וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: דרישה להפחתת שכר לימוד במכללות ובאוניברסיטאות

כתבה זו ממומנת ע"י עו"ד פנחס מיכאל אור בשיתוף Zap משפטי, בשיתוף Zap משפטי

10.5.2020 / 15:51

שתי תובענות ייצוגיות הוגשו נגד 11 מוסדות לימוד אקדמיים בישראל בדרישה להפחית את שכר הלימוד של הסמסטר הנוכחי. עוד הוגשה בקשה לצו עתידי מותאם לכל תקופת משבר הקורונה

הפגנת סטודנטים נגד הממשלה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה, רחבת הבימה, תל אביב, 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
הפגנות הסטודנטים נגד ההרעה בתנאיהם בגלל נגיף הקורונה/ראובן קסטרו

בתחילת מרץ 2020 הוחלט על הפסקת הלימודים הפרונטליים במכללות ובאוניברסיטאות בישראל בשל מגפת הקורונה. הלימודים אמנם המשיכו חלקית באופן מקוון, אולם מהר מאוד החלו להישמע טענות מצד הסטודנטים על איכות הלימודים הירודה במתכונת זו.

לא מקבלים את מלוא התמורה לשכר הלימוד

כאשר סטודנט נרשם ללימודים במכללה או באוניברסיטה, נחתם למעשה הסכם בינו לבין המוסד האקדמי בו בחר. על פי ההסכם, הסטודנט מחויב בתשלום שכר לימוד (העשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה), ובתמורה, המוסד האקדמי מעמיד לרשותו את מלוא השירותים האקדמיים ואמצעי הלימוד שהוגדרו מראש.

המצב הנוכחי הביא לכך שהמוסדות האקדמיים לא יכולים לקיים את מחויבותם במלואה, והם מספקים לסטודנטים מתכונת לימודים חלופית שאינה טובה דיה, ואינה כוללת את סל השירותים המלא. שכר הלימוד, לעומת זאת, מחויב במלואו, על אף שהתמורה שמקבלים הסטודנטים עבורו היא חלקית בלבד.

מחאת הסטודנטים

אלפי סטודנטים פנו בשבועות האחרונים לאוניברסיטאות ולמכללות השונות בבקשה להפחית את שכר הלימוד ולהשיב להם כספים שכבר שולמו, בטענה כי אינם מקבלים את כלל השירותים האקדמיים עליהם הם משלמים. המכללות והאוניברסיטאות השיבו בשלילה לבקשות אלו, והודיעו כי אין בכוונתן להשיב לסטודנטים את כספם.

לאחר מחאה שקמה בנושא שבאה לידי ביטוי, בין השאר, בקבוצות פייסבוק אליהן הצטרפו אלפי סטודנטים ובפניות נוספות למוסדות האקדמיים שנותרו ללא מענה, החליטו מספר סטודנטים להגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית בנושא באמצעות משרד עו"ד פנחס מיכאל אור ועו"ד דוד מזרחי.

תובענה ייצוגית כנגד המכללות

ביום 27.04.2020 הוגשה תובענה ייצוגית בסך 30 מיליון שקלים וביום 30.04.20 הוגשה תובענה שנייה בסך 35 מיליון שקלים. התובענות הוגשו נגד אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה, מכללת שערי מדע, המרכז הבינתחומי, האוניברסיטה הפתוחה, מכללת קריית אונו, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת אריאל בשומרון, האקדמית נתניה, המרכז האקדמי רופין ומכללת תל חי בדרישה להפחית את שכר הלימוד.

על פי הנטען בתביעות, העובדה שלא סופקו שירותי שמירה ואבטחה, חשמל, מים, מיזוג, תחזוקה, שירותי רווחה, שירותי חנייה ושירותים נלווים אחרים, כפי שהם מוגדרים בהסכם שבין האקדמיה לסטודנטים, מהווה הפרה של ההסכם בין הצדדים וכוללת קיום חוזה שלא בתום לב, כשלון תמורה ועשיית עושר שלא במשפט.

כל אלה, טוענים התובעים, מהווים הפרה של הדין ומובילים להתגבשות נזקים בגובה מאות מיליוני שקלים לסטודנטים ברחבי הארץ. לפיכך מבקשים הסטודנטים מבית המשפט צו עשה אשר יורה למכללות להשיב להם את כספם שנגבה ביתר. יצוין כי מספר תובענות ייצוגיות דומות הוגשו במהלך אפריל 2020 גם בארה"ב.

לדברי עו"ד אור פנחס: "הנתבעות הן מוסדות אקדמיה עשירות ומבוססות מאוד. הן לא נפגעו בשל משבר הקורונה, כיון שהן מקבלות את כל שכר הלימוד עוד לפני תום הסמסטר הראשון בשנה"ל. ככלל, רוב מוסדות האקדמיה, לא פיטרו מרצים ולא הוציאו לחל"ת את עובדי המנהלה אלא המשיכו לשלם משכורות כרגיל, בניגוד למרבית העסקים במשק, וכל זאת על חשבון הסטודנטים שחויבו בשכר לימוד מלא".

לא ניתן לתבוע את מוסדות האקדמיה בגין שכר הלימוד

על פי עו"ד אור, מוסדות אקדמיה מודעים לעובדה כי הם נחשבים לעניין שירותים אקדמאיים כ"רשות מנהלית", ולכן לא ניתן לתבוע אותם בתובענה ייצוגית, בהקשר של פעילותם האקדמית גרידא, ומשכך "בחרו" לא להשיב כספים לסטודנטים.

"בחרנו בקונסטרוקציה משפטית שהחוק והפסיקה מאפשרים, ולכן נאלצנו לבצע אבחנה בין שכר לימוד לבין תשלומים נלווים, ובין הפעילות האקדמית של המוסד לבין פעילות עסקית, שתאפשר לביהמ"ש לאשר את התובענה הייצוגית ולפסוק השבה של החלק היחסי בשכר הלימוד, שכולל את התשלומים הנלווים שהסטודנטים שילמו ולא קיבלו את התמורה עבורם", מדגיש עו"ד אור ומסכם במסר לנשיאי מוסדות האקדמיה: "הנושא תופס תאוצה ועולה לסדר היום התקשורתי. אני שומע את קולות הסטודנטים המעוניינים להגביר את המחאה ולבצע הפגנות ולכן חשוב לדעת שעדיין ניתן לעצור את ההחמרה".

"אני קורא לכל נשיאי המוסדות האקדמיים להגיע למו"מ ישיר איתנו, ולא להיגרר להליכי משפט ארוכים שיזיקו לתדמית המוסד. כל מוסד אקדמאי שיגיע איתנו להסדר הפחתת שכר לימוד, בהסכמה שתקבל תוקף של בית המשפט, יושמט מהתביעה".

המכללות והאוניברסיטאות המוזכרות בכתבה זו קיבלו פנייה והתבקשו לשלוח תגובה עד יום חמישי, 7 במאי 2020, אולם בחרו שלא להשיב. רק המכללה האקדמית תל-חי בחרה לענות. תגובות יתר המוסדות האקדמיים יובאו בכתבה אם יבחרו להגיב על הטענות.

תגובת המכללה האקדמית תל-חי: "המכללה האקדמית תל-חי עשתה ועושה כל שבידה, במסגרת החוק ובנסיבות שנכפו עליה, על מנת לאפשר לסטודנטים היקרים לה מכל, להמשיך את שנת הלימודים כסדרה, תוך שהיא פועלת יד ביד עם הגורמים השונים, לרבות נציגי הסטודנטים, אך ורק לטובת ציבור הסטודנטים ורווחתם. למותר לציין, כי במסגרת זו שוקלת המכללה באיזה אופן יש ביכולתה לסייע למצב אליו נקלעו הסטודנטים, העובדים, חברי הסגל וכלל הגורמים הקשורים עם פעילות המכללה. עסקינן בפעולות מורכבות בעלות השלכות רוחביות לא פשוטות. בהתאם אף ביצעה המכללה בפועל, שורת התאמות והקלות, לרבות הקלות כלכליות לטובת ציבור הסטודנטים. אנו בקשר רציף עם אגודת הסטודנטים וממשיכים למצוא דרכים לסייע לסטודנטים שלנו בהיבטים לימודיים, כלכליים ורגשיים, מתוך הנחה ותקווה כי התקופה הקשה מאחורינו, וכי לא צפויה השבתה כפויה נוספת, בשל התפרצות הנגיף. נעשה מאמץ משותף לתת מענה הגון והולם למצב בתקופה הקרובה".

עו"ד פנחס מיכאל אור הוא הבעלים של משרד עורכי הדין פנחס מיכאל אור ושות' המתמחה בתביעות ייצוגיות, משפט מסחרי ודיני נזיקין.

טלפון: 050-4658086

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

כתבה זו ממומנת ע"י עו"ד פנחס מיכאל אור בשיתוף Zap משפטי, בשיתוף Zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully