וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם גירושין טוב? הסכם שצופה פני עתיד

עו"ד ומגשרת כרמית תדהר מלכה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי

6.8.2020 / 8:12

כל זוג שמחליט להתגרש, שואף להגיע להסכם המקובל על שני הצדדים. אך כאשר ההסכם לא ברור ולא מתייחס לכלל התרחישים העתידיים, עלולים בני הזוג למצוא עצמם נשאבים למעגל אינסופי של מאבקים משפטיים, הגוררים את הצדדים להוצאות מיותרות

בני זוג בהליך גירושים עם מגשר. ShutterStock
זוג בגישור/ShutterStock

א' ו-נ', בני זוג ממרכז הארץ, החליטו להתגרש. בניסיון להשאיר את הפרידה מחוץ לכותלי בית המשפט, פנו השניים למגשר, ערכו הסכם ואישרו אותו בבית הדין הרבני.

ההסכם, למרבה הצער, לא כלל התייחסות למספר נושאים מהותיים, והמחלוקות לא איחרו לבוא. רק לאחר שנים ארוכות בהן שילמו בכסף רב, כעסים, ריבים ואי ודאות, הגיעו א' ו-נ' להסכם מפורט ומקיף שהסדיר סוף סוף את כל נקודות המחלוקת ויצר מציאות ששניהם הצליחו לחיות עמה בשלום.

הסכם טוב, בין היתר, הוא הסכם אכיף

הגעה להסכם גירושין ואישורו, כפי שלמדו בני הזוג על בשרם, אינה מספיקה. אם לא ניתן יהיה לאכוף את תנאי ההסכם בטווח הארוך ובהתנהלות היומיומית, ההסכם יהיה חסר ערך.

הסכם טוב, אכיף ומקיף, מעניק הבנה והסכמה הדדית באופן ברור וסופי לכל המחלוקות שנותרו בין בני הזוג וכל העניינים הנובעים מחיי הנישואין והגירושין, לרבות השאלות הכרוכות במשמורת הילדים, מזונות וענייני הרכוש. ההסכם גם מספק מענה להתנהלות השוטפת וגם למצבי קצה אפשריים. כדי לגבש הסכם כזה, מומלץ לפעול לפי הדגשים הבאים:

- להעדיף הליך גישור על פניה לערכאות משפטיות.

- לזכור כי מטרת הגישור היא להגיע להסכם גירושין טוב ולא שלום בית.

- לגלות נכונות לשתף פעולה ולתקשר זה עם זה ולהשלים עם העובדה שכל אחד יצטרך לבוא לקראת האחר.

- לבחור את המגשר הנכון.

בחירת המגשר הנכון

כדי לנסח הסכם מוצלח שיוכיח את עצמו בטווח הארוך, חשוב לדעת לבחור את המגשר הנכון, המוסכם על שני הצדדים. ראשית, מומלץ כי המגשר יהיה גם עורך דין. היכרות עם המערכת המשפטית, החוק והפסיקה, תאפשר לו לנסח הסכם מיטבי מבחינה רגשית ומשפטית כאחד, ולקבל את אישור בית המשפט גם במקרים בהם בני הזוג מחליטים, מתוך רצון טוב וללא כפייה, לחרוג מן המקובל. מעבר לכך, חשוב כי המגשר יהיה רגיש, קשוב וזמין, אמפתי לשני הצדדים אך אובייקטיבי, יצירתי וגמיש, ושידע להגיע אל כל אחד מהצדדים. הצלחת התהליך תלויה מאוד גם בניסיונו ובמקצועיותו של המגשר. מגשר מנוסה יוכל כבר בתחילת הדרך לזהות אם הצדדים אכן בשלים לשיתוף הפעולה הנדרש מהם, והוא ינהל את התהליך בחוכמה גם מול המהמורות הצפויות בדרך.

הליך הגישור מול ההליך המשפטי

יתרונות הליך הגישור על פני ההליך המשפטי הם רבים:

- גישור נעשה בהסכמת שני הצדדים, בעוד שהליך משפטי נכפה על אחד מבני הזוג על ידי הצד שהגיש את התביעה.

- בני הזוג מעורבים בכל שלב של הליך הגישור והם האחראים על קביעת פרטי ההסכם. בהליך המשפטי התוצאות תלויות בערכאה המשפטית ובשופט ואין כל הבטחה כי מי מהצדדים יצא מרוצה או נשכר.

- הליכים משפטיים עשויים להתארך על פני שנים ארוכות. הליך גישור, לעומת זאת, יכול להסתיים תוך חודשים ספורים.

- הדבר מתבטא גם בעלויות - הליך גישור ממוצע יסתכם באלפי שקלים בודדים ואילו על הליך משפטי יוציא כל אחד מהצדדים עשרות אלפי שקלים.

- בהליך הגישור יכולים בני הזוג להעלות נושאים חשובים, לא משפטיים, שלבית המשפט אין סמכות לפסוק לגביהם. בין נושאים אלה: השיח מול הילדים, ניהול ההוצאות המשותפות, החלטה מי ימשיך לגור בדירה המשותפת ומתי הצד השני יצא ממנה (לבית המשפט יש סמכות לפסוק בנושא זה רק אם יש סיבה מוצדקת כמו אלימות במשפחה) ועוד.

- מבחינת טובת הילדים, הליך גישור המתנהל בהבנה ובכבוד הדדי עדיף עשרות מונים על פני התנצחויות בבית המשפט. זאת ועוד, בהליך הגישור יקבלו ההורים כלים לניהול דו שיח ותקשורת נכונה בהמשך, כך שלא יצטרכו לחזור לבית המשפט עם כל מחלוקת עתידית.

חשוב לציין כי הגשת בקשה ליישוב סכסוך, פרוצדורה המחויבת על ידי הערכאות המשפטיות, אינה בבחינת גישור אלא הליך משפטי לכל דבר, אשר במסגרתו עשויים בני הזוג לקבל, במידת הצורך, הפניה לגישור.

עו"ד ומגשרת כרמית תדהר מלכה מתמחה בדיני משפחה וגירושין, נזיקין, תאונות עבודה, תאונות דרכים ורשלנות רפואית.

טלפון: 053-6115024

הכתבה בשיתוף עם Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ומגשרת כרמית תדהר מלכה בשיתוף אתר zap משפטי, בשיתוף אתר zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully