וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס שבח: הטבות של עשרות אלפי שקלים שלא ידעתם על קיומן

עו"ד אמיר פוגל בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

5.7.2020 / 12:06

במכירת נכס משלם המוכר מס יחסי על הרווח שקיבל במכירתו. עליית הערך של הנכסים במדינת ישראל העניקה למחזיקי נכסים תשואה נאה, אך בצידה מס גבוה. כדאי לבדוק אם מגיעות לכם הטבות שטרם ניצלתם, שיגרמו להפחתה משמעותית מאוד במס

מס שבח הוא תשלום המוטל על מוכר נכס ומחושב בהתאם לרווח שהניבה המכירה. מס זה עשוי במקרים מסוימים להגיע לעשרות - ואף למאות - אלפי שקלים, אך על פי רוב החישוב היבש אינו מייצג באמת את הרווח האמיתי שהפיק המוכר.

רשויות המס מכירות בעובדה זו ולכן מציעות למוכרים שורה של הטבות ואפשרויות לקיזוז מס השבח. ברוב המקרים יובילו הטבות אלה להפחתה משמעותית בשיעור המס, אך למרבה הצער, הרשויות אינן עושות מאמצים ניכרים להפיץ את המידע על הטבות אלו ולכן רוב בעלי הנכסים כלל לא מודעים לקיומן. התוצאה: בבואם למכור את נכסיהם, המוכרים לא נהנים מההטבות במס ומשלמים סכומי עתק שלא לצורך.

בית למכירה. ShutterStock
מה קורה כשמוכרים נכס?/ShutterStock

הטבות בשווי 350 אלף שקלים

אי שם בשנות ה-70 רכש ג' נכס מסחרי והפעיל בו חנות. לאחר מותו ביקשו יורשיו למכור את החנות ששוויה עמד על כמיליון וחצי שקלים. אילו לא השכילו לנצל את ההטבות שעמדו לזכותם, היו היורשים משלמים מס שבח בשיעור חצי מיליון שקלים, אך בזכות ניצול חכם של ההטבות, הסתכם התשלום ב-150 אלף שקלים בלבד. במקרה זה, נוצלו שתי הטבות חשובות:

קיזוז הוצאות ששימשו להשבחת הנכס: בזכות הטבה זו קוזזו הוצאות השיפוצים שנעשו בחנות, דמי התיווך והיטלי ההשבחה. גם הריבית על המשכנתה ששולמה על הנכס נכנסה להגדרה זו וקוזזה אף היא.

פריסת מס השבח לצורך זיכוי במס הכנסה: קיימת אפשרות לייחס את אותו הרווח ממכירת הנכס כמס הכנסה במקום כמס שבח. היתרון בשיטת חישוב זו מאפשר למוכר הנכס שהכנסותיו השוטפות, החייבות במס הכנסה ב- 4 השנים שקדמו למכירת הנכס - נמוכות -להנות מתשלום מס בשיעורים נמוכים במס הכנסה במקום במס שבח, זאת לצד ניצול מקסימלי של נקודות הזיכוי המגיעות לו.

שינוי סדר המכירה חסך עשרות אלפי שקלים

במקרה אחר ירשו שלושה אחים שתי דירות שהיו בבעלות הוריהם; אחת הדירות שהייתה גדולה וחדשה שימשה למגורי המשפחה, ואילו השנייה הייתה קטנה וישנה יותר. בתחילה ביקשו האחים למכור את הדירה הגדולה כדי למקסם את הרווח, אך בזכות הטבה אחרת במס השבח, שינו את הסדר ויצאו נשכרים:

מכירת דירת מגורים יחידה: על פי החוק, מכירה של דירת מגורים שהייתה דירתו היחידה של המוכר לפחות שנה וחצי לפני מכירתה, תהיה פטורה מתשלום מס שבח. הפטור ניתן באופן מלא על דירות ששווין לא עולה על כ- 4.5 מיליון שקלים. עבור דירות שערכן גבוה יותר, ישולם מס רק על החלק היחסי שמעל סכום זה.

בזכות ייעוץ שקיבלו, האחים מכרו ראשית את הדירה הקטנה והישנה ועבורה שילמו את המס המלא. לאחר מכן, כשהדירה הגדולה והיקרה נהנתה כבר ממעמד של דירה יחידה, מכרו גם אותה. כך זכו לפטור ממס דווקא על הדירה היקרה מבין השתיים, וחסכו עשרות אלפי שקלים.

אם לא תדרשו לא תקבלו

ההטבות שלעיל הן רק דוגמאות בודדות למקרים בהם מגיעות לכם הנחות אדירות בגובה מס השבח. כך למשל, ניתן לקזז ממס השבח הפסדים על השקעות בשוק ההון, הטבה רלוונטית לא רק למשקיעים במניות אלא לכל המחזיק בקופת גמל. זאת ועוד, קיימת אפשרות במכירה של נכס למגורים בה חישוב מס השבח יחול רק על פי העלייה בשווי הנכס משנת 2014 ואילך.

על מנת להבין את מגוון ההטבות העומדות לרשותכם ולהפחית את תשלום המס למינימום האפשרי, דרשו את המגיע לכם. לשם כך מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום מיסוי המקרקעין.

ועד שתחליטו למכור, כדאי לשמור על כל הקבלות המעידות על כל הוצאה הקשורה בנכס, לצד רישומים על הפסדי ההון שצברתם.

עו"ד אמיר פוגל מומחה במקרקעין ובמשפט מסחרי.

טלפון: 073-7366968

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אמיר פוגל בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מס שבח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully