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר (1.2 TCe) של יצרניות הרכב רנו וניסאן. על פי התחקיר, במנועים מסוג זה שיוצרו בין 2012 ל-2016, ישנו פגם מבני הגורם לצריכה מוגזמת של שמן שעלולה להסב נזק קריטי למנוע.

טענה זו עומדת במרכזה של בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה באמצעות עורכי הדין דוד מזרחי, פינחס מיכאל אור ועו"ד ד"ר אלעד אופיר לביהמ"ש המחוזי ברמלה נגד היצרניות עצמן וכנגד חברת קרסו מוטורס, היבואנית של קבוצת רנו-ניסאן בישראל.

התובעים הייצוגיים הקימו קבוצת פייסבוק בשם "נפגעי רנו, ניסאן ודאצ'יה - צדק חברתי-כלכלי ", ועל פי ההערכות יצטרפו אליה עשרות אלפי נהגים ישראליים שרכשו או השתמשו בדגמי ניסאן, דאצ'יה ורנו בעלי מנוע 1.2 TCe.

הדגמים הרלוונטיים הם:

• רנו - קליאו, קפצ'ור, סניק, גרנד סניק, מגאן, קדג'אר, קנגו.
• ניסאן - קשקאי, ג'וק, טידה.
• דאצ'יה - דאסטר, לודג'י, דוקר.

פגם ללא פתרון

על פי הנטען בבקשה, הכשל במנועים אלו גורם לצריכת שמן בכמות החורגת מהנתונים שפורסמו על ידי היצרניות עצמן, וכן מהנתונים המוכרים במנועים דומים של יצרניות אחרות.

מלבד צריכת השמן המופרזת הגוררת הוצאות חריגות, דיווחו התובעים גם על רעשים ורעידות במנוע ועל נזקים חמורים עד כדי צורך בהחלפת המנוע. עד כה, נטען בבקשה, לא פתרו היצרניות את הבעיה באופן מוחלט, כך שגם החלפת המנוע רק דוחה את הבעיה עד להופעת הכשל במנוע החדש.

הטעיית הצרכנים והפרת חובת הגילוי

כבר ב-2015 הוציאה רנו הודעת שירות פנימית למוסכים המורשים לטיפול בתקלה, וניסאן עשתה את אותו הדבר שנה מאוחר יותר, אך מעולם לא הוכרזה קריאת שירות לכלל לקוחות החברה.

לקוחות רבים המשיכו לרכוש דגמים אלה מבלי שהיו מודעים לפגם המדובר, תוך שהם מממנים תיקונים יקרים מכיסם ואף מסכנים את בטיחותם. לפיכך, התובעים מאשימים את היצרניות ואת היבואנית בהטעיה ובהפרת חובת הגילוי לפי חוק הגנת הצרכן.

התובעים דורשים מבית המשפט לחייב את היצרניות והיבואנית לנקוט בצעדים הבאים:

• הכרזת קריאת שירות בישראל וזימון כל בעלי הרכבי הרלוונטיים לצורך בדיקות, טיפולים ותיקונים נדרשים, לצד פרסום המהלך כראוי.
• פיצוי בעלי הרכבים על הוצאותיהם ועל הנזקים שנגרמו.
• הארכת תקופת האחריות של המנועים לתקופה של 10 שנים או עד ל-200 אלף ק"מ מיום אישור הבקשה.

חברת קרסו מוטורס הסוחרת במניותיה בבורסה לניירות ערך בתל אביב, העבירה לבורסה הודעה כי קיבלה בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך משוער של כ-100 מיליון שקלים בזו הלשון: "לטענת המבקשים, החברה והיצרנים הפרו את חובתם כלפי הקבוצה אותה מבקשים המבקשים לייצג שעה שלא מסרה מידע אודות פגם בתכנון ו/או בייצור במנועים מסדרת 1.2 TCe המותקנים בחלק מכלי רכב מדגמי רנו, ניסאן ודאצ'יה שיוצרו בין השנים 2016-2012, ששווקו על ידי החברה בישראל ו/או על ידי יבואנים מקבילים אחרים או שיובאו ביבוא אישי או כלי רכב אלה שנרכשו בשוק יד שניה בישראל כמשומשים, וזאת לכאורה בניגוד לדין… בשלב מקדמי זה, החברה אינה יכולה להעריך את סיכויי התובענה ו/או את הסיכוי שהבקשה תוכר כתובענה ייצוגית".

יש לציין כי זוהי התביעה הייצוגית השנייה המוגשת השנה כנגד קרסו מוטורס אחרי שבינואר השנה הוגשה כנגד החברה תביעה בהיקף של כ-170 מיליון שקלים בנוגע לתקלה בתיבות ההילוכים הרובוטיות המותקנות בדגמים שונים של רנו.

תגובת חברת "קרסו מוטורס" יבואנית רנו, לנכתב בכתבה: "קיבלנו את התביעה לפני מספר ימים, אנו למדים אותה ונגיב בדרכים המקובלות. בשלב זה איננו יכולים להתייחס לגופם של הדברים, אך ככלל אנו מקפידים לכבד את תנאי תעודות האחריות בכפוף לתנאים שנקבעו על ידי היצרנים".

עו"ד פנחס מיכאל אור הוא הבעלים של משרד עורכי הדין פנחס מיכאל אור ושות' המתמחה בתביעות ייצוגיות, דיני נזיקין.

טלפון: 050-4658086

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד פנחס מיכאל אור בשיתוף Zap משפטי, בשיתוף Zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ריקול
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully