וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שלא סיפרו לכם על הסכם ממון, צוואות ומה שביניהם...

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון, בשיתוף zap משפטי

10.2.2021 / 8:00

מה החשיבות של הסכם ממון, מדוע הוא לא פוטר אתכם מעריכת צוואה ובאילו מצבים העניינים עשויים לקבל תפנית שלא נלקחה בחשבון?

חותמים על מסמכים. ShutterStock
צוואה/ShutterStock

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים עורכים הסכם ממון לפני שהם מתחתנים או הופכים לידועים בציבור. אמנם לא מדובר על צעד רומנטי במיוחד, אך נראה כי ישנה שורה ארוכה של מצבים שבהם מדובר על צעד חשוב ואף הכרחי.

כך לדוגמה, יתכן שבני זוג שנמצאים ב"פרק ב'", שזה מכבר העמידו צאצאים וצברו הון ורכוש, ירצו להבטיח שהרכוש וההון שצברו, יגיעו לידי הילדים שלהם במקרה שבו יבחרו לפרק את הזוגיות. באופן דומה, במקרה שבו בני הזוג רוכשים דירה, כשכל אחד מבני הזוג משקיע סכום שונה, יתכן בהחלט שבהסכם הממון יצוין שבמקרה של פירוק הזוגיות, הנכס יחולק בהתאם לסכומים השונים שהשקיעו במסגרת הרכישה. ניתן לראות שכל הסכם ממון מותאם במדויק לצרכים של בני הזוג, בדומה לאופן שבו חייט תופר חליפה בהתאם למידותיו של הלקוח.

מדוע חשוב לערוך בנוסף להסכם הממון גם צוואה?

רבים מאמינים שהסכם הממון מבטיח להם שרצונם ימומש גם במקרה של פטירה בטרם עת, כשלמעשה לא כך הם פני הדברים. זאת כיוון שהסכם הממון נכנס לתמונה אך ורק במקרים שבהם בני הזוג מעוניינים לפרק את הזוגיות: במצב שבו אחד מבני הזוג הולך לעולמו בטרם עת, העיזבון של המנוח יחולק בהתאם לחוק הירושה. במקרה הזה, בן או בת הזוג זכאים לקבל מחצית מהעיזבון.

אי לכך, כל עוד לא דואגים לערוך צוואה מסודרת במקביל לעריכת הסכם הממון, לא ניתן להבטיח שהרצון של המנוח בנוגע לחלוקת הרכוש שלו, יכובד על ידי בית המשפט. מטבע הדברים, אף אחד מאתנו לא מעוניין לדמיין את היום שבו ייפרד מהעולם בטרם עת. אך איש גם לא יכול לצפות את העתיד ולכן הדרך היחידה להבטיח שרצונכם יכובד וימומש במלואו, היא לדאוג לערוך צוואה מסודרת ולא להסתפק בהסכם הממון בלבד.

ומה בנוגע לזוגות שלא מחזיקים ברכוש?

אחת הסיבות בגינן ישנם עדיין זוגות רבים שלא דואגים לערוך הסכם ממון, נובעת מכך שישנם זוגות שהפרוטה אינה בכיסם ושלא מחזיקים ברכוש כלשהו. חשוב להדגיש כי גם במקרה הזה, עדיין יתכן שיש לשקול עריכת הסכם ממון. כך לדוגמה, יתכן שאחד מבני הזוג יקבל ירושה או מתנה גדולה, יתכן שבמהלך החיים המשותפים יצליח בעסקיו ולמעשה ישנה שורה ארוכה של תרחישים שעשויים להוביל לכך שיצבור הון או יהיה בעל נכסים באופן לא צפוי.

במקרה הזה, במקרה של פטירה או גירושין, בית המשפט יפעל לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג. לפי החוק, כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית מהרכוש המשותף שנצבר במהלך הנישואין. לפי חוק זה, גם דירה שרשומה על שמו של הגבר בלבד למשל, נמצאת בבעלות משותפת של הגבר והאישה. כל זה רלוונטי כמובן אך ורק למקרים שבהם בני הזוג לא דאגו לערוך הסכם ממון מבעוד מועד.

לפיכך הדרך היחידה שמאפשרת לנו להבטיח שהרצון שלנו בנוגע לאופן חלוקת הנכסים ימומש במקרה של פרידה, היא לערוך הסכם ממון.

חשיבות הצוואה במסגרת הליכי גירושין

מצב מורכב נוסף שרבים לא לוקחים בחשבון, הוא זה שבו אחד מבני הזוג הולך לעולמו בטרם עת, בזמן שבני הזוג נמצאים בהליכי גירושין. אם לצורך העניין בעיצומו של הסכסוך המשפטי אחד מבני הזוג נפטר, הרי שגם במקרה הזה בית המשפט יפעל בהתאם לחוק הירושה. המשמעות היא שמחצית מרכושו של המנוח, תעבור לבן או בת הזוג שלו.

מן הסתם בחלק ניכר מהמקרים, אדם הנמצא בהליך גירושין ובעיצומו של סכסוך משפטי, לא מעוניין להיפרד ממחצית מהרכוש שצבר לטובת בן או בת הזוג שלו. לאור זאת, גם במקרה הזה חשוב לקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים ולדאוג לעריכת צוואה מסודרת בהקדם האפשרי. במילים פשוטות, ההמלצה הטובה ביותר עבור כל אדם שנמצא בעיצומו של הליך גירושין ומעוניין להבטיח שרכושו יעבור למי שהוא מעוניין שיעבור, צריך לדאוג לעריכת צוואה מסודרת. ועל כך נאמר, יפה שעה אחת קודם.

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון עוסקת בדיני משפחה, ירושות וצוואות. לצד הייעוץ המשפטי והליווי המקצועי, עו"ד כספי-גאון מעניקה ללקוחותיה אוזן קשבת ותמיכה רגשית לכל אורך הדרך

טלפון 053-9380382

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully