וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקרון "הגולגולת הדקה": הטלת מלוא האחריות על הפוגע, גם במצבי קיצון

עו"ד תפארת דמתי-קולה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

5.5.2020 / 14:17

עקרון "הגולגולת הדקה" בדין הפלילי קובע כי עבריין יישא במלוא חומרת הדין, גם אם האדם הנפגע היה מלכתחילה פגיע במיוחד. פסיקת בית המשפט מחילה עקרון זה גם בנזיקין

ברך פצועה ומדממת של ילד. ShutterStock
פציעה/ShutterStock

ד', תושב כפר סבא וקצין משמר הגבול שפרש לפנסיה, יצא להליכה ברחוב ויצמן בעיר ונפל לאחר שנתקל במרצפות בולטות במקטע משובש של המדרכה. ד', בעל מחלות רקע של כלי דם וכליות, קיבל מכה קלה בכף רגלו. הפגיעה היתה כה קלה, עד שהוא אפילו לא נזקק לפנות לקבלת טיפול רפואי מיד לאחר האירוע.

כעבור מספר ימים הבחין ד' בשטף דם שהופיע באצבע הרגל, האזור בו נפגע. למרבה הצער, החבלה באצבע התפתחה לנמק ו-ד' אושפז. בסופו של דבר, נאלצו הרופאים לכרות את רגלו השמאלית.

ד' הגיש תביעה נגד עיריית כפר סבא שסירבה לשלם פיצויים. העירייה טענה כי אינה אחראית לנזק כה גדול שנגרם ממכה קלה כל כך, וכי כריתת הרגל נובעת ממחלות הרקע הקודמות של ד'.

עקרון "הגולגולת הדקה"

עקרון "הגולגולת הדקה" במשפט הפלילי קובע כי עבריין יישא במלוא חומרת הדין אם פגע באדם, גם אם אותו אדם פגיע במיוחד, או כפי שמגדיר החוק: "בעל גולגולת דקה". החוק רואה את העבריין כאילו צפה את מלוא היקף התוצאה המזיקה של הפגיעה, גם אם לא היה ביכולתו לדעת את מידת פגיעותו של הנפגע.

כך לדוגמה, עבריין שהכה אדם וגרם למותו בעקבות דימום שנבע מבעיה בקרישת הדם, יואשם בהריגה גם אם לא ידע, ולא יכול היה לדעת, כי הנפגע סובל מבעיה מעין זו.

חובת פיצוי על מלוא הנזק

במקרה של ד', על אף סירובה של הנתבעת - עיריית כפר סבא - לשאת באחריות לנזק שנגרם כתוצאה מהנפילה, קבע בית המשפט שקיים קשר סיבתי ברור בין התאונה לבין קטיעת הרגל, ושהמכה באצבעות כף רגלו השמאלית היא שגרמה לזיהום ולנמק שהסתבך עד כדי קטיעה.

נכון הוא שלאדם שאינו סובל מאותן מחלות רקע של ד', אותה המכה לא היתה גורמת לאותו הנזק, אך על פי קביעת בית המשפט, עקרון "הגולגולת הדקה" המיושם בדין הפלילי, חל גם בנזיקין. בית המשפט קבע כי מצבו הרפואי של התובע בעת שנגרם לו הנזק כתוצאה מהעוולה לה אחראית הנתבעת, הוא בבחינת "גולגולת דקה".

לפיכך, המזיק חייב לקבל את הניזוק כפי שהוא ולפצותו על כל נזק שנוצר בעקבות שילוב מעשה העוולה עם נתוניו המיוחדים.

הוכחת הרשלנות של העירייה

בית המשפט פסק לזכותו של ד' פיצויים בסכום נכבד, שכן הוכח כי הרשלנות של עיריית כפר סבא שלא תיקנה את המדרכה על אף התראות רבות, היא הגורם הראשוני לנזק, גורם בלעדיו לא היתה נגרמת הפגיעה. מכאן שעל עיריית כפר סבא לשאת באחריות למלוא הנזק גם בהינתן העובדה שאלמלא מצבו הרפואי המיוחד של ד', לא היה נוצר נזק בהיקף משמעותי כל כך.

עו"ד תפארת דמתי-קולה מתמחה בתאונות, נזקי גוף , ביטוח , תביעות רשלנות רפואית.

טלפון: 053-9374033

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד תפארת דמתי-קולה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully