וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים להצלחה: על חשיבות שיתוף הפעולה בין עורכי דין וחוקרים פרטיים

זאב קורן, בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף ZAP משפטי

12.7.2020 / 7:17

במשולש הזהב - לקוח, עורך דין וחוקר פרטי, החוקר הפרטי מהווה צלע חשובה ומשמעותית בניהול התיק. מה חשוב לעורכי הדין לדעת בבואם לבחור את החוקר בתיק?

אדם יושב במכונית ומצלם. ShutterStock
חוקר פרטי/ShutterStock

החוקר הפרטי, מטבע מקצועו שכולו איסוף ראיות ועובדות, שואף להגיע לחקר האמת. חוקרים פרטיים מעניקים שירותים בנושאים אזרחיים המתפרשים על קשת רחבה של תחומים: בתחום העסקי מקובלות חקירות בנושאי אבטחת מידע ומודיעין עסקי, מהימנות עובדים, חקירות מחשב וסייבר, חקירות ביטוח, נזיקין, חקירות כלכליות ועוד.

בתחום האישי נפוצות חקירות אישות, משפחה, עיזבונות, איתור רכוש ועוד.

בתחום הפלילי פועל החוקר הפרטי בעיקר מצד קורבנות עבירה, אך לא רק.

חוקר פרטי רשאי לעסוק במקצוע בתנאי שהוא מחזיק ברישיון מטעם משרד המשפטים. החוקרים הפרטיים אינם מוחרגים ומחויבים לחוק כמו כל אזרח. בשל עיסוקם הרגיש מצויים החוקרים בכל עת תחת עיניהם הבוחנות של משרד המשפטים ורשויות החוק.

חוקר פרטי מורשה - לא כל אחד יכול

על מנת להיות חוקר פרטי יש לעמוד בתנאים שמכתיבים החוק ופיקוח משרד המשפטים. השלב הראשון בתהליך הוא התמחות (מכונה התאמנות) של שלוש שנים במשרד חקירות, בפיקוח מנהל המשרד ובאישור משרד המשפטים לכל ההליך. יתכן מצב שבו התקבל אישור למשרד, אך לא למתאמן, ולהפך. משרד המשפטים עשוי לפטור מחובת ההתאמנות חוקר המגיע מרקע חקירתי קודם בשרות צבאי במצ"ח או במשטרה.

בתום תקופות האימון, יעבור המועמד מבחן ובמידה שעמד בו בהצלחה יקבל רישיון ממשרד המשפטים. רישיון זה מתיר לחוקר לעבוד במשרד העוסק בתחום החקירות הפרטיות, תחת פיקוח של מנהל המשרד.

חוקר המעוניין לפתוח משרד חקירות משלו, יגיש בקשה למשרד המשפטים, ובלבד שצבר ניסיון של חמש שנים בהן עבד כחוקר פרטי תחת פיקוח במשרד חקירות.

עורך הדין והחוקר הפרטי- שותפים לצוות המשימה

ציבור עורכי הדין מהווה נתח נכבד מלקוחותיהם של החוקרים הפרטיים. עבודה משותפת של חוקר פרטי ועורך דין משרתת את הלקוח ונותנת לו ערך מוסף רב. עורכי הדין אמונים על הפניית לקוחותיהם לחוקר פרטי כאשר יש לצעד זה ערך, והחוקר הפרטי, מצדו, מחויב לוודא שהלקוח שלו מקבל ייעוץ ו/או ליווי משפטי.

במהלך העבודה על תיק משותף, חשוב שעורך הדין יחדד את מטרת החקירה, תוך שהוא מוודא שהיא משרתת את טובתו של הלקוח ולא גורמת לו להוצאות מיותרות. על החוקר הפרטי לשתף את עורך הדין בממצאים ובראיות לכל אורך הדרך, ושניהם יוודאו בכל עת שכל פעולה מתבצעת במסגרת מה שמתיר החוק.

עורך דין: דע לאן אתה חוקר

הליכים משפטיים לא מעטים נמשכים לאורך חודשים או שנים. על רקע עובדה זו, עבודת החוקר עשויה להועיל עד מאוד, בעיקר כשאופי התיק מצריך איסוף נתונים בסמיכות לאירוע מסוים, כמו שקורה למשל בתיקי ביטוח. כך, גם אם יעבור פרק זמן ארוך עד למועד הדיון בבית המשפט, לא יישכחו הפרטים המכריעים בעניין, גם בקרב עדי מפתח.

בנוסף, במקרים רבים פעולה חקירתית פשוטה של דיבוב או הנצחת מצב, מכריעה תיקים והופכת החלטות. חשוב שיהיה תאום ציפיות מול הלקוח לפני כל פעולה חקירתית.

החוקרים הפרטיים מחויבים לעבודה בסטנדרטים גבוהים, אך הם אינם יכולים להתחייב על התוצאות שמתקבלות, ושאינן תואמות תמיד את ציפיות הלקוח.

חוקרים פרטיים - הערך המוסף

לאחרונה ערכה לשכת החוקרים הפרטיים בשיתוף אגף האפוטרופוס הכללי, הכונס הרשמי והממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, יום עיון והשתלמות לחבריה. השתלמות זו היא חלק ממיזם משותף של שני הגופים, במטרה לשלב חוקרים פרטיים בעבודה משותפת עם נאמנים המתמנים בתיקי חדלות פירעון.

הכונס הרשמי הוא דוגמה לגוף המכיר בחשיבות שילוב החקירות הפרטיות בהליך המשפטי. ככל שגופים נוספים יכירו ויבינו בתרומתם וביכולתם של החוקרים הפרטיים לתיקים משפטיים, כך ירוויחו כולם ויוכלו לקטוף את פירות מקצועותיהם של החוקרים.

משרד חקירות קורן חקירות מתמחה בחקירות למגזר העסקי, חקירות כלכליות ואישיות. לזאב קורן, בעל המשרד, סגן אלוף במילואים, ניסיון של למעלה מ- 23 שנה בתחום החקירות.

טלפון: 050-5678387

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

זאב קורן, בשיתוף ZAP משפטי, בשיתוף ZAP משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully