וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'קים פתוחים, חוק המזומן ושלטונות המס - מדריך

עו"ד אמנון אברהמי, בשיתוף zap משפטי

2.12.2020 / 8:00

בעל עסק המקבל צ'ק פתוח חייב להוציא חשבונית, גם אם לא צוינו בצ'ק תאריך או שם המוטב. במקרים מיוחדים ניתן להוכיח כי מקבל הצ'ק אינו הנהנה ממנו, ולכן אינו מחויב בחשבונית. מקרה שקרה

אישה רושמת צ'ק. ShutterStock
מדוע חייבים להוציא חשבונית גם בצ'ק פתוח?/ShutterStock

לפני מספר שנים פנה אליי מתווך מקרקעין, שסיפר לי כי במהלך ביקורת מס במשרדו נמצא בכספת שלו צ'ק עליו כתובים סכום המשיכה וחתימת בעל הצ'ק, אך לא נרשמו בו פרטי המוטב ותאריך משיכה - מה שידוע כ"צ'ק פתוח".

את הצ'ק השאיר אצלו לקוח, במטרה שישמש כתשלום עבור נכס שהלקוח ביקש מהמתווך לרכוש עבורו. מאחר שהצ'ק לא נועד עבורו או לעסק שלו, הרי שהמתווך לא הוציא עבורו חשבונית ולא ראה בכך צורך. רשויות המס חשבו אחרת, הגישו נגדו תביעה פלילית בגין העלמת מס, והוטל עליו קנס.

האם החוק מחייב הוצאת חשבונית בגין צ'ק פתוח, שמועד פירעונו לא נקבע עדיין?

ככלל, התשובה היא חיובית. החוק קובע כי בעל מקצוע שמקבל צ'ק, חייב להוציא עליו חשבונית מס (ולשלם את המס הנדרש בגינו), גם אם מדובר בצ'ק פתוח, וגם אם מועד פירעונו לא נקבע עדיין.

יחד עם זאת, במקרה המדובר אנו טענו בפני בית המשפט כי הצ'ק הפתוח לא ניתן למתווך כתשלום על עבודתו, מה שהיה מחייב הוצאת חשבונית, אלא נמסר לו כמעין פיקדון על ידי לקוח, לשם ביצוע עסקת המקרקעין בשמו.

המתווך היה צריך למצוא עבור הלקוח נכס ואז, לצורך השלמת העסקה, להוסיף בצ'ק את שם המוכר (המוטב) ואת תאריך הפירעון, וכנגד הוצאת חשבונית מס להעביר את הצ'ק למוכר הנכס.

את התשלום עבור שירותיו היה אמור המתווך לקבל בנפרד, לאחר השלמת העבודה.

מדוע שלטונות המס התעקשו על הגשת תביעה במקרה זה?

שלטונות המס אינם רואים בעין יפה (בלשון המעטה) מצב של צ'ק פתוח המוחזק בידי עוסק מורשה ואשר פותח פתח להעלמת מס, ולכן פעלו נגד המתווך כאילו הצ'ק נועד לפקודתו והוא לא הוציא בגינו חשבונית. נציין כאן בנוסף, כי החל מינואר 2019, עת עבר חוק המזומן, ועמו גם ההגבלות על שימוש ופירעון צ'קים, שלטונות המס אף מקפידים על כך יותר.

מה קובע חוק המזומן ביחס לצ'קים פתוחים?

לפי חוק המזומן, ישנו איסור על העברת צ'ק פתוח שלא מופיעים בו פרטי המוטב מאדם פרטי לעסק - וחובה לרשום את שם העסק כמוטב או כמוסב. לכאורה, זה היה המקרה שלפנינו, ולכן לא רק שהמתווך נחשד בהעלמת מס, אלא, שאם המקרה היה קורה לאחר שחוקק חוק המזומן, גם הלקוח שנתן לו את הצ'ק היה נחשב כמי שעבר עבירה פלילית.

האם בית המשפט קיבל את טענת המתווך?

במקרים יוצאי דופן, ייתכן שאפשרי להוכיח שמקבל הצ'ק אינו הנהנה ממנו ולכן אינו מחויב להתייחס אליו כאל הכנסה. למשל, אם מקבלים צ'ק לזכות אדם אחר והוא מוחזק כפיקדון, כפי שהיה במקרה שתיארנו מעלה.

ואכן, בית המשפט קיבל את עמדתנו שבמקרה זה לא חלה החובה להוציא חשבונית מס על ידי המתווך, כיוון שאכן פעל כמתווך בלבד. זהו יוצא מן הכלל המעיד על הכלל, במיוחד לאחר שחוקק חוק המזומן, ופסק הדין במקרה זה נלמד מאז בפקולטות לראיית חשבון כמקרה של זיכוי מיוחד.

משרד עורכי דין אמנון אברהמי מתמחה גם בחוזים מסחריים

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

טלפון - 077-9968187

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אמנון אברהמי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צ'ק פתוח
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully