וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד לטפל בהצלחה בחוזה שהופר ללא תביעה משפטית?

עו"ד דרור הראל, בשיתוף zap משפטי

6.12.2020 / 8:00

מה עושים כשחוזה מולכם הופר או כאשר חייבים לכם סכום כסף? מכתב התראה מקצועי ואיכותי בטרם הגשת תביעה יכול לתמרץ את הצד השני לקיים את החוזה כנדרש או לשלם לכם פיצויים, וזאת ללא צורך בהגשת תביעה לבית המשפט

הסכם גירושין. ShutterStock
הסכם/ShutterStock

לא אחת קורה שאדם שחתום עמנו על חוזה כלשהו אינו עומד בהתחייבויותיו. למשל, שוכר של דירה שאינו משלם את שכר הדירה, לקוחות שאינם משלמים, ספקים או נותני שירותים שונים שלא קיימו את התחייבויותיהם וכדומה. אנו מוצאים עצמנו לפתע רודפים אחרי אותם אנשים, דורשים שיעמדו בהתחייבות שלהם כלפינו, מאיימים בתביעה ולא באמת מתכוונים לכך, שולחים מיילים נזעמים ומבזבזים זמן יקר בשיחות שלא נענות,. בסופו של דבר אנחנו מוצאים את עצמנו נאלצים לפנות לאפיקים משפטיים.

מהם יתרונותיו וחסרונותיו של מכתב התראה לפני תביעה?

מהן האפשרויות המשפטיות לחייב אדם לעמוד בהתחייבויותיו החוזיות?

השאלה ששואל את עצמו הצד הנפגע, זה שהחוזה כלפיו לא קוים, היא כיצד ניתן לפתור את המחלוקת המשפטית, אפילו אם בפשרה, מבלי להיכנס לתביעות משפטיות ארוכות ויקרות, שייתכן שאפילו ויידחו על ידי בית המשפט. אחד האמצעים היעילים ביותר לעשות זאת הוא לאתר עורך דין שמתמחה בניסוח מכתבי דרישה והתראה לפני תביעה, וניהול משא ומתן בין הצדדים בליווי משפטי צמוד.
במכתב ההתראה מועלים על הכתב הנימוקים המשפטיים השונים מדוע על הצד השני לעמוד בהתחייבויותיו. מוצגים בו כל הטיעונים החוקיים, הפסיקה הקיימת בנושא והתאמתה לנסיבות ועובדות המקרה. כמו כן, מועלות הדרישות המדויקות שלנו מהצד השני והסכומים הכספיים שמגיעים לנו.

כך, הצד השני רואה שישנה עילה אמיתית ומבוססת לתביעה נגדו, וכי אם התיק יגיע למשפט הוא צפוי להפסיד בעוד שידנו תהיה על העליונה. הצד השני מבין שאתם רציניים ולא סתם מאיימים איומי סרק וכך, הסיכוי שיחזיר את חובו או ייכנס למשא ומתן ליצירת פשרה עולה עשרות מונים.

יתרה מכך, גם במידה והצד השני יסרב לדרישות שמועלות במכתב, תשובתו תחשוף את קו ההגנה שלו, ואפשר יהיה לנסח את התביעה שלכם בהתאם. וזהו אולי החיסרון היחידי של מכתב התראה לפני תביעה, משום שאם לתביעה שלכם יש אלמנט הפתעה כלשהו, והחייב אינו נענה לדרישה, אזי קו התביעה שלכם עשוי להיחשף בפניו.

אולם, עו"ד מנוסה ידע כיצד לנסח מכתב התראה אסרטיבי שמשמר את כלל האינטרסים המסחריים והמשפטיים שלכם.

מדוע צריך שמכתב ההתראה יישלח על ידי עורך דין?

עורך דין המצוי בתחום יידע כיצד לנסח את המכתב בצורה כזו מבלי לפגוע באפקטיביות שלו

ראשית, נדגיש כי כל אדם יכול להוציא את המכתב בעצמו, אך ישנן שתי סיבות מרכזיות מדוע כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין על מנת לעשות זאת.

הראשונה, נדמית כברורה מאליה - כאשר הצד השני מקבל מכתב התראה רשמי ממשרד עורכי דין, ובו טיעון משפטי מנומק מדוע עליו לעמוד בהתחייבויותיו תוך דרישה לפיצוי כספי ולביצוע פעולות ספציפיות, עולה הסיכוי שהוא יתייחס לזה ברצינות רבה יותר לעומת כל תקשורת שהייתה לו איתכם עד לאותו רגע, ולא יראה זאת כאיום סרק.

השנייה, שאינה ברורה תמיד, והיא חשובה לא פחות, היא שגם אם המכתב לא יסייע בסופו של דבר, והעניין יגיע לבית המשפט בכל זאת, הוא עדיין ישמש ראיה במהלך המשפט. משום כך, חשוב שהניסוח שלו יהיה מדויק ותמציתי ויחשוף בפני הנתבע מעט ככל שניתן את קו התביעה שלכם.

עורך דין המצוי בתחום יידע כיצד לנסח את המכתב בצורה כזו מבלי לפגוע באפקטיביות שלו. למכתב הנשלח על ידי עורך דין יש אמנם עלות כספית, אך היא נמוכה ושולית - הן ביחס לעלות הגשת תביעה משפטית והן ביחס להפסדים שייגרמו לכם בשל הפרת החוזה מולכם.

מדוע לא לגשת ישירות להליך המשפטי?

גם כאשר ברור לכם שהצד השני לא יכול לקיים את מחויבויותיו ותצטרכו להגיע למשפט בכל מקרה, חשוב לשלוח מכתב התראה לפני תביעה. כך תוכלו להראות לבית המשפט כי מיציתם את כל ההליכים הפרטיים האישיים האפשריים, וניסיתם להגיע בכל דרך שתוכלו להסכמות פשרה, בטרם ניגשתם לקבל סעד משפטי.

יתרה מכך, ישנם הליכים אחדים שבמסגרתם בית המשפט ידחה את התביעה על הסף אם לא נשלח מכתב התראה לפני תביעה וניתנה לחייב האפשרות להגיב לו בצורה מסודרת.

לסיכום, לאור העובדה שבתי המשפט עמוסים גם כך לעייפה ומוצפים בריבוי מחלוקות ותביעות הרי שעדיף לנסות להגיע לפשרות ולהסדרים מהירים ויעילים מחוץ לכותלי בית המשפט. מכתב התראה לפני תביעה הוא אחד האמצעים היעילים והחסכוניים ביותר לעשות זאת.

משרד עורכי דין דרור הראל, מתמחים בדיני חוזים, משא ומתן משפטי-עסקי וניסוח מכתבי התראה מקצועיים לפני תביעה.

טלפון: 052-4221996, 077-2307507

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד דרור הראל, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הסכמים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully