וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: לא יוצאים לדרך בלי רופא מומחה

עו"ד אבישי ישראלי, בשיתוף zap משפטי, עו"ד אבישי ישראלי, בשיתוף zap משפטי

10.5.2020 / 15:05

נוסח שגוי של ייפוי כוח מתמשך עשוי להוביל לכך שרצונו של הממנה לא יובן במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב - לא יכובד. כך תעשו זאת נכון

לחיצת ידיים. ShutterStock
לחיצת ידיים/ShutterStock

מזה ארבע שנים, הודות לכלי המשפטי המכונה ייפוי כוח מתמשך, אנו נהנים מהזכות לבחור מראש מי ידאג לנו ביום בו חלילה לא נהיה כשירים לקבל החלטות. ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך המתייחס לשלושה עניינים מרכזיים: אישיים, כלכליים ורפואיים. חלק ניכר מהעורכים ייפוי כוח מתמשך (הממנים), נוטים להתמקד בעיקר בנושאים כלכליים ואישיים, כשהנושאים הרפואיים לא זוכים בדרך כלל להתייחסות נרחבת במסגרת זו.

הניסיון שנצבר בשנים האחרונות מלמד אותנו כי לא רק שהעניינים הרפואיים חייבים לקבל התייחסות במסמך זה, אלא שיש נחיצות של ממש במעורבות רופא מומחה בתהליך.

הקורונה וייפוי הכוח המתמשך

בייפוי הכוח המתמשך מציינים ממנים רבים כי אינם מעוניינים לעבור הנשמה מלאכותית. הנחיה שכיחה זו מתבססת על ההנחה כי אדם שמחובר למכונת הנשמה יתקשה להיגמל ממנה וייאלץ להישאר במצב זה לשארית חייו. משבר הקורונה לימדנו כי אין כך הדבר; במקרים רבים משמשת ההנשמה המלאכותית לפרק זמן מוגבל בלבד, ועם השיפור במצב ובתום תהליך הגמילה, ישוב המטופל לנשום באופן עצמוני.

חשוב להבין כי הרצון להימנע מהנשמה מלאכותית עלול להוביל למוות, בזמן שטיפול נכון בעתו עשוי להביא להחלמה ולאריכות ימים. דוגמה זו, שהיא רק אחת מני רבות, ממחישה מדוע את ייפוי הכוח המתמשך מומלץ לערוך בליווי צמוד של עו"ד מומחה בתחום, יחד עם ייעוץ רפואי צמוד של רופא מומחה בתחום הגריאטריה.

ידע = כוח

דוגמה טובה נוספת היא ההזנה המלאכותית. ממנים מסוימים נוטים לקבוע בייפוי הכוח המתמשך כי במקרה שבו לא יוכלו לצרוך מזון באופן פומי (דרך הפה), לא יוזנו בדרך אחרת. הנחיה שכיחה זו נובעת מהסברה הרווחת כי הזנה דרך האף באמצעות זונדה היא האפשרות היחידה במצבים אלה, אך למעשה, ישנן צורות הזנה נוספות, "אלגנטיות" יותר. בנוסף, בדומה להנשמה מלאכותית, במקרים רבים מדובר בטיפול זמני בלבד, כשבתום הטיפול ניתן לשוב ולאכול באופן טבעי ורגיל.

מטבע הדברים, עורך דין מן השורה אינו מתמצא בשיטות ההזנה או ההנשמה המלאכותית הקיימות כיום. משכך, לא יהיה בידו לספק לממנה את המידע יקר הערך הנחוץ לו לקבלת החלטות מושכלות ובעלות השפעה משמעותית על חייו. רופא בעל התמחות בתחום הגריאטריה, לעומת זאת, הוא הגורם המוסמך ביותר לספק את כל המידע הרלוונטי בנוגע לטיפולים השונים שאולי יהיו נחוצים בעתיד.

למען הבהירות

יתרון אחר של עריכת ייפוי כוח מתמשך בליווי רופא מומחה מגולם ברמת הבהירות של ההנחיות הנוגעות לעניינים הרפואיים. ממנים רבים מציינים למשל כי אינם רוצים לסבול, וכי אם יהיה עליהם לקבל טיפול שיסב להם סבל רב, יעדיפו לסיים את חייהם. אך כיצד ניתן להעריך את מידת הסבל הכרוך בטיפול כזה או אחר? האם טיפולי רדיותרפיה או דיאליזה מסבים סבל רב, או שמא כרוכים באי נוחות בלבד? ומה לגבי טיפול שעל פי תפיסת הממונה עונה להגדרה של "מסב סבל רב", למרות שהממנה חש אחרת, אך אינו יכול לבטא את עצמו?

רק בייפוי כוח מתמשך, שנערך בליווי רופא מומחה, ניתן לרדת לרזולוציות הרצויות ולספק הנחיות בהירות ומדויקות שאינן נתונות לפרשנויות שונות.

מניעת ערעור על כשירות המסמך

כאשר אדם בוחר למנות אחד מילדיו או יותר לנהל את ענייניו, עשוי להיווצר מצב בו הילדים האחרים טוענים כי ההורה לא היה כשיר לקבל החלטות בזמן שחתם על המסמך, ולפיכך אין לו תוקף. מקרים מעין אלה ניתן למנוע בקלות על ידי צירוף חוות דעת של רופא מומחה המעיד על כשירותו של הממנה בזמן החתימה על ייפוי הכוח המתמשך. את חוות הדעת מצרפים למסמך במועד ההגשה לאפוטרופוס הכללי ובכך מקדימים תרופה למכה ומונעים הלכה למעשה מצב של ערעור על כשירותו של ייפוי הכוח מתוך אינטרסים אישיים של הילדים ולא מתוך רצון הממנה שהוא החשוב ביותר שיתממש.

מכאן ניתן להבין כי מעבר לסיוע בקבלת החלטות וניסוח הנחיות מדויקות הנוגעות לעתיד, רופא מומחה אשר ייתן חוות דעת לפיה הממנה כשיר ויכול לחתום על ייפוי הכוח המתמשך במועד חתימתו יכול למנוע מחלוקות עתידיות בין היורשים. לאור כל האמור לעיל, במידה שאתם אכן עורכים ייפוי כוח מתמשך, מומלץ ביותר לדאוג לליווי צמוד של רופא מומחה בגריאטריה.

מנסיוני העשיר בעריכת ייפוי כוח יחד עם ליוויה המקצועי ד"ר עירית קנתור, גריאטרית מומחית, למדתי כי ההשקעה בשכירת מומחה רפואי בתחום הגריאטריה, תורמת עשרות מונים לאיכות ייפוי הכוח וכשירותו בעתיד.

עו"ד ונוטריון מורשה אבישי ישראלי - בעל ניסיון רב מאוד בעריכת מסמכי ייפוי כוח מתמשך ומסמכי הבעת רצון על פי חוק.

טל' ליצירת קשר: 053-6111145

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אבישי ישראלי, בשיתוף zap משפטי, עו"ד אבישי ישראלי, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully