וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: גם בסוף ימיכם - רצונכם וכבודכם מעל לכל

עו"ד שגית פינקלשטיין, בשיתוף zap משפטי

14.12.2020 / 8:08

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי חדש יחסית שנכנס לשימוש רק בשנים האחרונות. מטרתו - להבטיח שחייו של אדם יתנהלו בהתאם לרצונו, גם אם, חלילה, הוא כבר לא יהיה כשיר להביע אותו בעצמו

אילוסטרציה. ShutterStock
טפסים/ShutterStock

דני, גבר בריא לחלוטין בן 65, היה איש עסקים מצליח, אנרגטי וספורטיבי, אשר ניהל חיים מלאים ותוססים, עד שבוקר אחד החל לחוש כאבי ראש בלתי נסבלים. היה זה הרמז הראשון לעתיד לבוא. לאחר סדרה של בדיקות, אבחונים וניתוחים, מצבו הדרדר והוא איבד את יכולותיו הקוגניטיביות ואת היכולת לתקשר עם הסביבה.

מה עכשיו? מי יחליט האם יעבור הליך רפואי בסיכון גבוה? מי יפעל מול הבנקים? מי ינהל את תיק ההשקעות? מה ייעשה ברכוש? ואילו ביטוחים יוכל להפעיל?

שאלות אלה ואחרות עולות עם התממשות אחד הפחדים הגדולים ביותר של כולנו: לסיים את חיינו במצב של אי כשירות קוגניטיבית, להפוך תלויים באחרים, ו"להיכלא בגופנו" ללא כל יכולת לתקשר או לקחת החלטות עצמאיות. למרבה הצער, תרחיש זה אפשרי ונפוץ, ועלול לקרות לכל אחד מאיתנו, לעיתים גם בגיל צעיר ובפתאומיות. כיום, כשתוחלת החיים הממוצעת ארוכה, חיוני יותר מתמיד להיערך לכך, על מנת שנוכל להשפיע על המשך התנהלות חיינו ועל אופן הטיפול בנו וברכושנו.

מדוע יש צורך בייפוי כוח מתמשך

אנו הופכים מודעים יותר ויותר לחשיבות תכנון העתיד שלנו. דואגים לבטח גוף ורכוש, לערוך צוואה ולהתכונן לכל תרחיש בלתי צפוי. עד לפני מספר שנים, מצב של אי כשירות קוגניטיבית היה אחד התרחישים אליהם לא הייתה כל דרך להיערך. ברגע שאדם הפך לבלתי כשיר (חסוי, על פי המינוח המשפטי), הדרך היחידה לנהל את חייו, מצבו הרפואי ורכושו הייתה פניה לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס.

כלי האפוטרופסות מאפשר אמנם למנות אדם קרוב לטיפול בחסוי, אך גם עלול להסתכם במינוי אפוטרופוס חיצוני ולגרור הליכים משפטיים ממושכים. החסרונות הגדולים ביותר של כלי האפוטרופסות הם הצורך בפניה לבית המשפט במצבים שבהם נדרשת פעולה מהירה ודחופה, הביורוקרטיה הרבה וחובת הדיווחים לאפוטרופוס הכללי, אך הגדול שבהם הוא העובדה שאיש מבין מקבלי ההחלטות - לא האפוטרופוס הממונה, לא האפוטרופוס הכללי ולא בית המשפט - אינו יודע למעשה מה החסוי עצמו היה רוצה.

להגדיר מראש איך ייראו החיים

לפני מספר שנים יצר המחוקק כלי חדש בשם "ייפוי כוח מתמשך", מסמך משפטי המאפשר לכל אדם להגדיר מראש את האופן בו ייראו חייו אם וכאשר יגיע למצב של אי כשירות קוגניטיבית. באמצעות ייפוי כוח מתמשך, יכול אדם לבחור בעצמו מי יהיה מיופה הכוח שינהל את ענייניו ואף להגדיר לו מראש כיצד היה רוצה שיעשה זאת ולקבוע החלטות בנוגע לכספו ולרכושו, לטיפול הרפואי שהוא מקבל, למקום מגוריו, לשגרת יומו ועוד.

ביכולתו למנות מיופה כוח אחד או יותר, לפצל את תחומי הסמכות בין מיופי כוח שונים, לקבוע כי החלטות מסוימות יתקבלו רק לאחר הסכמה של כל בני המשפחה הקרובים ועוד.

בעוד שאלטרנטיבת האפוטרופסות מותירה כל החלטה לשיקוליהם של האפוטרופוס או של בית המשפט, אשר נאלצים לקבוע מהי טובת החסוי לפי ראות עיניהם, עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת ירידה לפרטים ולרזולוציות ככל שיחפוץ הממנה: מניהול תיק המניות שלו או בחירת בית האבות בו ירצה להתגורר, ועד למימון לימודים גבוהים לנכדים. ככל שהמסמך מפורט יותר, כך מבטיח הממונה שחייו יתנהלו בהתאם לרצונו.

פסק דין תקדימי: אוטונומיה מוחלטת לרצונו של האדם

בהחלטה תקדימית זו, חיזק בית המשפט את מעמדו של ייפוי הכוח המתמשך, ואת כל הרעיון העומד מאחוריו, של מתן כבוד ואוטונומיה לרצונו של הממנה. בפסיקה זו נקבע למעשה רף גבוה במיוחד לכניסה לבית המשפט, המאפשר למיופה הכוח להתנהל בהתאם למה שהכתיב הממנה

מעמד יוצא דופן זה של ייפוי הכוח המתמשך קיבל לאחרונה חיזוק באמצעות פסק דין תקדימי, שהתקבל בתיק בו ייצגתי אישה המשמשת כמיופת כוח של אביה. כחלק מייפוי הכוח קבע האב, בין היתר, כי הוא מבקש לשמור על רמת החיים הגבוהה לה הוא מורגל, וכי הוא מעוניין שבתו תטפל בו בהתאם, מבלי שתצטרך לתת דין וחשבון לאף אדם או גורם.

המקרה הגיע לטיפולי לאחר ששתי אחיותיה של מיופת הכוח, המתגוררות בחו"ל, הגישו תביעה לבית המשפט בטענה שהוצאות הכספים שהיא מבצעת אינן ברורות ואינן מקובלות עליהן, ודרשו פירוט ודיווחים שוטפים. לאור בקשתו החד משמעית של האב ובהתאם למהותו של ייפוי הכוח המתמשך, הגשתי בקשה לסילוק התביעה על הסף, אשר התקבלה על ידי בית המשפט.

בהחלטה תקדימית זו, חיזק בית המשפט את מעמדו של ייפוי הכוח המתמשך, ואת כל הרעיון העומד מאחוריו, של מתן כבוד ואוטונומיה לרצונו של הממנה. בפסיקה זו נקבע למעשה רף גבוה במיוחד לכניסה לבית המשפט, המאפשר למיופה הכוח להתנהל בהתאם למה שהכתיב הממנה, עם מינימום הפרעות, אלא במקרים קיצוניים בהם קיים חשד לפגיעה בממונה או למעילה בכספיו.

להתכונן לכל תרחיש במלוא הרגישות

עריכת ייפוי כוח מתמשך היא תהליך מורכב ומעמיק הנעשה באמצעות עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת והוסמך על ידי משרד המשפטים. חשוב כי עורך הדין ילמד את המארג המשפחתי של הממונה, יזהה נקודות מחלוקת אפשריות וינסח את המסמך תוך הבנה עמוקה של הערכים, הצרכים והרצונות החשובים ללקוח.

מדובר בתהליך חשוב והכרחי אך מורכב מבחינה רגשית. לאיש לא קל להתכונן לתרחישים מסוג זה. לפיכך, יש להתנהל בכפפות של משי וברגישות מקסימלית על מנת להבטיח שגם במצב של אי כשירות, כבודו ורצונו של אדם יישארו מעל לכל. זוהי חובה מוסרית וערכית.

עו"ד שגית פינקלשטיין מתמחה בדיני משפחה, גירושין, ירושות וצוואות, ומשפט אזרחי, מוסמכת מטעם משרד המשפטים לעריכת ייפוי כוח מתמשך

טלפון - 053-9415049

הכתבה באדיבות Zap משפטי


המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שגית פינקלשטיין, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully