וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעסיק מנצל את משבר הקורונה כדי לפגוע בזכויות שלכם? יש מה לעשות

ניר ברקון, עו"ד ומגשר ניר ברקון

7.2.2021 / 7:36

משבר הקורונה הביא אי ודאות גדולה גם בתחום דיני העבודה. מעסיקים רבים עושים טעויות בתום לב, אחרים מנצלים את המצב לטובתם. אם זכויותיכם כעובדים נפגעו, אפשר לתקן את המצב, בין שאתם עדיין מועסקים במקום העבודה ובין שפוטרתם שלא כדין. מדריך מלא

עובדים בחברה. ShutterStock
יש לכם לא מעט זכויות במקום העבודה וכדאי שתדעו אותן/ShutterStock

בחודשים האחרונים מתמודדים בתי הדין לעבודה עם מצב שלא היה קיים עד כה, מצב של מגיפה עולמית המכתיבה סדר חדש במקומות העבודה. האתגרים אותם מציבה תקופת הקורונה בפני העובדים והמעסיקים מעלים בפני בתי הדין לעבודה דילמות עמן מעולם לא נדרשו להתעמת, כאשר בשורה התחתונה - זכויות העובדים נפגעות השכם והערב.

הוחזר לעבודה לאחר שפוטר שלא כדין

אדם בן 63 הועסק במשך 31 שנים בתפקיד ניהולי באחד המפעלים בארץ. בסוף מרץ 2020, גילה כי נחשף לחולה קורונה, נכנס לבידוד והמשיך לעבוד מביתו. באחד הימים בהם היה עדיין בבידוד, לאחר שהתגלתה בעיה אקוטית באחת ממערכות הבקרה, החליט העובד להגיע אל המפעל בשעת לילה ובידיעה כי אינו מסכן אף אחד. על הגעתו לא דיווח לאיש ממנהליו ואף לא החתים כרטיס נוכחות.

למחרת קיבל העובד שיחה ממנהל משאבי האנוש של המפעל, אשר הודיע לו כי בשל הפרת הבידוד, הוא מוצא לחל"ת של שבועיים. שלושה ימים מאוחר יותר קיבל זימון לשימוע בו נטען כי בהגעה למפעל מבלי שנדרש לכך, עשה דין לעצמו וביצע עבירה פלילית של הפרת הבידוד. שעות ספורות לאחר השימוע כבר הוצע תפקידו של העובד לאדם אחר, אך רק 12 ימים מאוחר יותר נשלחה לו הודעה על סיום העסקתו.

העובד הגיש לבית הדין לעבודה בבאר שבע (סע"ש 8098-05-20) בקשת צו למניעת הפיטורים. בהחלטה תקדימית הורה בית הדין לעבודה לבטל את פיטוריו והסביר כי מעשיו של העובד הם יוצאי דופן ונובעים מאתגרי התקופה הנוכחית וכי ניכר שנעשו מתוך מחשבה על טובת החברה ובידיעה שלא יסכנו אף אחד. לאור העבר המרשים של העובד במפעל, ביטל בית הדין את הפיטורים והורה על החזרת העובד לעבודה באופן מיידי.

המעסיק דיווח שהעובדת חזרה לעבודה ומנע ממנה את דמי האבטלה

מקרה זה הינו אחד מתוך מקרים רבים בהם נפגעות זכויות בסיסיות של עובדים בחסות מגפת הקורונה. בחלק מהמקרים מבצעים המעסיקים טעויות בתום לב, אשר נובעות מהתמודדויות ראשונות עם המצב החדש, אך ישנם לא מעט מקרים בהם מעסיקים מנצלים את המצב על מנת לקצץ במצבת כוח האדם ולחסוך בעלויות, על חשבון הזכויות המגיעות לעובד.

במקרה המטופל על ידי משרדנו הוציא המעסיק כמות נכבדה של עובדים לחל"ת. בהסכם החל"ת צוין מועד החזרה לעבודה, אך עוד לפני מועד זה, ללא התרעה מוקדמת, החליט המעסיק להחזיר את העובדים לעבודה. העובדת, אם חד-הורית לילדים קטנים, סירבה להגיע חזרה לעבודה כל עוד גני הילדים סגורים.

המעסיק לא קיבל את בקשתה ודיווח למוסד לביטוח לאומי שחזרה לתפקידה. כתוצאה מכך, נשללו ממנה דמי האבטלה המגיעים לה. באמצעות משרדנו, הגישה העובדת תביעה לבית הדין לעבודה והמקרה נמצא עדיין בטיפול.

הכירו את זכויותיכם

על מנת להתמודד בהצלחה עם כל תרחיש אפשרי, יש להכיר את הזכויות המגיעות לכם בתקופה מורכבת זו. בין היתר, חשוב שתדעו כי:

1. החל מה-29.10.2020, עובד הנאלץ לשהות בבידוד עקב חשיפה שלו או של ילדיו לחולה קורונה ומדווח על כך למשרד הבריאות, זכאי לתשלום דמי בידוד שמתוכם עד ארבעה ימים על חשבון ימי המחלה והיתר אינם דמי מחלה.

2. חל איסור על פיטורי עובד שנעדר מעבודתו בשל שהייה בבידוד.

3. אי שיבוץ למשמרות יחשב להרעת תנאים מוחשית המזכה בפיצויי פיטורים.

4. עובד שחלה בקורונה זכאי לתשלום ימי מחלה. אם חלה בעקבות חשיפה לחולה במקום העבודה, הוא עשוי לקבל הכרה כנפגע בעבודה ולהיות זכאי לדמי פגיעה מטעם המוסד לביטוח לאומי.

5. מעסיק המבקש להוציא עובד לחל"ת מחויב לקבל את הסכמתו, קיצור תקופת החל"ת מחייב הודעה מראש.

6. עובד שהוצא לחל"ת או פוטר, ותשלומי הביטוח הפנסיוני המופקדים עבורו מטעם המעסיק הופסקו, ימשיך להיות מבוטח ל-12 חודשים ממועד ההפקדה האחרונה שבוצעה. יש לוודא מול קרן הפנסיה הפעלת ריסק.

7. עובד שההפקדות לקרן הפנסיה שלו הופחתו בשל צמצום היקף העבודה שלו וירידה של 20% או יותר בגובה השכר, רשאי לבקש מחברת הביטוח לשלם את ההפרש בעצמו או לנכות אותו מן החסכון הפנסיוני שלו על מנת לשמור על היקף הכיסוי שהיה לו בעבר.

רשימה זו היא רק חלק קטן ממכלול הזכויות המגיעות לכם ועלולות להיפגע בשל השלכות הקורונה. על מנת להבטיח הגנה על זכויותיכם וטיפול מהיר ויעיל במקרה של פגיעה בהן, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה ומיומן בתחום דיני העבודה. חשוב לציין כי הגשת תביעות דחופות ומציאת פתרונות לעובדים שזכויותיהם נפגעו בעבודה היא אפשרית, גם כאשר העובד עדיין מועסק במקום העבודה וגם מיד לאחר הפיטורים, אם פוטר שלא כדין.

עו"ד ומגשר ניר ברקון מתמחה בדיני עבודה, הסדרי חובות וחדלות פירעון, צוואות וירושות, כשרות משפטית וייפוי כוח מתמשך.

טלפון - 0779968174

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

ניר ברקון, עו"ד ומגשר ניר ברקון
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully