וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסמך הבעת רצון" - הפתרון האידיאלי להורים יחידניים, ולא רק

עו"ד זאב גולדוין, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

21.7.2020 / 10:53

רבים לא מכירים את המסמך "מסמך הבעת רצון" ומסתפקים בפירוט בצוואה בדבר רצונותיהם לגבי עתיד הילד. אך לא בכל מקרים צעד זה מספיק. כל מה שצריך לדעת על כלי משפטי חשוב זה

אמא מחבקת ילדה מתבגרת. ShutterStock
אמא וילדה/ShutterStock

עמוק בלבו של כל הורה לקטינים מסתתר חשש גדול שבעקבות נסיבות טראגיות לא יוכל עוד לדאוג לילדיו. חשש זה גדול במיוחד בקרב הורים יחידניים שיודעים כי אם חלילה יקרה הנורא מכל, ילדיהם עלולים להיוותר לבד בעולם.

לא רק הורים לקטינים מתמודדים עם שאלה הרת גורל זו. כך למשל מי שמשמש כאפוטרופוס לבן משפחה בגיר, שלא מסוגל לנהל את ענייניו בעצמו, עשוי לתהות מה יעלה בגורל החוסה שלו לו חלילה לא יוכל להמשיך ולנהל את ענייניו. הפתרון לשאלות אלו טמון בכלי משפטי חדש - "מסמך הבעת רצון".

מהו "מסמך הבעת רצון?"

בשנת 2019, עם כניסתו של תיקון מס' 18 ל"חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות" לתוקפו, בא לעולם גם "מסמך הבעת רצון", מסמך המאפשר להורה יחידני לקטין (אבל לא רק) או למי שמשמש לו כאפוטרופוס, לבחור את האדם שיחליפו כאפוטרופוס במקרה שלא יוכל לעשות זאת בעצמו, ואף לתת הנחיות לגבי אופן המשך הטיפול, הערכים, ואורח החיים אותם הוא מבקש להקנות לקטינ/ים. המסמך ימנע סכסוכים משפטיים שיכולים להתעורר שכן האפוטרופוס כבר קבע את זהות המחליף ואף נתן לו הנחיות.

מה כולל "מסמך הבעת רצון?"

מעבר לזהות האדם או התאגיד שיהפכו לאפוטרופוס בבוא היום, "מסמך הבעת רצון" מאפשר לקבוע כיצד ינוהלו ענייניו של האדם שימונה לו אפוטרופוס. לדוגמא: הנחיות לגידול הילד כיהודי או כנוצרי, כדתי או חילוני, הנחיות לגבי מקום מגורים, הנחיות לגבי הקשר עם המשפחה המורחבת וכו' וכן הנחיות בנושאים כספיים, בריאותיים וחברתיים.

מדוע לא להסתפק בצוואה?

הורים יחידניים רבים סבורים כי במקרה שלא יוכלו עוד למלא את תפקידם, האפוטרופוס שבחרו עבור ילדיהם ייכנס לתפקידו בהתאם למה שנקבע בצוואתם, אך הדבר אינו כך. גם אם כל הוראות המסמך מופיעות בצוואה ( לרבות זהות האפוטרופוס החלופי), ורצוי שכך ייעשה, שכן לצוואתו של בעליה יש תוקף רק במקרה של פטירת ההורה (או האפוטרופוס הנוכחי). "מסמך הבעת רצון" מתייחס למצב בו ההורה או האפוטרופוס, בעודו בחייו, אך אינו יכול למלא עוד את תפקידו.

לכן כאשר הורה לא מסדיר זאת מראש, עלול להתרחש מצב בו הוא מאבד את כשירותו לדאוג לילדיו, ובית-המשפט ממנה להם אפוטרופוס שאינו מוכר להם.

אז מאיפה מתחילים?

"מסמך הבעת רצון" מקבל תוקף משפטי תחת שני תנאים.

התנאי הראשון הוא שהאפוטרופוס המחליף יסכים לקבל על עצמו את האחריות הגדולה (אחרי שקרא בעיון את המסמך וחתם עליו).

התנאי השני הוא שהמסמך נערך על ידי עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת אצל האפוטרופוס הכללי.

ככלל, מומלץ להעדיף עורך דין בעל ניסיון בתחום "מסמכי הבעת רצון". עורך דין כזה, המצויד בהיכרות מעמיקה עם הכלי המשפטי המדובר, יוכל לנסח את המסמך באופן אופטימלי ומקיף, כולל מגוון מצבים אפשריים, תוך הקפדה שלא יישמט אף פרט חשוב ומהותי.

כמו כן, עורך דין המתמחה בתחום, יוכל לדאוג להליך אישור מהיר בבית המשפט, ולספק מענה לצרכים שעשויים לעלות גם לאחר הגשת המסמך.

עו"ד ומגשר זאב גולדוין הוא בעל וותק של קרוב לשני עשורים בתחום דיני המשפחה ובעל ניסיון רב בניהול תיקים מורכבים הנוגעים לגירושין, ייפוי כוח, מסמכי הבעת רצון, צוואות וירושות

טל' ליצירת קשר: 053-6389472

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד זאב גולדוין, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully