וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ראו את הנולד: תביעת הולדה בעוולה ורשלנות בלידה

עו"ד רועי גרניצה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

11.6.2020 / 8:59

אחת הסוגיות המורכבות בעולם המשפטי היא הולדה בעוולה - ילוד שיצא לאוויר העולם עם מום חמור שלא התגלה בבדיקות מקדימות. מהו ההבדל בין הולדה בעוולה ורשלנות בלידה ומתי יכולים ההורים להגיש תביעת רשלנות רפואית?

תינוק ניו בורן אחרי לידה שוכב על משקל למדידה. ShutterStock
תינוק ניו בורן אחרי לידה שוכב על משקל למדידה/ShutterStock

כשאנו מדברים על הולדה בעוולה, אנו מתכוונים לומר שבמהלך ההיריון נמנע מן ההורים המידע המלא אודות הילוד, מידע שהיה אמור להימסר להם. במקום, להורים נמסר מידע חלקי או שגוי. למעשה, נמנעה מהם האפשרות לקבל החלטות מושכלות, על אף קיום ממצאים המעידים על בעיה קשה של הילוד.

הולדה בעוולה ורשלנות בלידה נגרמים עקב רשלנות - בבדיקות או בהפניה לבדיקות היריון המתקיימים בשל ממצאים מחשידים בהיריון או במהלך הלידה עצמה. במצבים אלו זכאים ההורים לפיצוי כספי ניכר בגין כל הנזקים העתידים וההוצאות המיוחדות הכרוכות בטיפול בילד עם צרכים מיוחדים.

כדי לממש את הזכויות ולקבל פיצוי, נדרשים ההורים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית כנגד המוסד בו אירע המקרה או כנגד הצוות הרפואי ולהוכיח שאלמלא ההתרשלות המדוברת, הילוד לא היה נולד כלל או היה נולד בריא.

אישה בהריון בבית חולים. ShutterStock
אישה בהריון בבית חולים/ShutterStock

הולדה בעוולה: הבדיקות העידו על בעיה

ש' ו-ל' לא ידעו את נפשם מרוב אושר. הם גילו כי הם עתידים להפוך להורים בעוד מספר חודשים. כאנשים אחראיים, הקפידו לעבור במהלך ההיריון את כל הבדיקות הנדרשות. לדאבונם, לאחר שהגיח תינוקם לאוויר העולם התברר כי הוא סובל מפגיעה נוירולוגית קשה ומנכות בשיעור של 100%, ללא כל אופק תעסוקתי ו/או משפחתי.

הניסיון הרפואי רב השנים מראה כי ילדים הנולדים עם נכות שכזו אינם שורדים על פי רוב מעבר לכמה שנים מועטות. הכאב הגדול שהיה מנת חלקם של ההורים השבורים אך התעצם, כאשר התברר כי לאורך כל ההיריון ובבדיקות רבות שעברה האם, ניתן היה לראות בבירור אינדיקציה לנכות הקשה של התינוק, שחלק ממוחו לא התפתח כראוי.

רשלנות בלידה: תולדה קשה של החלטה שגויה

ד' ו-ח' המתינו בשמחה ללידה המיוחלת של ילדם הראשון. הם עברו את כל הבדיקות הנדרשות במהלך ההיריון וכולן העידו על עובר תקין ובריא לחלוטין. ביום הלידה הגיע הזוג הנרגש לבית החולים, אולם הלידה השתבשה. על אף כל הסימנים שהראו כי העובר נתון במצוקה נשימתית, החליט הצוות הרפואי לא להחיש את הלידה באמצעות ניתוח קיסרי. הצוות אף לא יידע את היולדת ובן זוגה על קיומה של בעיה. בסופו של דבר, אחרי שחווה מצוקה נשימתית קשה, נולד התינוק עם פגיעה מוחית קשה ונכות בשיעור של 100%.

תרחישים אלו נשמעים קודרים וקשים. למרבה הצער, הם אינם דמיוניים ולא מעטים המקרים בהם רשלנות רפואית הובילה למצב המורכב הנקרא "הולדה בעוולה" או "רשלנות בלידה". חשוב להבין כי תביעות בגין רשלנות רפואית עלולות להתארך לכדי שנים מספר - הן בשל ההכנה המורכבת והן בניהולן בבית המשפט. לכתב התביעה יש לצרף חוות דעת רפואית של רופא מיילדות מומחה. הכנת התביעה דורשת זמן ומשאבים כספיים, אולם היא מציעה נחמה מסוימת להורים הלומי הצער, בזכות הפיצוי המשמעותי שהיא טומנת בחובה.

עו"ד רועי גרניצה עוסק בדיני נזיקין וביטוח ומוסמך כמגשר

טלפון ליצירת קשר: 053-9386511

הכתבה נכתבה בשיתוף זאפ משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד רועי גרניצה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • לידה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully