וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'אנס אחרון לזוגיות: הסכם שלום בית ולחלופין גירושין

עו"ד גלית צור בשיתוף zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

22.9.2020 / 15:53

סיום נישואים אפשרי בדרך של גירושין או באמצעות הליך גישור. אולם בני זוג שמבקשים הזדמנות נוספת יכולים לבחור באפשרות משפטית שלישית: 'הסכם שלום בית ולחלופין גירושין'. מהו הסכם זה ולמי הוא מתאים?

זוג רב בבית קפה. ShutterStock
זוג רב/ShutterStock

כשדפנה ודן (שמות בדויים), זוג נשוי מזה 43 שנים, הגיעו למשרדי, דפנה תיארה חיים קרובים לשלמות: רווחה כלכלית, בית מטופח במושב באזור המרכז, ילדים ונכדים אהובים - אבל "הוא פלרטטן ובוגד סדרתי!" היא סיפרה, " נמאס לי מהבושה ומהתסכול! אני רוצה שישלם לי פיצויים של לפחות מיליון דולר, ומצידי שיישאר בלי כלום".

דן לא הכחיש שבגד ואף הודה שנהנה מהפלירטוט והריגוש עם נשים אחרות. באותה נשימה, הוא התחנן בפני אשתו שתיתן לו הזדמנות אחת אחרונה להוכיח שרק אותה הוא רוצה באמת. ניכר היה שלמרות מעשיו, אהבתו אליה שרירה, קיימת ואמתית.

בעקבות שיחה זו החליטו דפנה ודן, במקום לפתוח בהליך גירושין או ללכת לגישור, לערוך 'הסכם שלום בית ולחלופין גירושין'. הסכם זה עשוי לתת מענה לזוגות רבים בהם אחד מבני הזוג לא מעוניין להתגרש, או כאשר שניהם חשים שפירוק החבילה איננו הצעד הנכון ביותר עבורם.

סיכוי אחרון לעתיד משותף יחד

הסכם שלום בית ולחלופין גירושין עשוי לחסוך לזוג מריבות רבות, בזבוז כספים ואנרגיה, חוסר ודאות ומלחמות שעלולות לפגוע בילדים. זהו הסכם שנערך במעמד שני הצדדים ועל דעתם, ובו ניתן לכלול כמעט כל נושא שחשוב לזוג על מנת לשמור ולטפח את הקשר שלהם, את אהבתם ואת משפחתם. כך למשל יכולים בני הזוג להבטיח לנהוג אחד בשני בכבוד, להתחייב להימנע מאלימות או מהסתרת מידע, לנסח פתרונות לנושאים רגישים כמו התנהלות כלכלית ועוד.

התהליך מזכיר גישור מבחינת השיח המשותף, הצפת הקשיים והחתירה לפתרונות של שלום. עד כאן הדמיון בין השניים, אך ישנם גם הבדלים משמעותיים.

כמו גישור, אבל לא בדיוק

בהסכם האמור אין מגשר אחד לשני הצדדים וכל צד מיוצג על ידי עורך דין או על ידי עצמו. יתרה מזאת, להסכם זה מצורף נספח המהווה למעשה הסכם גירושין; גם הוא נערך בהסכמת שני הצדדים והוא מקיף את כל הנושאים שזוג מתגרש נדרש להתייחס אליהם.

עם חתימת ההסכם והנספח, מובאים המסמכים בפני שופט שמעניק להם תוקף של פסק דין, ובני הזוג יוצאים מבית המשפט לא כדי להיפרד, אלא כדי לעשות מאמץ אחרון של רצון טוב להישאר יחד.

אם למרות ניסיון אחרון זה, ותוך פרק זמן מוסכם מראש, אחד מבני הזוג יודיע בכתב לצד השני על רצונו לסיים את הקשר, אזי נספח הגירושין ייכנס לתוקף; והואיל והוא כבר קיבל תוקף של בית משפט, הריהו הסכם גירושין לכל דבר.

הסכם משפטי שנותן תקווה לזוגיות

ההסכם שניסחו דפנה ודן כלל שני חלקים. הראשון, הסכם שלום הבית, כלל שורה ארוכה של תנאים שדפנה הציבה, לרבות תריסר מפגשי טיפול זוגי והימנעות מקשרים מכל סוג עם נשים אחרות. אפילו שליחת הודעה למאהבת האחרונה שלו, ששמה צוין במפורט בהסכם, מהווה הפרה וכניסה לתוקף של החלק השני של ההסכם - נספח הגירושין.

העבודה על ההסכם כשלעצמה הייתה מעין טיפול זוגי. עבור דן, זו הייתה הזדמנות להקשיב לדפנה, להתנצל, להכיל ולהוכיח עד כמה הוא מוכן להתאמץ כדי שתאמין שלא יפגע בה שוב.

מיליון הדולר ההם לא שולמו מעולם, במקרה שלהם האהבה ניצחה.

עו"ד גלית צור היא בעלת משרד עורכי הדין גלית צור, בעלת למעלה מ-20 שנות ניסיון בניהול תיקי גירושין מורכבים וקונפליקטים משפחתיים רגישים, לרבות סוגיות כמו מאבקי משמורת, מזונות ועוד.

טלפון: 050-7427780

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד גלית צור בשיתוף zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully