וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק האזרחות הפורטוגלית משתנה - וייתכן שזה דווקא לטובתכם

עוה"ד אדם ויוני ידיד, בשיתוף אתר zap משפטי

30.11.2020 / 16:39

אל תמהרו להיבהל: על אף הכותרות המזהירות מפני החמרה צפויה בחוק האזרחות הפורטוגלית, חלק מהשינויים הצפויים בחוק עשויים להיות לחיוב, בייחוד עבור זוגות נשואים

דרכון פורטוגזי. ShutterStock
עדיין חולמים על דרכון פורטוגזי?/ShutterStock

לפני כחצי שנה הוגשה לפרלמנט הפורטוגלי הצעת חוק הקוראת לשנות את תנאי הזכאות לקבלת אזרחות. עד הגשת הבקשה, הותנתה קבלת האזרחות בהוכחת קשר משפחתי למגורשי ספרד ופורטוגל, ללא דרישות נוספות כגון מבחני תרבות או שפה, הוכחת תושבות או ויתור על אזרחות קיימת. חברי הפרלמנט שהגישו את ההצעה דרשו להוסיף לתנאי הסף הוכחת זיקה עכשווית ומהותית לפורטוגל, דבר אשר צפוי היה לפגוע בזכאותם של מבקשי אזרחות רבים.

הסיבות להגשת הצעת החוק היו כמות הבקשות האדירה שהוגשה מאז חוקק החוק ב- 2013 (מעל 25 אלף בקשות הוגשו ב-2019 מישראל בלבד) וזעם של גורמים שונים בפורטוגל על הזילות בה מתבצע ההליך, בעיקר על ידי חברות מסחריות בישראל ובטורקיה. לטענת מגישי ההצעה, אותן חברות מתייחסות להליך ההתאזרחות בצורה בלתי ראויה, והם חזרו והזכירו כדוגמא את פתיחתם של דוכנים לאזרחויות בקניונים, המשווקים את ההליך כאחרון המוצרים המסחריים.

הגבלת הזכות לאזרחות - האמנם?

הצעת החוק התקבלה בזעם על ידי גורמים בפרלמנט הפורטוגלי ובקהילה היהודית. בסופו של דבר, נדחתה הצעת החוק, אך נראה כי בקרב חלק מהמחוקקים בפורטוגל עדיין קיימת אי שביעות ממצב הדברים. לאחרונה אישר נשיא פורטוגל נוסח מחודש של החוק אשר מסמיך את הממשלה להסדיר את ההליך ולבצע בו שינויים במסגרת חלון זמן של 90 ימים, הצפוי להסתיים בינואר הקרוב.

בעקבות החלטה זו התפרסמו בארץ מספר כותרות שהתריעו מפני ההחמרה הצפויה בתום חלון זמן זה, וקבעו כי כוונת הממשלה היא ליישם את מטרת הצעת החוק המקורית ולהגביל את זכותם של צאצאי המגורשים לאזרחות פורטוגלית. קריאות אלו יצרו לחץ ותחושת בהילות בקרב רבים מצאצאי המגורשים המעוניינים באזרחות. לדעתנו, גורמים בעלי עניין יצרו פאניקה שלא לצורך, שכן מרבית השינויים המהותיים, הצפויים להיעשות, יהיו בעיקרם לטובה. הראיה הטובה ביותר לכך, הינה התבטאותו הברורה של נשיא פורטוגל, לפיה ההקלות לצאצאי המגורשים מעוגנות בחוק שנועד להישאר.

הדגשת סמכויות הפקידים

אומנם אין לדעת מה יהיו השינויים במלואם עד תום חלון הזמן שהוקצה לביצועם, אך ניתן להניח, לאור ניסיון שינוי החקיקה האחרון, מחודש מאי, כי לא צפויה החמרה בתנאי הזכאות. התיקון לחוק, אותו מבקשות הרשויות בפורטוגל לבצע, נועד ככל הנראה בעיקר לשם אזהרה, ולצורך הרתעת גורמים מסחריים מניהול ההליך בצורה לא ראויה, הפוגעת במעמד ובכבוד הניתן לאזרחות הפורטוגלית.

מהות התיקון הצפוי תעסוק בחידוד הגדרת סמכויותיהם של הפקידים הפורטוגלים המטפלים בבקשות, ובאפשרותם להטיל סנקציות על בקשות המגיעות דרך מי שאינו מכבד את ההליך או מי שאינו מיישם את החוק באופן ראוי. במקרים אלו, קובע התיקון לחוק, יוכלו הפקידים המטפלים בבקשה להחמיר את תנאי הזכאות ולדרוש גם הוכחת זיקה עכשווית לפורטוגל.

על פניו, נדמה שאכן מדובר בהחמרה, לפחות באותם המקרים שיימצאו בלתי הולמים, אך למעשה, אין חדש תחת השמש. היכולת של פקידי רשות האוכלוסין הפורטוגלית לדרוש דרישה שכזו היתה קיימת כבר מראשיתו של החוק, ועכשיו תוסדר באופן מוצהר.

השינוי העיקרי - הקלה על זוגות נשואים

לצד שינויים שמהווים, בפועל, לא יותר מהסדרה של המצב הקיים, מסתמן שינוי ברור לטובה - הקלה משמעותית על בני זוגם של צאצאי המגורשים ועל התהליך הנדרש מהם לצורך קבלת אזרחות בעצמם.

עד כה, כאשר בן זוגו של אדם שקיבל אזרחות פורטוגלית לא החזיק בשורשים המתאימים על מנת לעמוד בתנאי האזרחות בעצמו, היה עליו להוכיח זיקה כפולה לפורטוגל: להמתין עד קבלת האזרחות של בן/בת הזוג, לעבור הליך רישום נישואין שיוכיח כי הם אכן נשואים על פי חוק, ולהמתין לאישור הזכאות של צאצא משותף. רק אז יכול היה להגיש בקשה בעצמו.

מרבית המשפחות נמנעו מההליך המסורבל הנדרש עבור בני הזוג והילדים והסתפקו בהתאזרחות של אחד מבני הזוג, בהתאם למסלול הסטנדרטי של חוק המגורשים. משאר בני המשפחה נמנעה שורת ההטבות המגיעה עם האזרחות, הכוללת חופש תנועה, עבודה ומחייה במדינות האיחוד האירופי, תנאים סוציאליים מצוינים, לימודים אקדמיים בחינם, פטור מוויזה לארצות הברית ועוד.

התיקון הצפוי לחוק יקל, כך נראה, על הליך ההתאזרחות של בני זוג הנשואים שש שנים או יותר לאדם שנמצא זכאי לאזרחות. כל שיידרש מהם הוא לעבור הליך רישום נישואין, ומרגע שזה ייכנס לתוקפו, יוכלו להגיש בקשה בעצמם מבלי להמתין לזכאות הצאצאים.

זוג נשוי בודק את המאזן הפיננסי שלו. ShutterStock
נשואים? כנראה שכל זה בכלל לטובתכם/ShutterStock

עשו את זה נכון - היום יותר מתמיד

כמשרד שרשם לזכותו התאזרחויות רבות על בסיס הוכחת זיקה כפולה, והיה בין הבודדים בארץ שהשלימו את התהליך עוד לפני התיקון הנוכחי, אנו רואים בתיקון הצפוי הוכחה לרצונן של רשויות פורטוגל להקל על איחוד המשפחות. כבר עכשיו ניכרת עלייה דרמטית בכמות הבקשות עבור בני זוג וילדים.

על מנת להבטיח שההליך יתבצע בצורה חלקה, יעילה וללא סנקציות, הן במסלול הרגיל של צאצאי המגורשים והן במסלולים המיועדים לבני הזוג והילדים, מומלץ להגיש את הבקשה באמצעות עורך דין המתמחה בתחום. בניגוד לגישה אותה מבקשות רשויות פורטוגל למגר, המתייחסת לאזרחות המיוחלת כאל מוצר נחשק בקניון, יעניק עורך הדין שירות משפטי מקצועי ומסודר, העומד בכל דרישות החוק הפורטוגלי ומעניק למבקש, בסופו של דבר, מעמד של אזרח באיחוד האירופי.

עוה"ד אדם ויוני ידיד ממשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, העוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות ובמימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח.

טלפון: 053-9374940

לפרטים נוספים בקרו באתר שלנו>>

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עוה"ד אדם ויוני ידיד, בשיתוף אתר zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully