וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: הפתרון שיעזור למשרד הרישוי - ולכולנו

עו"ד נדאל שלבי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

20.5.2020 / 8:54

גם בימי שגרה ההתנהלות מול משרד הרישוי עשויה להיות מורכבת וממושכת, אבל עתה, בצל משבר הקורונה והחזרה לשגרה, צפויים עיכובים רבים מהרגיל

רכב 'במבחן', נובמבר 2015. ראובן קסטרו
את המצב הבעייתי מלכתחילה, ראוי להביא לידי פתרון מהיר כעת, לאור צוואר הבקבוק שיצר משבר הקורונה/ראובן קסטרו

עם פרוץ משבר הקורונה נסגרו כל סניפי משרד הרישוי לקבלת קהל עד להודעה חדשה. צעד זה הוביל לבלבול רב בקרב נהגים שנזקקו לשירותי המשרד לשם חידוש רישיון נהיגה או רישיון רכב; אלה לא הצליחו לקבל תשובה ברורה - האם הם רשאים לחזור לנהוג או שנגזר עליהם להמתין עד יעבור זעם.

את הלחץ הנפשי שהתעורר בקרב אותם נהגים ריככו במעט ההנחיות המגבילות בעטיין צומצמו הצורך והיכולת לצאת מהבית ולעשות שימוש ברכב. בד בבד הורה שר התחבורה על שורת הקלות, ביניהן: אורכה אוטומטית לרישיונות נהיגה/ רכב שתוקפם פג בתקופת הקורונה; אפשרות לקבלת רישיון חדש בסניפי הדואר; חידוש רישיון לאחר פסילה של שלושה חודשים (בעקבות צבירת 36 נקודות) ללא צורך בתאוריה ועוד.

חזרה לשגרה

עתה, עם שחרור ההגבלות, חזר גם משרד הרישוי לעבודה במתכונת מצומצמת. קבלת קהל נעשית כעת על ידי הזמנת תור מראש באמצעות מוקד טלפוני או דרך האפליקציה של משרד הרישוי, ונהגים שרישיון הרכב שלהם הוארך אוטומטית מתבקשים להגיע למכוני הרישוי בהקדם ולעבור את המבחן השנתי לרכב (הטסט).

ההקלות הזמניות שניתנו בוטלו, והכללים המנחים לחידוש רישיון נהיגה לאחר פסילה מוכתבים על פי תקנות התעבורה, בדיוק כשם שהיה טרם פרוץ המגפה. כך, לדוגמה, נהג שצבר 36 נקודות יקבל פסילת רישיון מנהלית למשך שלושה חודשים וייאלץ לעבור מבחן תאוריה כדי לקבל את רישיונו בחזרה לאחר תקופת הפסילה.

מחכים מעל שנה לחידוש רישיון

עוד לפני משבר הקורונה, ועל אף התקנות הברורות, במקרים רבים מדי התעכב הטיפול בחידוש רישיונות ונמשך שבועות, חודשים ולעיתים אף שנים, שלא לצורך. כעת, כשאל העומס הרגיל מתווספות ההשלכות של היעדר הפעילות במשרד בתקופת המשבר, צפויים עיכובים גדולים אף יותר.

דוגמה מצוינת למי שחוו על בשרם את משכו המופרז של התהליך היא נהגים שצברו 72 נקודות ומעלה, או 36 נקודות ב-"סיבוב שני" - אלה שצברו בעבר 36 נקודות, קיבלו פסילה לשלושה חודשים ועברו מבחן תיאוריה, ולאחר שקיבלו חזרה את רישיונם, הצליחו לצבור, שוב, 36 נקודות. עבור נהגים אלה, חידוש הרישיון מותנה, בין היתר, בעמידה בבדיקה רפואית ו/או פסיכולוגית. הבעיה היא שכדי לקבל את תוצאות הבדיקה הם יאלצו להמתין שנה וחצי עד שנתיים, וזוהי תמונת המצב עוד לפני שנכנסה הקורונה לתמונה.

משרד הרישוי זקוק למשפטנים

הסיבה העיקרית לעיכובים ולעומסים המוכרים לכל מי שביקר אי פעם במשרד הרישוי, היא התנהלות לקויה מן השורש, הנובעת מחוסר ידע משפטי של פקידי הרישוי. החלטות רבות הנוגעות לשחרור רישיון קשורות בשאלות משפטיות כאלו ואחרות, אך כיוון שרובם המוחלט של פקידי הרישוי אינם משפטנים, הטיפול נעשה לא פעם באופן לא ענייני.

חלק קטן מהמקרים מגיע לטיפול המחלקה המשפטית, שם ניתנת החלטה המבוססת על החוק והפסיקה, אך מרבית המקרים נותרים לשיקול דעתם של הפקידים או מנהלי הסניף. ללא ידע מתאים, מתקבל טיפול מהוסס ואיטי, ופעמים רבות מתקבלות החלטות שגויות, כגון הפניית נהגים לבדיקה רפואית גם כאשר אינם מחויבים בה על פי חוק. כתוצאה, מקרים שהיו יכולים להיפתר בביקור אחד של מספר דקות, נמתחים על פני ימים, חודשים ואפילו שנים.

את המצב הבעייתי מלכתחילה, ראוי להביא לידי פתרון מהיר כעת, לאור צוואר הבקבוק שיצר משבר הקורונה. הפתרון הרצוי טמון בהעסקת מספר רב יותר של משפטנים במשרד הרישוי, או לחילופין בהכשרה שוטפת לעובדים הקיימים, כך שיהיו מעורים בחוק, בפקודת ובתקנות התעבורה וכמובן בפסיקה הרלוונטית.

עד שיושג הפתרון הרצוי, מומלץ לכל נהג המוצא עצמו בבעיה מול משרד הרישוי לפנות לעורך דין המתמחה בתחום ולקבל עזרה בהשבת רישיונו בהקדם האפשרי ובהתאם להוראות החוק.

עו"ד נדאל שלבי מתמחה בדיני תעבורה.

טלפון: 053-6115048

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד נדאל שלבי בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully