וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעסיק עובדים? ליווי משפטי שוטף בתחום דיני העבודה יחסוך לך הרבה מאוד כסף

עו"ד ומגשר ניר ברקון, בשיתוף zap משפטי

22.11.2020 / 11:54

מודעות העובדים לזכויותיהם הולכת ועולה ועמה גם כמות התלונות והתביעות המוגשות נגד המעסיקים בעקבות הפרתן. באמצעות ליווי משפטי שוטף בתחום דיני העבודה תוכלו לשמור על זכויות העובדים ולהימנע מטעויות שעלולות לעלות לכם ביוקר

עובד ומעביד. ShutterStock
חשוב להכיר את הזכויות/ShutterStock

רוב בעלי העסקים לא יוותרו על ליווי צמוד של רואה חשבון, ובצדק - אף אחד לא מעוניין להסתבך עם רשויות המס. סוכן ביטוח יהיה גם הוא אחד מאנשי המקצוע המלווים את העסק, שכן פוליסות ביטוח לעסק הן עניין הכרחי וכך גם הטיפול השוטף בהפרשת כספי העובדים לקרן הפנסיה.

דווקא בתחום דיני העבודה, בעלי עסקים רבים אינם מודעים לצורך בליווי משפטי קבוע ומתנהלים מול עובדיהם על פי מיטב ידיעתם או מניחים שרואה החשבון יעניק להם את הכיסוי המשפטי הנדרש. אך כיוון שרוב המעסיקים אינם בקיאים בכל סעיפיהם ופרטיהם של חוקי העבודה, וכיוון שרואה החשבון אינו מומחה משפטי בתחום זה, טעויות תמימות עשויות לעלות ביוקר.

אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש

ברוב התביעות המגיעות לבתי הדין לעבודה מתברר כי הפגיעה בזכויות העובד, אשר הובילה להגשת התביעה, לא נעשתה מתוך כוונה של המעסיק להערים על עובדיו ולהגדיל את רווחיו על גבם, אלא מתוך אי ידיעה או אי הבנה של פרטי החוק. מתוקף תפקידו, מחויב המעסיק להכיר את חוקי העבודה ולפעול על פיהם, כך שאם לא עשה זאת, גם אם היה זה בתום לב, ייאלץ לשלם לעובד את הסכומים המגיעים לו. פעמים רבות יתווספו לכך פיצויים שונים, קנסות, הוצאות המשפט ועוד.

בנוסף, על פי החוק להגברת אכיפה של דיני העבודה, תשע"ב-2011, מפקח מטעם משרד העבודה רשאי להטיל על המעסיק עיצומים כספיים בסכומים הנעים בין 2,520 ₪ ל-35,280 ₪ לכל הפרה. די בעובד אחד שעזב בטונים צורמים או שתשלום הפנסיה שלו לא הופרש בזמן, על מנת שתוגש תלונה למפקח ממשרד העבודה. בעקבות התלונה תיפתח חקירה אשר בסופה, כאמור, עלול המעסיק לספוג קנס כבד ובמקרים חמורים תיתכן אף העמדה לדין.

הטעויות הנפוצות שעושים מעסיקים

אילו טעויות נפוצות עושים מעסיקים שאינם בקיאים מספיק בחוק?

תלושי שכר לא תקינים - תלושי השכר חייבים לעמוד בדרישות החוק הקפדניות ורישום שעות העבודה חייב להתבצע בהתאם לתנאים הקבועים בחוק. אם מדובר ברישום שעות ידני, לדוגמה, לא ניתן להסתפק בו בלבד, אלא לגבות אותו בחתימה של העובד ושל הממונה עליו.

לא פעם המעסיק מסתמך על רואה החשבון ומניח כי התלושים תקינים, אך חשוב לזכור כי האחריות מוטלת על המעסיק ולא על רואה החשבון שלו. מקצועי ככל שיהיה, רואה החשבון אינו יכול להוות בטוחה לחוקיות התלושים. מידע חסר או לא נכון שיוגש לרואה החשבון בדבר העובד ושכרו, עשוי להוביל להנפקת תלוש שכר בלתי תקין, אלא אם יעבור פיקוח משפטי ראוי.

אי עריכת שימוע לפני פיטורים - מעסיק שמעוניין לפטר עובד חייב לערוך לו שימוע כדין. רק אם נערך שימוע בהתאם להנחיות שהוגדרו בפסיקת בתי הדין לעבודה, ורק אם בשימוע עצמו לא שכנע העובד כי אין מקום לפיטורים, יהיה המעסיק רשאי לפטרו. אי עמידה בכללי השימוע עלולה להוביל לתביעה כספית בסכומים של עשרות אלפי שקלים ובמקרים קיצוניים אף יותר מכך.

אי מסירת הודעה על תנאי העסקה - קיימת חובה למסור לעובד הודעה על תנאי ההעסקה (או הסכם עבודה) בהתאם לחוק ההודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002. מעסיק אשר יפר את החוק צפוי להיקנס בסכום של עד 20,160 ₪ ואף להיחשף לתביעה כספית בסך של עד 15,000 ₪. קנס דומה ותביעה בסכומים דומים עשויים להיות גם מנת חלקו של מעסיק שלא ימסור לעובד את תלוש השכר.

אי הפרשת כספים לקרן הפנסיה של העובד - אם בעקבות חקירה של המפקח מטעם משרד העבודה יתברר כי בחודש מסוים לא הופרשו כספים כחוק לקרן הפנסיה של העובד, עלול המעסיק לקבל קנס בסך של עד 35,280 ₪. אם ההפרה חוזרת על עצמה, ולא הופרשו כספים במשך יותר מחודש אחד - הקנס יגדל בהתאם.

ליווי משפטי למניעת הפרת זכויות העובד

דוגמאות אלו הן רק קצה הקרחון. להן יש להוסיף גם את חובת המעסיק לנקוט באמצעים הקבועים בחוק למניעת הטרדה מינית במקום העבודה; את חובת המעסיק לעמוד בהוראות חוק עבודת נשים בנוגע לשינוי משרה, פיטורי עובדת בהריון, טיפולי פוריות, חופשת לידה ועוד; והרשימה עוד ארוכה.

כל הפרה של זכויות המגיעות לעובד עלולה לפגוע קשות במצבו הכלכלי של העסק, בין אם בעקבות תביעה שיגיש העובד או תלונה שתוביל לחקירה של המפקח מטעם משרד העבודה. התייעצות יומיומית שוטפת עם עורך דין לדיני עבודה מול כל בעיה שצצה בעניין העסקת העובדים היא פעולה הכרחית לכל מעסיק אשר תמנע את הפרת הזכויות ובסופו של דבר תחסוך לכם, המעסיקים, זמן וכסף רב.

עו"ד ומגשר ניר ברקון מתמחה בדיני עבודה, הסדרי חובות וחדלות פירעון, צוואות וירושות, כשרות משפטית וייפוי כוח מתמשך.

טלפון - 050-8329646

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ומגשר ניר ברקון, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully