וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גניבה מתחת לאף: חקירות עסקיות במקום העבודה

שמוליק ממן מקואנטין חקירות, בשיתוף אתר zap משפטי

22.9.2020 / 8:00

גניבה ממקום העבודה היא עניין נפוץ וכואב, ממנו חושש כל בעל עסק. כיצד מועלים עובדים באמון המעסיקים שלהם ואיך ניתן לגלות זאת בצורה חכמה, דיסקרטית וחוקית?

חקירה משטרתית. ShutterStock
חוקר פרטי/ShutterStock

אדם מחליט להקים עסק, משקיע בו את כל משאביו, בוחר את העובדים בקפדנות ונותן בהם את אמונו. אך עם הזמן, משהו משתנה. המעסיק מתחיל לחשוד כי אחד העובדים גונב ממקום העבודה. תרחיש זה אינו דמיוני ואינו מופרך; זוהי מציאות כמעט יומיומית עמה מתמודד כל בעל עסק.

גניבות ממקום העבודה הן בלתי נמנעות, גם כאשר בחירת העובדים היא מדוקדקת ביותר. מדובר בעבירה נפוצה, למרבה הצער, בקרב כל סוגי העובדים, בכל תפקיד ובכל ותק. כשהחשדות מתעוררים, הנטייה הטבעית של בעל העסק תהיה להתעמת עם העובד או לנסות לחקור את החשדות בעצמו, אך לכך עשויות להיות השלכות מהן כדאי להימנע.

אל תחקור בעצמך

כמעסיק, אתה ודאי מודע לאוסף החוקים המגדירים את מערכת היחסים שלך מול העובד ומבטיח את זכויותיו. כשעולה חשד לגניבה, הדבר מקומם ומרתיח, ללא ספק, אך בשם המחויבות לשמירה על חוקים אלו מומלץ לנהוג באיפוק ולא להתפתות לחקור את הנושא בעצמך.

אחת הזכויות הבסיסיות של כל עובד היא הזכות לפרטיות. חקירה עצמאית עשויה בקלות להפר זכות זו, או זכויות אחרות, ולחשוף אותך לתביעה. לפיכך, הדרך היחידה לגלות אם אחד העובדים אכן מעורב בגניבה, היא באמצעות פנייה למשרד חקירות מורשה ומיומן.

לחקירה מקצועית יש מספר יתרונות ברורים: שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים המאפשרים את גילוי האמת, השגת ראיות עובדתיות ללא הפרת החוק (ראיות כאלה אף יהיו קבילות בהליך משפטי) , שמירה על דיסקרטיות ועל האינטרסים שלך כמעסיק, הצמדות לדיני העבודה ללא כל פגיעה בזכויות העובד.

רבות הדרכים לגנוב

גניבה ממקום העבודה יכולה להתבטא במגוון דרכים; אחת הנפוצות היא גניבת ציוד. ניקח, לדוגמה, נהג משלוחים של העסק שמדי בוקר יוצא לחלק סחורה ללקוחות. מדי יום מגיעה הסחורה המבוקשת ליעדה, אך חלק קטן נשאר בתא המטען ונפרק בסוף היום בביתו של הנהג.

במקרה אחר, עובד בעל גישה לחומר רגיש יכול לגנוב מידע ולמכור אותו למתחרים. מצבים מעין אלו נפוצים בעיקר בקרב נושאי משרות בכירות - מנהלים או מנכ"לים. לא אחת, גילו חקירות פרטיות כי מנהל עסק מסוים שימש כסוכן כפול של חברה מתחרה ששילמה לו תמורת העברת מידע באמצעותו תכננה להקדים או להכשיל מהלכים עסקיים של מתחריה.

גניבה ממקום העבודה עשויה להתבטא גם בהתנהלות הכללית של מנהל העסק - תפקוד לא ראוי, התעלמות מעקרונות שהוגדרו מראש, נוכחות דלה במקום העבודה ועוד. עניין הנוכחות הוא אחד הביטויים הנפוצים לגניבה ממקום העבודה - גם בתפקידים זוטרים - על ידי החתמה כוזבת של כרטיס העבודה.

כך תתבצע חקירה מקצועית

כדי לחקור גניבות מעין אלה, החוקר הפרטי המקצועי ישתמש בכלים רבים ומגוונים. רוב החקירה תתבסס, בדרך כלל, על תצפיות ומעקבים סמויים, באמצעותם יוכל החוקר לתעד, לצלם ולהפיק דוחות הנוגעים לכל פעולותיו של מושא המעקב והאנשים עמם הוא נפגש, כולל הפרטים הרלוונטיים לגביהם.

בהתאם לצרכי החקירה, לתנאים במקום העבודה ולאיזון החשוב בין זכויות העובדים וזכויות המעסיק, ניתן יהיה להשתמש באמצעים נוספים כגון מצלמות סמויות, חקירות מחשב וכדומה.

חשוב לזכור כי רק חוקר מורשה יוכל להבטיח שדרכי החקירה ומטרותיה קבילות מבחינת החוק , כמו גם כל הראיות הנאספות במהלכה. רק כך יוכל המעסיק לטפל בגנב בכפוף לדיני העבודה ומבלי לחשוף את עצמו לסכנת תביעה.

שמוליק ממן הוא חוקר פרטי, בעל משרד החקירות קואנטין חקירות המומחה בביצוע מעקבים מכל הסוגים בכל הארץ.

לאתר של קואנטין חקירות: https://quentininv.co.il/

טלפון: 053-9382862

הכתבה בשיתוף עם Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

שמוליק ממן מקואנטין חקירות, בשיתוף אתר zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully