וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי תרבות? זה בדיוק הזמן למצות את הזכויות שלכם

עו"ד סאמי אבו ורדה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

25.6.2020 / 12:27

אנשי במה ותרבות? עובדים בענף האירועים? לצד מאבקכם הצודק נגד ההשבתה המתמשכת, זה הזמן לבדוק האם אתם זכאים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי פיצוי בגין מחלת מקצוע

מחאת תעשיית התרבות בירושלים, 15.6.2020. ראובן קסטרו
מחאת עולם התרבות/ראובן קסטרו

כשלושה חודשים חלפו מאז הושבת המשק הישראלי עקב משבר הקורונה. אולמות האירועים, המסעדות, התיאטראות ובמות ההופעות היו בין הראשונים להיסגר, וגם עתה, בעוד שרוב המשק חזר לפעילות, רובם עדיין מושבתים, או ששבים אט אט לפעילות חלקית, תחת הגבלות רבות.

השבתת ענף התרבות והאירועים גדעה באחת את פרנסתם של אלפים, ורבים מהם יצאו אל הרחובות במחאה על המצב. לצד המאמצים המופנים אל המאבק הצודק, זה בדיוק הזמן לדאוג למיצוי זכויות נוספות, ייחודיות לעובדים בענפים אלו.

הכרה במחלת מקצוע

בשנות הארבעים לחייו, החל השחקן ס' להבחין בבעיות במיתרי הקול. הוא הפסיק את הופעותיו על במת התיאטרון ובטלוויזיה כיוון שלא יכול היה להשתמש בקולו. מספר שנים מאוחר יותר אובחן כחולה בסרטן הגרון.

בתקנות הביטוח הלאומי מפורטת רשימת מחלות המוכרות כמחלות מקצוע, לצד רשימת המקצועות בעטיים הן עשויות להיגרם. על מנת שמצב רפואי יוכר כמחלת מקצוע, יש להוכיח כי סביבת העבודה או מאפייני המקצוע הם אכן הגורמים להתפתחותה לאורך השנים.

במקרה של ס', הוכח כי סרטן הגרון התפתח בעקבות שנים של אימוץ מיתרי הקול בשל מקצועו, ולכן הוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כמחלת מקצוע. מרגע ההכרה, ועד מותו, הוא קיבל קצבת נכות חודשית, וכיום, שנים לאחר מותו, ממשיכה אלמנתו לקבל קצבת תלויים.

מצרידות ועד בעיות ברכיים

רבים מאיתנו נוטים להזניח בעיות בריאותיות כאלו ואחרות מפאת חוסר זמן. עתה, כשההשבתה המתמשכת מזמנת לכם חופש כפוי, זו הזדמנות מצוינת לערוך את כל הבדיקות

בשגרת העבודה העמוסה, רבים מאיתנו נוטים להזניח בעיות בריאותיות כאלו ואחרות מפאת חוסר זמן. עתה, כשההשבתה המתמשכת מזמנת לכם חופש כפוי, זו הזדמנות מצוינת לערוך את כל הבדיקות שנדחו, על מנת להבין אם מצב בריאותי ממנו אתם סובלים עשוי להיות מוכר כמחלת מקצוע.

ברשימת מחלות המקצוע הייחודיות לאנשי התרבות והאירועים המוכרות על ידי המוסד לביטוח לאומי ניתן למצוא, בין השאר:

ליקוי שמיעה - ירידה ממשית בשמיעה לצד צפצופים באוזניים, עשויה להיות נחלתם של מוזיקאים, אנשי סאונד, וכל מי שעובד באולמות אירועים ובבמות הופעות (כולל מלצרים, צלמים, תאורנים וכדומה).

צרידות - צרידות נוצרת מאימוץ יתר של מיתרי הקול ועשויה להפוך לבעיה כרונית ואף להוביל להיווצרות פוליפים על מיתרי הקול. נפוצה אצל זמרים, שחקנים ועובדים באולמות אירועים ובבמות הופעות.

בעיות גב - בעיקר בקרב אנשי במה וסאונד שמעמיסים ומרכיבים ציוד כבד.

בעיות מפרקים - נפוצות בעיקר אצל מוזיקאים מסוגים שונים: קלידנים וגיטריסטים (אצבעות ושורש כף היד), כנרים (בעיות מרפק, כתפיים וצוואר), מתופפים (כתפיים, מרפקים, שורש כף היד, ברך) ועוד.

מה מגיע לכם

הזכויות המגיעות למי שיוכר כחולה במחלת מקצוע תלויות בדרגת הנכות שתיקבע עבורו על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי.דרגת נכות של 9%-19% מזכה במענק חד פעמי, ואילו עבור דרגת נכות של 20% ומעלה ניתן לקבל קצבה חודשית. גובה המענק/ קצבה ייקבע על פי ההכנסה המבוטחת.

אם אתם סובלים מאחת הבעיות הגופניות המוזכרות לעיל ועד כה לא הצלחתם לפנות את הזמן כדי לבחון מהן הזכויות המגיעות לכם עקב כך - נצלו את ההזדמנות ועשו זאת כעת, לפני חזרתה של השגרה התובענית. על מנת להבטיח מיצוי של זכויותיכם, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתביעות ביטוח לאומי, להציג לו את המסמכים הרפואיים המעידים על הבעיה ממנה אתם סובלים, ולקבל בעזרתו את מלוא הפיצוי המגיע לכם.

עו"ד סאמי אבו ורדה מתמחה בנזקי גוף ורכוש, תאונות עבודה, תביעות ביטוח לאומי ורשלנות רפואית.

טלפון: 077-9971228

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד סאמי אבו ורדה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully