וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטחות ללא כיסוי: מיתוסים נפוצים על הליך חדלות הפירעון

עו"ד אתי פרץ קינן, בשיתוף אתר zap משפטי

22.11.2020 / 15:42

מחיקת חובות תוך 24 שעות, סיום ההליך בשנה בלבד - אלו רק חלק מהבטחות השווא הניתנות לחייבים שמגיעים להליכי חדלות פירעון. היום, כשישראלים רבים כל כך נמצאים בסכנת קריסה כלכלית, הגיע הזמן לנפץ כמה מיתוסים ולהעמיד עובדות חשובות על דיוקן

פשיטת רגל. ShutterStock
פשיטת רגל/ShutterStock

שגרת הקורונה המתמשכת בה אנו חיים בחודשים האחרונים מחריפה מדי יום את ממדי המצוקה הכלכלית הקשה, שהפכה לנחלתם של משקי בית רבים בישראל ושל עסקים קטנים בפרט. כבר בימים אלו מורגשת עלייה חדה בכמות הפניות להליכי חדלות פירעון, והתחזיות צופות כי המגמה רק תלך ותתעצם.

למרבה הצער, דווקא במצב רגיש זה, מוצאים עצמם רבים מהחייבים מול הבטחות שווא ופרסומים לא מדויקים, אשר גורמים להם לטפח תקוות כוזבות בנוגע להתנהלות ההליך ולתוצאותיו. על מנת להצליח להשתקם ולפתוח דף חדש, חשוב להגיע מוכנים, להבין בדיוק במה כרוך ההליך ומה משמעותו. לשם כך, מוטב לחשוף את האמת מאחורי מספר אמירות נפוצות - אך מטעות.

1. "מחיקת חובות תוך 24 שעות"

הביטוי "מחיקת חובות" הוא ביטוי שגור, אך שגוי לחלוטין מבחינה משפטית. החובות אינם נמחקים, ובטח שלא תוך 24 שעות, אלא מופטרים בחסות הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מהות הליכי חדלות הפירעון היא לאפשר לחייב להשתקם, אך אין פירוש הדבר שמוותרים לחלוטין על החוב שצבר. אמנם במקרים מסוימים עשוי בית המשפט להעניק לחייב הפטר לאלתר, אך אין זה שכיח. לרוב, יינתן ההפטר רק לאחר פירעון חלק מסוים מן החוב, כמוגדר בתכנית הפירעון של החייב, אשר תואמת ומותאמת לנסיבותיו האישיות וליכולתו הכלכלית.

2. "תוך שנה אתה יוצא מזה"

לא מעט פרסומים והבטחות עוסקים במשך ההליך ומציגים אותו בצורה שגויה. למעשה, שנה לאחר הגשת הבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון, התהליך עדיין לא קרוב לסיום. תוך שנה מפתיחת ההליך יוזמן החייב לדיון ראשון, בו תעלה האפשרות לקבל הפטר מהחובות על ידי תכנית שיקום ופירעון שבדרך כלל תיפרס לתשלומים במשך 36 חודשים. רק לאחר שהחייב יעמוד בתוכנית הפירעון שהוגדרה עבורו ויקיים את צו התשלומים שהוטל עליו, יינתן צו הפטר חלוט שמכוחו יופטר החייב מחובותיו וייסגרו כלל תיקי ההוצאה לפועל העומדים נגדו.

3. "חוב של 2 מיליון שקלים נסגר ב-30 אלף שקלים בלבד"

אמירות מסוג זה עשויות להיות מאוד מסוכנות כיוון שהן מציגות את השורה התחתונה בלבד ולא את כל מה שקדם לה: שנים בתוך ההליך, בהן החייב עמד בצו התשלומים שהוגדר עבורו, פדה את קרנות ההשתלמות והפנסיה שלו ורק בסופו של דבר, כשהגיע לדיון האחרון - נקבע שעליו להוסיף עוד 30 אלף שקל ובכך ייפטרו חובותיו.

סכנה נוספת באמירה זו היא שהיא גורמת לחייב ששומע אותה להשליך אותה על המקרה שלו באופן יחסי, ולהניח שאם חוב של 2 מיליון שקל "נסגר" ב-30 אלף שקל, אז החוב שלו, שעומד, לדוגמה, על 300 אלף שקלים, יסתכם בהרבה פחות.

הנחה זו שגויה לחלוטין. בפועל, בין שמדובר בחוב של מיליון, 2 מיליון או 300 אלף שקל, יכול להיות שיידרש סכום זהה, פחות או יותר, על מנת להגיע להפטר. בחובות גבוהים יותר, משמעות הדבר היא אחוז הפטר גדול יותר, לכאורה, אך יש לזכור כי רוב החובות הגדולים תופחים בגלל ריביות, שנים בהן התיקים פתוחים בהוצל"פ ו/ או איחוד תיקים ושכרי טרחה, כשלמעשה קרן החוב נמוכה משמעותית.

4. "אפשר לנהל חשבון בנק רגיל גם בחדלות פירעון"

חייבים רבים נתקלים בהבטחות שאומרות כי מרגע קבלת צו פתיחת הליכים, תהיה להם האפשרות לנהל חשבון בנק רגיל. גם במקרה זה - מדובר בהבטחה לא מדויקת המייצרת מצג שווא של החיים לאורך ההליך. אדם הנמצא בהליכי חדלות פירעון יכול לנהל חשבון בנק ביתרת זכות בלבד.

בנוסף, הוא לא רשאי לקבל אשראי מכל סוג שהוא. ניתן להשתמש בכרטיס דביט - כרטיס אשראי מיוחד המאפשר חיוב מיידי בלבד; במקרים מסוימים ניתן להשתמש בצ'קים, אבל רק לצורך מטרה ספציפית ורק באישור של בית המשפט. גם יציאה לחו"ל אינה מותרת מרגע הכניסה להליך, אלא עם אישור בית המשפט, תוך הפקדת ערבות ומינוי ערבים.

5. "חדל פירעון לא יכול להמשיך לעבוד כעצמאי"

על פי החוק, מרגע שאדם נכנס להליכי חדלות פירעון, תיק המע"מ שלו ניסגר והוא אינו רשאי להמשיך בפעילותו הכלכלית כעצמאי/ עוסק מורשה, להיות חבר בתאגיד או בחברה בע"מ או לשמש כחבר בדירקטוריון. פרט זה גורם לעצמאים רבים להירתע מהליכי חדלות הפירעון, אך למעשה לא מדובר בסוף פסוק ובמקרים מסוימים המשך עבודה כעצמאי אפשרי בהחלט.

לצורך כך יש להגיש בקשה לבית המשפט, אשר יבחן את רמת הסיכון של העסק. ככל שהסיכון גבוה יותר, כלומר קיים סיכוי גדול יותר לצבירת חובות נוספים, כך ייטה בית המשפט לסרב לבקשה. אך אם מדובר בעסק בעל רמת סיכון נמוכה, ובפרט אם החייב היה עצמאי רוב חייו ולא צבר ניסיון תעסוקתי אחר, עשוי בית המשפט להשתכנע כי הפעלת העסק תאפשר לו לעמוד בצו התשלומים, להחזיר חלק מהחוב לנושים ולשקם את עצמו ביעילות. במקרה כזה, תאושר הבקשה והחייב יוכל להמשיך להתפרנס מהעסק שהקים.

הפתרון היחיד במצב של חדלות פירעון

כניסה להליכי חדלות פירעון אינה פתרון קסם שמוחק את כל חובותיכם בן לילה. מדובר בהליך מורכב שמטיל מגבלות לא מעטות על החייב, אך אם אין ברירה ואתם נמצאים במצב של חדלות פירעון, זהו הפתרון המשפטי היחיד שעומד לרשותכם.

אם תיגשו להליך בעיניים פקוחות, תיעזרו בעורך דין המתמחה בתחום, אשר יעבוד יחד איתכם בשקיפות מלאה, במקצועיות וברגישות, ויבנה עבורכם אסטרטגיה נכונה המבוססת על שיתוף פעולה - תוכלו לעבור את ההליך בצורה חלקה ויעילה, ולקבל הזדמנות אמיתית להתחלה חדשה.

עו"ד אתי פרץ קינן מתמחה בייצוג חייבים בהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, דיני מקרקעין ודיני משפחה

טלפון - 053-9427326

מייל: eti@ekp-law.com

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אתי פרץ קינן, בשיתוף אתר zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully