וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כדאי להגיש חדלות פירעון דווקא עכשיו?

עו"ד עדי רוזנשטיין, בשיתוף zap משפטי

21.1.2021 / 7:28

עשרות אלפי עסקים מנסים לשרוד את הקורונה וחלקם צברו חובות או עומדים נגדם תיקים פתוחים בהוצאה לפועל. מה הם יכולים לעשות? אחת התשובות היא פנייה להליכי חדלות פירעון. אבל איך זה באמת מתנהל? הנה ההסברים שחיפשתם

חברה בהליך סגירה. ShutterStock
איך נמנעים מלאבד את הכל?/ShutterStock

בימים האחרונים השיח הציבורי עוסק ביום שלאחר מגפת הקורונה, אבל כבר עכשיו עשרות אלפי עסקים צריכים להניע את הפעילות העסקית ולשרוד. עסקים שצברו חובות כבדים או שעומדים כנגדם תיקים פתוחים בהוצאה לפועל יוכלו לפנות להליכי חדלות פירעון. האם הדבר מומלץ בכל מקרה? ומה כולל ההליך? עורך דין עדי רוזנשטיין, בעל אחד מהמשרדים הידועים והמובילים בתחום משפטי זה, מרחיב בנושא.

מהו הליך של חדלות פירעון ומה תרומתו של החוק החדש לקיצור ההליך?

חדלות פירעון הוא למעשה שם אחר לפשיטת רגל, והוא נובע מחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. בעבר, חייבים רבים היו יכולים למצוא את עצמם בתהליכי פשיטות רגל במשך שנים ארוכות, לא רק שהדבר הדיר שינה מעיניהם אלא פגע בהתנהלות השוטפת שלהם, לעיתים ההליך ארך כ-10 שנים, בהן הם סבלו מהגבלות שונות. כיום, בעקבות החוק החדש, ההליך קוצר באופן משמעותי ועומד על טווח שנע בין 12 חודשים ל 22 חודשים בלבד, כלומר עסקים, שאינם יכולים לעמוד בחובות שנצברו על שמם, יוכלו לצאת לדרך חדשה ולקבל צו הפתר בתוך שנה-שנתיים לכל היותר.

איזה אינטרס ציבורי עומד מאחורי החוק?

החוק נועד לאפשר לאנשים פרטיים למחוק את חובותיהם, וביו היתר חובות בהוצאה לפועל, חובות לבנקים, חברות אשראי, גופים פרטיים וכיוצא בזה. בנוסף, ישנם מקרים בהם ניתן למחוק חובות במזונות לביטוח הלאומי. למשרדנו פנו ועדיין פונים אנשים אשר יש להם חובות של שנים רבות בהוצאה לפועל והם משלמים מדי חודש תשלומים אשר אינם מובילים לשום מקום ולא פותרים את החוב שלהם. באמצעות חוק חדלות הפירעון הם יכולים למחוק את חובותיהם אחת ולתמיד ולצאת לדרך חדשה.

האם ניתן לנהל את העסק במקביל להליך חדלות פירעון?

בהחלט, בעלי עסקים רבים המיוצגים באמצעות משרדנו ביניהם סוכני ביטוח, בעלי מוסכים, בעלי עסק להובלות, מכירת מזון מהיר ועסקים מתחומים נוספים, ממשיכים במקביל לנהל את העסק שלהם במסגרת ההליך תחת מגבלות. זהו למעשה היתרון המרכזי - לאפשר ליחיד להמשיך ולנהל את עסקיו ולהרוויח כל עוד הוא לא יוצר חובות חדשים.

האם מוותרים לאנשים על החובות ומי מושפע מהוויתור?

אני יכול לספר על לקוח עם חובות יחסית לא גבוהים בטווח של ה-800 אלף שקל, שהגיע להסדר בו נדרש לשלם 70 אלף ש"ח כדי למחוק את חובותיו ולקבל הפתר. מי שמכיל את החובות הם הנושים של היחיד ביניהם הבנקים, חברות האשראי וחברות הביטוח, אשר בין היתר מתעשרים מהעמלות והריביות הגבוהות.

באילו מקרים מומלץ לפנות להליך של חדלות פירעון?

לא בכל מקרה אמליץ על הליך של חדלות פירעון. חשוב לציין שהפתרון הנכון הוא פתרון מניעתי וישנם מקרים, שניתן להגיע להסדר באמצעות הידברות עם הבנקים - תיעזרו בעורכי דין לשם כך.

אנשים לא ישנים בלילות בשל חובות ועבורם המצב לא נראה מבטיח. האם בעל עסק צריך לחשוש לנכסיו הפרטיים כדי לכסות את חובותיו?

הדבר תלוי בסוג העסק. אם האדם הוא בעל חברה בע"מ, אז למעשה הוא מסתתר מאחוריו "המסך של החברה". אך אם מדובר על עוסק מורשה, שחותם בשמו מול הספקים, הוא למעשה חשוף לתביעות של נושים שיבואו אליו, באופן אישי, לגבות את חובם. הדבר הופך להיות מורכב יותר כאשר בעל העסק הוא גם אב לילדים קטנים וכל רכושו מסתכם בבית בו חיה משפחתו. אני יכול לשתף פה בסיפור מעודד יחסית על לקוחות עם ילדים קטנים, שהגיעו למשרדי עם חובות בגובה 900,000 ₪, שבחרו להיכנס להליך של חדלות פירעון ויצאו עם הסדר של 300,000 ₪, כאשר ביתם נשאר ברשותם. זוהי החלטה משנת חיים ממש, שמצילה משפחות מפירוק.

כיצד ניתן להגיש את הבקשה לפשיטת רגל?

הבקשה לפי חוק חדלות פירעון מוגשת לשני גופים:

1. הממונה שהוא הכונס הרשמי.

2. בית משפט השלום או לשכת ההוצאה לפועל - תלוי בגובה החוב.

הגשת הבקשה מותנת בתשלום אגרה לממונה בסך של 1,600 ש"ח וזהו תנאי מחייב.

מי ראשי להגיש את הבקשה?

בגיר, שהינו כמובן מעל גיל 18. כאשר סך החובות הוא עד 150,000 ש"ח, הבקשה תוגש בלשכת ההוצאה לפועל, וכאשר סך החובות הוא 150,000 ש"ח ומעלה, הבקשה תוגש לבית המשפט השלום

מהם שלבי התהליך?

לאחר כ-30 ימים ממועד הגשת הבקשה, יתקבל צו כינוס, אשר במסגרתו ממונה "מנהל מיוחד" עורך דין חיצוני מטעם כונס הנכסים הרשמי, שבודק את החובות שהביאו להסתבכות כלכלית. מדי חודש יש לשלם על צו חיוב ולהגיש דוחות. כאשר בטווח של שמונה חודשים נקבעת חקירה בראשות המנהל המיוחד יחד עם נציג מלווה מטעם משרד עורכי הדין. בסיום ההליך מתקיים דיון אחד, אשר במסגרתו תקבע תוכנית פירעון החובות ביחס לסיפור החיים, ההכנסות, ההוצאות, המצב המשפחתי ועוד מרכיבים נוספים הנבחנים ביחס למקרה הפרטי שלכם. לבסוף, מתקבל צו ההפטר לסילוק החובות. משרדנו מלווה ומייצג אנשים, שנקלעו לחובות ומסייע להם להגיע לתוכנית הנכונה.

עורך דין עדי רוזנשטיין, מומחה לתהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, עומד בראש אחד מהמשרדים הבולטים ביותר בייצוג אנשים, שנקלעו לחובות, הליכי הוצאה לפועל, חובות לחברות אשראי או גופים פרטיים, שהגישו נגדם תביעות או שצברו חובות גדולים, לשיחת ייעוץ וקבלת מידע נוסף, צרו קשר: 052-482-5377.

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד עדי רוזנשטיין, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully