וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת פוליגרף מ-א' עד ת'

ראמז גאנם, בשיתוף אתר zap משפטי

26.11.2020 / 7:25

רוצים לסנן מועמדים פוטנציאליים לעבודה? לגלות מי אחראי למחדל שקרה בעסק או לפתור סכסוך אישי ממושך? בדיקת הפוליגרף היא כלי אמין ומקצועי שעשוי לסייע לכם בכך. המדריך המלא לבדיקת הפוליגרף

גבר עובר בדיקת פוליגרף. shutterstock, ShutterStock
בדיקת פוליגרף/ShutterStock, shutterstock

בדומה לכל מכשיר אבחוני אחר, גם מכשיר הפוליגרף מבוסס על מדדים מדעיים מובהקים. מהות בדיקת הפוליגרף ותכליתה היא הקישור בין הגירוי הפסיכולוגי לבין תגובותיו הגופניות של הנבדק לצורך גילוי אמת או שקר.

קביעת המסקנות האבחוניות של בדיקת הפוליגרף אינה נעשית רק מתוך הצגת השאלות על ידי הבודק ופענוח תגובותיו הפיזיולוגיות של הנבדק, אלא מהווה תוצאה של תהליך מורכב הכולל:

• ראיון מקדמי
• בדיקת כיול
• בחירת טכניקת הבדיקה
• ניסוח השאלות
• שימוש בשיטה מוכרת לפענוח תרשים בדיקה
• הערכת תוצאות הפענוח בכלים כמותיים ומספריים
• שקלול כל הממצאים לעיל ויציקתם לתבנית התוצאה הסופית

כל נבדק העומד בפני בדיקה ייחשב נקי מכל אשמה בעיני הבודק, כל עוד לא פוענחו כל תרשימי הבדיקה ותוצאותיהם. תרשימי הבדיקה כוללים את הרישום הגרפי (התרשים) של תגובותיו הפיזיולוגיות של הנבדק בזמן הבדיקה, כפי שהתקבלו במכונת הפוליגרף.

החובה לראות בנבדק אדם חף מפשע נובעת לא רק מתחום המשפט, המגדיר את חזקת החפות, אלא גם מתוך האתיקה המקצועית של בודקי הפוליגרף עצמם. על אף שאין כיום קוד אתי מחייב ואוניברסלי בתחום, רובם המוחלט של איגודי הפוליגרף בארץ ובעולם, וכן רוב הבודקים, מקפידים על כלל אתי זה ונמנעים מלחוות דעה כלשהי ביחס לעמדת הנבדק.

כיצד מתבצעת בדיקת פוליגרף?

לנבדק יוסבר כי בדיקת הפוליגרף אינה אמצעי לבירור אמינותו באופן כללי, אלא בדיקה שעוסקת בנושא אחד בלבד, מסוים וספציפי

תהליך הבדיקה מורכב ממספר שלבים:

שיחה מקדימה עם הנבדק - אחת ממטרותיה של השיחה המקדימה היא לאפשר לבודק לקבל מידע אודות מצבו הנפשי והבריאותי של הנבדק, על מנת לאבחן את מידת התאמתו וכשירותו לבדיקה. בשלב זה, בודק הפוליגרף יסביר לנבדק בקצרה את אופן פעולתו של מכשיר הפוליגרף ואת משמעות התרשים, יתאר לו כיצד התרשים נראה ויבהיר בפניו את הצורך בתרשים נקי, ברור וקריא על מנת לאפשר ניתוח מדויק של התוצאות. לצורך כך, יובהר לנבדק כי עליו להימנע לחלוטין מהנעת גפיים או מכל תזוזה אחרת של הגוף במהלך הבדיקה. בנוסף, יתבקש הנבדק לספק חומר רקע הקשור לבדיקה, כגון: תצהירים, עדויות ומסמכים שונים, אשר יהוו כלי עזר בידי מומחה הפוליגרף לניסוח אופטימלי של שאלות הבדיקה.

גרסת הנבדק - לנבדק יוסבר כי בדיקת הפוליגרף אינה אמצעי לבירור אמינותו באופן כללי, אלא בדיקה שעוסקת בנושא אחד בלבד, מסוים וספציפי, ובוחנת אם בנוגע אליו - הנבדק דובר אמת או שקר. מומחה הפוליגרף מהנבדק להציג בפניו את גרסתו המלאה לנושא הבדיקה ואת סיבת הגעתו לבדיקה.

ניסוח השאלות לבדיקה - לאחר ששמע מהנבדק את גרסתו ואת סיבת הגעתו לבדיקה, ינסח מומחה הפוליגרף יחד עם הנבדק, בשפתו ובלשונו, את השאלות הרלוונטיות לבדיקה על סמך הגרסה שמסר. על השאלות להיות פשוטות, ברורות וקצרות ככל האפשר, עליהן יענה הנבדק בכן/ לא בלבד. לא יוצגו שאלות שהנבדק מסרב לענות עליהן.

בדיקת כיול - מטרת בדיקת הכיול היא להבין מהם הדפוסים הפיזיולוגיים הספציפיים שמופיעים אצל הנבדק בזמן אמירת שקר. לנבדק יוצגו ארבעה קלפים והוא יתבקש לבחור אחד מהם מבלי שהבודק יראה. לאחר מכן, ישאל הבודק מספר שאלות שיאלצו את הנבדק לשקר בנוגע לקלף שבחר.

בדיקת הפוליגרף עצמה - הבודק ישאל את הנבדק את רצף השאלות עליהן סוכם, ויחזור על אותו הרצף מספר פעמים תוך רישום תגובותיו הפיזיולוגיות במכשיר הפוליגרף.

ניתוח הרישומים - בתום תהליך הבדיקה ינתח מומחה הפוליגרף את הרישומים. תגובות פיזיולוגיות מסוימות, החוזרות על עצמן מספר פעמים בהקשר של שאלה ספציפית, יובילו למסקנה כי הנבדק שיקר בתשובתו לאותה שאלה.

דוח סיכום - לאחר ניתוח ממצאי הבדיקה וגיבוש מסקנה הקובעת אם הנבדק דובר אמת או שקר, יערוך מומחה הפוליגרף דוח עם סיכום הממצאים. הדוח יימסר למזמין הבדיקה או למישהו מטעמו בלבד.

ממוצע האמינות של בדיקת פוליגרף עומד על 90-95 אחוזים. על מנת להבטיח שתבוצע כהלכה, חשוב לפנות למכון פוליגרף מקצועי ומוסמך, ולהקפיד על כל הנחיות הבודק לפני ובמהלך הבדיקה.

ראמז גאנם הוא חוקר פרטי ובודק פוליגרף מוסמך, מייסד ומנהל את מכון הפוליגרף RMZ

טלפון - 077-2305270

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

ראמז גאנם, בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פוליגרף
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully