וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יקבל את חיית המחמד בהליך הגירושין?

עו"ד ראובן מלאך, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי

18.8.2020 / 16:44

הליכי גירושין מצריכים קבלת החלטות לא פשוטות, אך בעוד שבנושאים כמו הרכוש והמשמורת על הילדים ישנם חוקים ופסיקה עניפה עליהם אפשר להסתמך, בכל הקשור לחיות המחמד הפסיקה בארץ אינה חד משמעית

כלב שפוף ועצוב. ShutterStock
כלב שפוף ועצוב/ShutterStock

מאת: עו"ד ונוטריון ראובן מלאך

ל', בחורה צעירה ממרכז הארץ, סיימה מיוזמתה, לפני כארבע שנים, קשר ממושך של 8 שנות זוגיות, אשר התחיל כשהייתה בת 17. במהלך הקשר הספיקה ל' לסיים את לימודיה בתיכון, השלימה את שירותה הצבאי ואפילו יצאה לטיול הגדול של אחרי הצבא. רק בשנתיים האחרונות של הקשר התגוררו בני הזוג יחד, עד שהבשילה בליבה ההחלטה על פרידה.

בתקופת מגוריהם המשותפים קיבלה ל' כלבה במתנה. בני הזוג גידלו יחד את הכלבה אך הבעלות עליה נרשמה על שמה של ל' ולמעשה ל' הייתה (ועודנה) "צמודה" לכלבה בכל עת. לכן, עם הפרידה, היה ברור לשניים כי הכלבה נשארת בבעלותה של ל' והולכת איתה. עם זאת, כיוון שבן זוגה של ל' דאז נקשר לטענתו משמעותית לכלבה, החליטו השניים על "זמני שהות" לפיהם הוא מקבל את הכלבה בסופי השבוע, זאת, רק אם מתאים ונוח ל-ל' בשבת כזו או אחרת.

לאחרונה, שיתפה ל' את בן זוגה לשעבר כי נרשמה ללימודי תואר בחו"ל וכי כפי שהיא נוהגת לעשות בכל מקום אליו היא מגיעה מאז קיבלה את הכלבה, היא לוקחת אותה עמה לחו"ל. בתגובה, מיהר בן הזוג לשעבר להוציא צו מניעה האוסר על ל' להוציא את הכלבה מן הארץ, וכעת נמצאים השניים במאבק משפטי בנוגע לשאלת הבעלות על הכלבה.

למי שייכת חיית המחמד?

את שאלת הבעלות על חיית המחמד המשותפת בהליך גירושין (או פרידה של בני זוג ידועים בציבור) ניתן לבחון על פי שתי גישות שונות. גישה ראשונה מתייחסת לחיית המחמד כאל קניין - רכוש משותף. על פי גישה זו, שאלת הבעלות על חיית המחמד תיבחן בבית משפט השלום כסוגייה קניינית לכל דבר וההכרעה לגביה תתקבל באמצעות בחינת פרמטרים כמו רישומי הבעלות, המוכנות של בן הזוג לוותר על הבעלות בפועל מיד לאחר הפרידה, ערכה הכספי של חיית המחמד ועוד.

הגישה השניה אינה מתייחסת אל חיית המחמד כאל רכוש אלא כיצור חי בעל צרכים משל עצמו. על פי גישה זו, כשם שנושא הילדים מטופל על פי עיקרון "טובת הילד", כך יש להתייחס גם לשאלת טובתה של חיית המחמד.

על אף שהגישה הראשונה, על פיה חיית המחמד היא סוגיה קניינית, היא עדיין הגישה הרווחת בארץ; הגישה השניה, המבקשת לפעול על פי טובת חיית המחמד, הולכת והופכת מקובלת יותר ויותר. בהליכים משפטיים המתבססים על גישה זו, ינסה בית המשפט להבין למי מבני הזוג חיית המחמד קשורה יותר, מי מהם יוכל לספק את צרכיה הרגשיים והפיזיים בצורה טובה יותר ומי מהם שימש כמטפל העיקרי שלה לאורך הקשר. במקרים מסוימים עשוי בית המשפט אף להיעזר בחוות דעת של מומחה על מנת להגיע להחלטה שתשרת את טובתה האמיתית של חיית המחמד.

לנסח הסכם מראש

מאבקים משפטיים ממושכים ולא נעימים, כמו זה שבעיצומו נמצאת כיום ל', עשויים להימנע על ידי חתימה מראש על הסכם משותף בין בני הזוג. בין אם מדובר בבני זוג נשואים או ידועים בציבור, זיהוי נקודות שעשויות לעמוד במחלוקת במקרה של פרידה והגעה להסכמה לגביהן בשלב בו היחסים בין בני הזוג עדיין תקינים ומלאים בכבוד הדדי ואהבה, תבטיח התייחסות הוגנת לאותן נקודות מחלוקת ברגע האמת.

לצורך עריכת ההסכם, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בדיני משפחה, על מנת להבטיח התייחסות לכל מקרה קצה שעשוי להיווצר בהמשך הדרך. כך, גם שאיפה של אחד מבני הזוג לעבור לחו"ל כמו במקרה של ל', תוכל לקבל מראש את ההתייחסות הנאותה אשר תמנע סכסוך משפטי יקר, מכאיב ומיותר.

עו"ד ונוטריון ראובן מלאך מתמחה בדיני משפחה וירושה, דיני תעבורה, משפט אזרחי ופלילי.

טלפון - 077-6670430

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ראובן מלאך, בשיתוף zap משפטי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חיית מחמד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully