וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לא הוצאתם אזרחות פורטוגלית? כדאי למהר

עו"ד אדם ידיד בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

18.6.2020 / 13:05

הצעת חוק שהוגשה לפרלמנט הפורטוגלי קוראת להחמיר את תנאי הזכאות לאזרחות פורטוגלית ולהתנות אותה בהוכחת זיקה עכשווית לפורטוגל

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
כדאי למהר. דרכון פורטוגלי/ShutterStock

חוק האזרחות הפורטוגלית, שנחקק על ידי ממשלת פורטוגל בשנת 2015, קבע תנאים מקלים שיאפשרו לצאצאי המגורשים לקבל אזרחות פורטוגלית בהליך מזורז, במטרה לתקן את העוול ההיסטורי של גירוש יהודי ספרד.

על פי החוק, קבלת האזרחות מותנית בהוכחת קשר משפחתי למגורשים, ללא מרבית הדרישות הנוספות, המקובלות בהליכי התאזרחות במדינות אחרות, כגון ויתור על אזרחות קיימת, הוכחת תושבות או עמידה במבחני תרבות ושפה.

הסיבות להחמרת תנאי הזכאות

ההצעה לתיקון החוק הוגשה לפרלמנט הפורטוגלי מטעם מפלגת השלטון הסוציאליסטית, אשר טענה כי יש לשנות את החוק כך שקבלת האזרחות תותנה בהוכחת זיקה לפורטוגל של היום, ולא רק למשפחות שחיו בה בעבר. מאחורי ההצעה להחמרת התנאים עומדות מספר סיבות:

1. זילות של פורטוגל על ידי חברות בישראל ובטורקיה: הסיבה העיקרית לצורך בשינוי הינה זעם של פורטוגל על דרכי הפרסום של חברות בישראל ובטורקיה להליך ההתאזרחות בפורטוגל. נציגי שלטון וקהילה במדינה התריעו לא פעם, מעת חקיקת החוק ועד כה, כי דרכי הפרסום של ההליך מהוות זילות של פורטוגל, כאשר השיא היה בדוכנים שהוצבו בקניונים. בהצעה מצוין כי דרכי הפרסום יוצרות דימוי של מוצר (commodity) לאזרחות הפורטוגלית וזילות של המעמד.

2. ריבוי בקשות שאינו מתיישב עם מטרת החוק: בחמש השנים מאז כניסתו של החוק לתוקף, הוגשו לרשות האוכלוסין הפורטוגלית למעלה מ-50 אלף בקשות אזרחות של יהודים מכל העולם. על פי ההערכות, 25 אלף בקשות מתוכן הוגשו מישראל לבדה, רק בשנת 2019. עד היום, מעל 15 אלף בקשות כבר אושרו או נמצאות בשלבי אישור סופיים.

בתום ההליך המהיר והקל ממתינים למקבלי אזרחות אירופאית יתרונות רבים: תנאים סוציאליים מעולים במדינות האיחוד, היתר עבודה ומחיה, לימודים אקדמיים בחינם, הטבות למשקיעים ולאנשי עסקים, פטור מהצורך בוויזה לארה"ב ועוד.

בסופו של דבר, התנאים המפליגים הללו הם שהביאו להגשת הצעת החוק שלדברי יוזמיה, גרמו לריבוי בקשות שאינן עומדות בקנה אחד עם המטרה המקורית - חיזוק הזיקה והקשר בין מבקשי האזרחות לבין המדינה.

פרטי הצעת החוק

בתחילה, דרשו מגישי הצעת החוק להחמיר את תנאי הזכאות על ידי הוספה של חובת מגורים חוקיים במשך שנתיים בפורטוגל לכל מבקש אזרחות מכח היותו צאצא למגורשים. בהמשך, בעקבות זעם שעלה בפרלמנט הפורטוגלי, הומתקה ההחמרה והצעת החוק תוקנה כך שהדרישה ממבקשי האזרחות היא להוכיח זיקה עכשווית לפורטוגל, ללא חובת מגורים במדינה.

אנו סבורים כי הדרכים באמצעותן ניתן יהיה להוכיח זיקה כנדרש יהיו דומות לאלו המנויות בסעיפי חוק האזרחות הפורטוגלית העוסקים בהתאזרחות של קטינים ושל בני/ בנות זוג.

חלון ההזדמנויות נסגר

אם תאושר ההצעה, ייכנס התיקון לחוק לתוקף החל מה-1.1.2022. כל בקשה שתוגש לרשות האוכלוסין הפורטוגלית לפני תאריך זה, תיבחן על פי תנאי החוק הנוכחיים - כלומר ללא חובת הוכחת זיקה עכשווית.

יש לקחת בחשבון כי תיקון החוק, אם אכן יתקבל, ישאיר מקום רב לשיקול דעתם של הפקידים הפורטוגלים, אשר יידרשו להכריע בכל בקשה אם הזיקה המוצגת היא מספקת או לא. לפיכך, אם יש לכם קשר משפחתי לקהילת מגורשי ספרד ואתם מעוניינים לקבל אזרחות פורטוגלית, מומלץ לנצל את חלון ההזדמנויות המצומצם, אשר הולך ונסגר, ולהגיש בקשה לפני כניסת התיקון לחוק לתוקף.

בקשת אזרחות היא הליך משפטי המצריך התמצאות ובקיאות, וכל טעות בהגשה עלולה לגרום לעיכוב. בפרק הזמן המצומצם העומד לרשות המעוניינים לקדם את ההליך, מוטב לא להסתכן בעיכובים מיותרים, ולכן היום, יותר מתמיד, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בהוצאת אזרחות פורטוגלית ולהגיש את הבקשה באמצעותו, בהתאם לכל הקריטריונים הנדרשים.

הגשה באמצעות עורך דין המתמחה בתחום ובקי ברזי החוק הפורטוגלי תוכיח את עצמה גם בעתיד, לאחר אישורה הצפוי של הצעת החוק, בניסוח מדויק ומשכנע של הזיקה העכשווית הנדרשת. כמו כן, חשוב לוודא כי לפחות חלק משכר הטרחה ישולם רק בסוף התהליך, בעת קבלת תעודת הלידה הפורטוגלית, המעידה כי מבקש האזרחות הפך לאזרח פורטוגלי.

עו"ד אדם ידיד הוא שותף במשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, העוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, וכן בנזיקין וביטוח ומימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה.

טלפון: 053-9374940

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו
בלבד

עו"ד אדם ידיד בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully