וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנך יחידך אשר אהבת: על גיוס בנים יחידים לצה"ל

עו"ד אלה הראל בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

25.5.2020 / 14:37

על פי נהלי צה"ל, בנים (או בנות) יחידים לא יגויסו לתפקידי לחימה, אלא אם יתנדבו לכך בהסכמת הוריהם. אך מה קורה כאשר בן יחיד מוצב בתפקיד שבעיני הצבא אינו מוגדר כתפקיד לחימה, אך בפועל יש בו סיכון לא קטן?

חיילים בוכים. ShutterStock
חיילים/ShutterStock

הוראת צה"ל בדבר אי גיוסם של בנים יחידים לתפקידי לחימה נובעת מתוך רצון למנוע מהם להיחשף לסיכון משמעותי במהלך שירותם. הוראה זו תקפה לכל חייל או מלש"ב (מועמד לשירות ביטחון) שהוא בן יחיד לאחד מהוריו או לשניהם, כל עוד הורה זה עדיין בחיים, וכל עוד אין לחייל ילדים (טבעיים או מאומצים) משל עצמו.

בן יחיד רשאי להתנדב לתפקיד לוחמה

הכרה כבן יחיד תתקבל עוד טרם הגיוס, במסגרת הליכי הרישום, ותכתיב אוטומטית את המסלולים הפתוחים בפני המתגייס. אם אותו מועמד ירצה בכל זאת לשרת בתפקיד לחימה, יהיה עליו להגיש בקשת התנדבות לשירות ללא מגבלות שיבוץ. לבקשה זו יהיה עליו לצרף כתב הסכמה של הוריו, בלעדיו לא תתקבל בקשתו.

חשוב לציין כי את בקשת ההתנדבות ניתן להגיש טרם הגיוס או לאחריו, אך לא ניתן להתנותה בשיבוץ ליחידה ספציפית או למיקום מסוים. ביטול התנדבות, לעומת זאת, יתאפשר רק טרם הגיוס.

מגבלות השיבוץ של בנים יחידים

נהלי השיבוץ המוגדרים לגבי בנים יחידים מונעים את גיוסם ליחידות מובחרות, לתפקידים קרביים או לתפקידים המצויים במרחב חירום. הנהלים מתירים לבנים יחידים לשרת במקצועות מוטסים מסוימים, אך לא מאפשרים להם לטוס במסגרתם.

בנוסף, בנים יחידים לא יישלחו לתעסוקה מבצעית, גם לא במסגרת קורס צבאי, אך יוכלו להשתבץ במשימות אבטחה, לרבות אבטחת יישובים ומחנות ולהשתתף בקורסים ובאימונים ללא הגבלה, כולל השתתפות בתרגילי אש.

יש סיכון? אפשר להתנגד לשיבוץ

לשם הגדרת הנהלים לגיוס בנים יחידים, נעשתה בצה"ל הבחנה בין תפקידי לחימה מובהקים המעמידים את המשרתים בהם בסיכון משמעותי וברור, ובין תפקידים מסוכנים פחות. לתוך שיקולים אלה נכנסה השאיפה למיצוי מקסימלי של כוח האדם העומד לרשות הצבא.

החלטות אלו הולידו מצבים אבסורדיים כגון בן יחיד שגויס לתפקיד "לוחם מעברים", במסגרתו הוא מוצב במעברי הגבול ומופקד על בידוק הנכנסים. אמנם קיים הבדל משמעותי בין הסיכונים הנובעים מתפקיד כזה, לאלה המתלווים לשירותו של לוחם ביחידה קרבית, אך גם כלוחם מעברים נמצא החייל בחיכוך מתמיד עם אוכלוסייה עוינת באופן שעלול להעמידו בסיכון, כפי שאכן קרה בעבר לא פעם.

עד הערכאות הגבוהות ביותר

במקרה של שיבוץ לתפקיד מסוג זה, עומדת בפני המלש"ב והוריו אפשרות להתנגד לשיבוץ. יש לקחת בחשבון שצה"ל לא ייסוג מהחלטתו בקלות, וינסה להתנגד לכך בכל דרך, אך עורך דין המתמחה במשפט צבאי יכול לסייע בנקיטת כל האמצעים ובמיצוי כל השלבים שבכוחם להוביל לביטול השיבוץ.

כצעד ראשון, תוגש בקשה לגורמים המוסמכים בצבא, ובה יוסברו טעמי ההתנגדות לשיבוץ. אם הצבא יקבל את הבקשה, יקבל המלש"ב שיבוץ מחדש. אך גם תשובה שלילית המותירה את השיבוץ בעינו, אינה בגדר סוף פסוק, שכן ניתן לעתור כנגד ההחלטה על ידי הגשת עתירה לבג"צ או באמצעות הגשת בקשה לעיון מחודש לרשויות הצבא, במקרה בו ניתן להצביע על טעמים חדשים שטרם נבחנו על ידו.

עו"ד אלה הראל היא שותפה מייסדת במשרד עורכי הדין רכבי, הראל ושות' העוסק במשפט צבאי.

טלפון: 03-6938409

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אלה הראל בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חיילים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully