וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך בזמן משבר הקורונה

עו"ד אבישי ישראלי, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

6.5.2020 / 9:37

הנחיות משרד הבריאות, הגבלות התנועה ומעבר שירותי הממשלה לעבודה במתכונת חירום, כל אלה הציבו אתגר בפני אלו שמעוניינים לערוך הסכם ייפוי כוח מתמשך. כך ניתן להתגבר על הקושי

חתימה על מסמכים. ShutterStock
מסמכים/ShutterStock

בעבר מינוי אפוטרופוס הסתכם בהליך משפטי שהתנהל לרוב ללא מעורבות מצד החסוי. לפני כארבע שנים נולד בישראל כלי משפטי חדש העונה לשם "ייפוי כוח מתמשך". ייפוי הכוח המתמשך מאפשר לכל אדם לקבל החלטות בנוגע לאופן שבו ייראו חייו בתקופה שבה תאבד צלילות דעתו והוא יגיע למצב המוגדר בעגה המשפטית, "אדם שאינו מבין בדבר".

כלי משפטי זה צבר תוך זמן קצר פופולריות רבה, כשמעמדו הולך ומתחזק בעקבות פסקי דין שקבעו כי בתי המשפט יימנעו ממינוי אפוטרופוס לאדם שערך מבעוד מועד ייפוי כוח מתמשך. למעשה, מבחינת בתי המשפט כיום, מינוי אפוטרופוס ייעשה אך ורק במקרים בהם החסוי לא קיבל בחירה מודעת אחרת.

הרצוי מול המצוי

הדרך הטובה ביותר לערוך ייפוי כוח מתמשך היא בפגישה פיזית בה משתתפים כל הצדדים המעורבים: עורך הדין, הממנה ומיופה או מיופי הכוח אשר נבחרו על ידי הממנה וקיבלו על עצמם את המינוי בחתימתם. עם פרוץ משבר הקורונה ופרסום הגבלות התנועה בחודש מרץ, נוצרה מציאות חדשה שהקשתה גם על עריכת מסמכי ייפוי כוח מתמשך.

משרד המשפטים לא נותר אדיש לקושי שנוצר, בין השאר, בשל המעבר של השירות הממשלתי לעבודה במתכונת חירום. בשלהי חודש מרץ בישר האפוטרופוס הכללי כי עד להודעה חדשה לפיה תסתיים תקופת החירום בגין המצב המיוחד בשל מגיפת הקורונה העולמית בכלל ובישראל בפרט, ניתן יהיה לערוך מסמכי ייפוי כוח מתמשך ולחתום עליהם מבלי להיפגש פיזית, כשגם ההפקדה תתבצע באופן מקוון לחלוטין.

איך זה עובד?

כדי להבטיח את כשירות ההסכם שלא בפגישה פיזית, יש לקיים סדרת שיחות וידאו בין עורך הדין ובין הממנה ומיופה או מיופי הכוח. במפגשים אלה יסביר עורך הדין בפירוט מה נדרש מכל אחד ומה מוטל על המיופים במסגרת ייפוי הכוח המתמשך. עורך הדין עדיין יצטרך להתרשם באופן ברור כי הממונה צלול וכשיר לקבל החלטות גורליות הנוגעות לעתידו.

אחד השלבים החשובים ביותר בעריכת המסמך הוא מעמד החתימה. נכון לכתיבת שורות אלה, האפוטרופוס הכללי מאפשר לממנה ולמיופים לחתום על ההסכם בזמן שעורך הדין צופה באקט החתימה בשיחת וידאו. כאשר העריכה והחתימה התבצעו באופן זה, יצוין הדבר במפורש על ידי עורך הדין במעמד הפקדת המסמך, באמצעות טופס תצהיר מיוחד שנוסח על ידי משרד המשפטים במיוחד לצורך מצב חירום זה. הפקדת ייפוי הכוח והתצהיר המצורף על ידי עורך הדין, תיעשה כאמור באופן מקוון לחלוטין אצל האפוטרופוס הכללי.

כאשר הממנה אינו יכול לקיים שיחות וידאו

במקרים מיוחדים נדרשים עורכי הדין לגלות יצירתיות. כך לדוגמה, ישנם אנשים שאין ברשותם תיבת דואר אלקטרוני ו/או מחשב ושאינם מסוגלים לנהל שיחות וידאו. מקרים כאלו שכיחים לאור העובדה כי מרבית הממנים הינם אנשים מבוגרים שלא תמיד יודעים להסתר עם האתגרים הטכניים של הפעלת שיחת וידאו ו/או התנהלות מול מחשב, אולם גם במקרה כזה ניתן להתגבר על הקושי, עם מעט "עבודת רגליים", וכך ניתן לעשות זאת: עורך הדין ינהל שיחה טלפונית עם הממנה, ינסח בתיאום עמו את ההנחיות המקדימות, ידפיס עבורו את המסמך, ייסע לביתו של הממנה , יניח את ייפוי הכוח על מפתן דלתו (כשהוא לבוש במסכת מגן וכפפות כמובן) ויתרחק מהמקום.

הממנה יאסוף את המסמך, יעיין בו ביסודיות וירשום בו את הערותיו ככל וישנן. במידה ויהיו הערות עורך הדין ישוב ויאסוף את המסמך ממפתן הדלת, ואחרי שיכניס את השינויים הדרושים, יכין את המסמך הסופי לחתימה.

המסמך הערוך יונח שוב על ידי עורך הדין על מפתן דלתו של הממנה. הפעם הוא ימתין במרחק שני מטרים עד שהלה יאסוף את המסמך, יעיין בו ויחתום עליו לנגד עיניו של עורך הדין. כל עוד עורך הדין רואה בבירור כי הממנה חתם בעצמו על המסמך, הוא יוכל לאמת את החתימה ולהפקיד את המסמך אצל האפוטרופוס הכללי כדת וכדין.

לאחר מיכן ניתן יהיה לבצע את אותו הליך מול מיופה הכוח ו/או לחילופין מיופה הכוח שבדרך כלל הינו אדם שבסיכון פחות מהממנה ורשאי על פי ההנחיות לצאת מביתו לצרכים חיוניים, יוכל להגיע למשרדו של עורך הדין בנפרד ולחתום על הסכמתו להתמנות כמיופה כוחו של הממנה.

לאחר חתימת כל הצדדים יפקיד עו"ד את יפוי הכוח כשהוא חתום ומאומת כדין באופן מקוון אצל האפוטרופוס הכללי ויוכל גם לשלוח באמצעות שליח בדואר שליחים את המסמך המקורי להפקדה.

סבא סבתא בשיחת וידאו במחשב עם הנכדים. ShutterStock
התיאום יכול להיעשות באמצעות שיחת וידאו/ShutterStock

אל תדחו למחר

הניתוק מהמשפחה, התכניות שבוטלו והשגרה שנגדעה ביום בהיר אחד, גורמים לרבים מאתנו להרגיש כאילו שהחיים עצרו מלכת. במובן מסוים, אכן כך הם פני הדברים. עם זאת, ישנם דברים שמומלץ בפירוש שלא לדחות ליום שאחרי, על אחת כמה וכמה כשמדובר בעניינים המשפיעים בצורה כה משמעותית על העתיד שלנו, כמו ייפוי כוח מתמשך.

דווקא היום, כי דווקא בתקופה מורכבת זו של חוסר ודאות - ויש אף שיאמרו חוסר אונים -חשוב מתמיד לדאוג לעתיד שלנו ושל היקרים לנו.

עו"ד ונוטריון מורשה אבישי ישראלי הוא בעל ניסיון רב מאוד בעריכת מסמכי ייפוי כוח מתמשך ומסמכי הבעת רצון על פי חוק.

טל' ליצירת קשר: 053-6111145

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אבישי ישראלי, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully