וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעשות ריסטרט: כך עוזר הליך חדלות הפירעון למי שנקלע לקשיים

עו"ד אתי פרץ-קינן, בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

19.7.2020 / 7:13

לפני כ-10 חודשים החליף הליך חדלות הפירעון את פקודת פשיטת הרגל הישנה וכעת מדובר בהליך ששם דגש על שיקום החייב - בין אם הוא יחיד ובין אם מדובר בחברה. מי רשאי להשתמש בהליך זה וכיצד הוא מתנהל?

מערכת וואלה!

משבר הקורונה הכניס לא מעט עסקים קטנים לבעייה כלכלית והמונח חדלות פירעון נשמע שוב ושוב. אבל מה המשמעות שלו למעשה, למי מתאים הליך מסוג זה וכיצד ממשיכים הלאה?

עו"ד אתי פרץ-קינן מסבירה כי הליך חדלות פירעון הוא הליך חדש שנכנס לתוקף ב-15 לספטמבר 2019 והחליף את פקודת פשיטת הרגל המנדטורית שליוותה אותנו מאז קום המדינה. לדבריה, ההליך החדש שם דגש מאוד משמעותי על שיקום החייב, העסק או התאגיד.

הבשורה הגדולה של החוק החדש, אומרת עו"ד פרץ-קינן היא הגבלת ההליך ל-4 שנים. אדם שנכנס היום לחדלות פירעון יודע שעוד 4 שנים הוא יצא מההליך נקי ויש לו חיים חדשים. השינוי השני המשמעותי הוא המאמץ להסיר מהתהליך את מימד הבושה. מעבר לכך שההליך מחייב להתנהל מול החייב ומול משפחתו בצורה מכובדת - לא קוראים לו במונח חייב אלא במונח יחיד.

השינוי השלישי, אומרת עו"ד פרץ-קינן הוא דירת המגורים. בפקודת פשיטת הרגל היתה הגנה על דיירות מוגנת והיה מאוד קשה לממש את הנכסים של החייב. זו הגנה משמעותית שירדה אך איזנו את זה בכך שהרשויות נדרשות למצוא דירה חלופית במקרה שהם מבקשים לממש את אחד מנכסי החייב.

עו"ד פרץ-קינן מסבירה כי בעיקרון כל אדם שיש לו חובות מעל 50 אלף שקלים יהיה רשאי להגיש בקשה להליך חדלות פירעון. יחידים שיש להם חובות של 50-150 אלף שקל יתנהלו במסגרת הוצאה לפועל ועסקים מורשים שיש להם חובות של מעל 150 אלף שקל יתנהלו בבית משפט השלום. תאגידים ימשיכו להתנהל בבית המשפט המחוזי.

ומהם החובות וההקלות של היחיד שנכנס להליך חדלות פירעון? בצו פתיחת ההליכים נקבע מימון נאמן לתיק. הנאמן הוא הזרוע של בית המשפט לניהול ההליך. עוד קובעים צו תשלומים שהיחיד חייב לעמוד בו ולשלמו כל חודש. מחייבים את אותו אדם להגיש דוח הוצאות והכנסות כל חודשים וכמו כן יש עליו צו עיכוב יציאה מהארץ. החובה האחרונה המוטלת על היחיד היא התנהלות בתום לב במהלך ההליך.

מנגד מספק ההליך הגנות ליחיד - התשלומים בצו התשלומים ייקבעו לפי יכולתו; הדוח שהוא חייב להגיש ילמדו התנהלות כלכלית נכונה; היחיד יוכל גם לפתוח חשבון בנק לא מוגבל ולקבל שקט נפשי.
ומה לגבי העסק? עו"ד פרץ-קינן מבהירה כי עצם סגירת תיק המע"מ אינה סוף פסוק. ניתן להגיש בקשה לבית המשפט בה מסבירים למה יש יותר תועלת בהמשך הפעלת העסק ואין בכך סיכון. המשך הפעלת העסק תלוי בהחלטת בית המשפט.

כמו שאנחנו מבינים, מסכמת עו"ד פרץ-קינן, מדובר בהליך שהולך ללוות אדם לא מעט זמן ולכן, כדי לעמוד בכל החובות, חייב היחיד ייעוץ משפטי מושכל ומקצועי שמתווה את הדרך. יש שיחשבו שמדובר בליווי טכני גרידא - אך סברה זו לא נכונה. מדובר באדם שמגיע לייעוץ בנקודה הקשה בחייו, עורך הדין צריך לדעת להקשיב לו ולתת לו יחס אישי לדעת "להרים" לו ולהיות זמין בכל שעה.

עו"ד אתי פרץ קינן מתמחה בהליכי פשיטות רגל

טלפון - 053-9427326

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הקלות בקריטריונים לזכאות עבור רישיון נשק פרטי

בשיתוף עו"ד דנית כהן
עו"ד אתי פרץ-קינן, בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully