וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגפת ההתעללויות בפעוטונים: מכת מדינה ללא מענה ראוי

עו"ד אייל בלזר, בשיתוף zap משפטי

8.11.2020 / 10:48

בשנים האחרונות התגלו עשרות מקרי אלימות מזעזעים ומתמשכים במעונות יום ובפעוטונים, אך המדינה עדיין לא עושה מספיק על מנת למגר את התופעה. מה ראוי שייעשה על ידי המדינה ומה בכל זאת יכולים אתם, ההורים, לעשות בעצמכם?

פעוט בוכה בגן. ShutterStock
פעוטו/ShutterStock

מזה שבועות, מתחילת הסגר השני שהטילה ממשלת ישראל לצורך התמודדות עם מגפת הקורונה, מושבתת מערכת החינוך כולה. בכלל זה, הושבתו עד לפני זמן קצר גם הפעוטונים ומעונות היום, אשר חזרו לפעילות בתאריך 18.10.2020. למרבה הצער, הפוגה זו בפעילותם היא אולי הסיבה היחידה לכך שכבר שבועות לא נחשפה פרשת התעללות חדשה.

תופעת ההתעללויות בפעוטונים ובמעונות היום הפכה בשנים האחרונות למגפה של ממש: סרטוני ההתעללות במעון של כרמל מעודה והתיעודים המצמררים ממצלמות האבטחה בפעוטון בחולון ובגן הילדים ברמלה הם רק חלק משורה ארוכה של חשיפות המציפות את הכותרות בשנים האחרונות.

על אף הזעזוע הציבורי העצום ולמרות שצעדים מסוימים בנושא כבר ננקטו, המדינה עדיין לא מספקת מענה ראוי להתמודדות עם התופעה ולמיגורה. בימים אלו, עם פתיחתם המחודשת של הפעוטונים וגני הילדים, ראוי לתת את הדעת גם לנושא בוער זה, לקדם בצורה משמעותית ובבהילות את החוקים שנועדו לטפל בתופעה, לדאוג לאכיפה בעניין בהקדם ולהבין מהם הצעדים המשפטיים העומדים לרשותכם, ההורים.

מה אומר החוק

אחד ממקרי ההתעללות הקשים ביותר של השנים האחרונות הסתיים במותה של הפעוטה יסמין וינטה ז"ל, שנחנקה למוות על ידי סייעת הפעוטון בו טופלה. בעקבות המקרה המזעזע, חוקק חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות היום.

החוק נכנס לתוקף ב-1.9.2019 לתקופת ביניים בה התקנת המצלמות לא הוגדרה כחובה, אך תוגמלה במענק כספי. למעשה, רק לאחרונה נכנס החוק לתוקף במלואו והחל מה-1.9.20 ישנה חובת התקנת המצלמות בכל חלקי הגן מלבד חדרי הרחצה והשירותים, וזאת מטעמי צנעת הפרט.

קיומן של מצלמות בפעוטונים ובגני הילדים מגיל לידה ועד גיל שלוש הוא אמנם אמצעי הרתעה חשוב, המספק במקרים רבים גם ראיות מהותיות, אך עיקר הבעיה, והגורם העיקרי להיקף הבלתי נתפס של התופעה, הוא היעדר הפיקוח על הפעוטונים וגני הילדים, על אופן התנהלותם ובעיקר על האנשים הרשאים לנהל אותם או לעבוד במסגרתם.

גם בתחום זה חלה התקדמות, וב-1.9.19 נכנס לתוקף חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, אשר מגדיר תנאים לקבלת רישיון, עונשים על הפרת התנאים ומסגרת להשגחה ופיקוח. אך בפועל, החוק עדיין לא מיושם, כיוון שעד כתיבת שורות אלו, עדיין לא גובשו התקנות הנדרשות ליישומו, אשר היו אמורות להגיע לשולחן הועדה לזכויות הילד ב-26.8.20.

בנוסף, גיבוש תקנות אלו, ונושא הפעוטונים ומעונות היום בכללותו, נמצא, למרבה הפליאה, תחת אחריותו של משרד העבודה והרווחה, ולא של משרד החינוך. ועדת החינוך של הכנסת קראה כבר ביולי 2019 להעביר את האחריות על הגיל הרך למשרד החינוך, אך הדבר עדיין לא נעשה.

כרמל מעודה, הנאשמת בהתעללות בילדים העידה, ההורים התפרצו לעברה
16.9.20. יותם רונן
כרמל מעודה בבית המשפט/יותם רונן

על הממשלה לקדם צעדים נוספים

מלבד יישום החוק, העברת התחום לאחריותו של משרד החינוך ויצירת מערך פיקוח מסודר וקפדני, ראוי כי יתבצעו צעדים חשובים נוספים. מיצוי הדין מול גננות וסייעות מתעללות נעשה כיום במסגרת הדין הפלילי, אך הענישה עדיין לא מחמירה דיה. הורים רבים שילדיהם נפגעו נותרים פעמים רבות מתוסכלים מול תוצאות ההליך הפלילי וחשים כי הנאשמות לא נענשו במידה הראויה למעשיהן.

חשוב לדעת כי בכל מקרה של התעללות עומד לרשות ההורה הדין האזרחי, המאפשר הגשת תביעת נזיקין כנגד הגננת או הסייעת המתעללת, על מנת לקבל פיצוי על הנזק הנפשי והפיזי שנגרם לילד. ככל שמדובר בפגיעה אשר הותירה נכות פיזית ו/או נפשית, יכול הפיצוי להגיע לסכומים מכובדים מאוד, אשר יכולים לעזור במידת מה להורי הילד ולילד עצמו. כמו כן, הגשת תביעה נזיקית בסדר גודל כזה מהווה אמצעי הרתעה נוסף על בעלי הפעוטונים וגני הילדים.

מלבד אמצעי זה, על הממשלה לקדם צעד חשוב נוסף ולחייב בחוק את בעלי הפעוטונים לרכוש פוליסת ביטוח מיוחדת לכיסוי מקרים של רשלנות מקצועית מצד בעלי הפעוטונים ו/או גני הילדים. תחת פוליסות אלו, יכוסו מקרים של התעללות בפעוטות אשר התרחשו תחת אחריות בעלי הגן/ המעון, ממש כשם שבתחומי עיסוק אחרים מחויבים אנשי המקצוע (רופאים, עורכי דין ועוד) בביטוח אחריות מקצועית.

גם כאשר כל פעוטון יהיה מבוטח, העוול והנזק שנגרמו אינם ניתנים בהכרח לתיקון, ואף אין כל הבטחה למניעה של התופעה; אך כיוון שתביעת הנזיקין עצמה תתנהל מול חברת הביטוח (שמהווה "כיס עמוק") ולא מול אדם פרטי, לפחות הפיצוי הכספי יובטח.

הורים - מה בכל זאת אתם יכולים לעשות

לצד ההליך האזרחי, חשוב לדעת כי יש ביכולתכם, ההורים, להגיע מוכנים יותר למסגרות בהן מבלים ילדיכם שעות רבות כל כך מהיום. חשוב לבצע בדיקה בנוגע לפעוטון, למעון היום או לגן על ידי חיפוש ברשתות החברתיות, קבלת המלצות וחוות דעת מהורים אחרים, ביקור אישי במקום, פגישה עם הצוות ועוד.

מומלץ להיעזר בשלב זה בעורך דין, אשר מסוגל במהירות ובפשטות לערוך בדיקה בנוגע להליכים משפטיים בהם היה מעורב צוות הגן או בעליו, וכן לבדוק את חוזה ההתקשרות עם הגן. אין הכרח לעשות זאת, כמובן, אך זה עשוי לשפוך אור על התנהלות הצוות והבעלים. כך, אם תגלו, לדוגמה, כי בעבר אירע בגן מקרה אלימות כזה או אחר, תוכלו לברר כיצד טופל המקרה על ידי בעלי הגן. אם הטיפול היה מיידי, חד משמעי ובלתי מתפשר - אל תמהרו לפסול את המקום.

בנוסף, זכרו כי אם ילדכם נפגע, אפשרות התביעה הנזיקית תמיד עומדת לרשותכם, ולו רק לשם ההרתעה ומניעת מקרים דומים בעתיד. חשוב שתדעו כי אין צורך להמתין לסיום ההליך הפלילי לפני הגשת תביעת הנזיקין, אך מומלץ לעשות זאת, שכן אם התקבלה הרשעה, לא תצטרכו להוכיח שוב את אשמת הנתבעת, והתביעה שהגשתם תעסוק אך ורק בגובה הפיצוי המגיע לכם. בזמן שיעבור עד סיום ההליך הפלילי, יהיה גם ברור יותר מה היקף הנזק שנגרם לילדכם, ובהתאם - מהו גובה הפיצוי אותו תוכלו לדרוש.

עו"ד אייל בלזר מתמחה בנזיקין ותאונות, רשלנות רפואית ותביעות למימוש זכויות רפואיות מול מוסדות המדינה.

טלפון - 054-4662233

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אייל בלזר, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פעוטונים
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully