וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עוד הליך משפטי: חשיבותו של הליווי הכלכלי בהליך חדלות פירעון

יוגב אביטבול, משרד עו"ד עודד בוקר OB, בשיתוף zap משפטי

30.12.2020 / 7:11

לייעוץ כלכלי יש חשיבות מכרעת בכל שלבי הליך חדלות הפירעון - החל מתקופת הביניים, דרך תקופת תכנית הפירעון, ועד לתקופה שלאחר מתן ההפטר. מדריך

משרד עו"ד עודד בוקר OB. יח"צ,
לייעוץ יש חשיבות מכרעת. פנו למשרד עורכי דין עודד בוקר OB/יח"צ

מאת: יוגב אביטבול, כלכלן ומנכ"ל משרד עורכי דין עודד בוקר OB

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנכנס לתוקף בשנת 2019, קובע מסלול חדלות פירעון לחייבים שאינם יכולים לעמוד בהחזר של חובם במקום הליך פשיטת הרגל המוכר. המסלול כולל הסדר משולב של החזר חלקי (קטן יחסית) של החוב, מחיקת יתרת החוב (הפטר), ותוכנית לשיקומו הכלכלי של החייב גם לאחר מחיקת החוב.

משרד עו"ד עודד בוקר OB. יח"צ,
איך משתלב תפקידו של הכלכלן בהליך?/יח"צ

כיצד נקבע גובה החוב שנמחק?

הממונה על חדלות פירעון בוחן את הכנסותיו והוצאות הקיום השוטפות של החייב, והמרווח בין ההכנסות להוצאות נקבע כסכום ההחזר החודשי. אם למשל, החייב משתכר כ-7,000 שקל בחודש והוצאותיו הן 6,700 שקל, הממונה צפוי לקבוע שהוא נדרש לשלם כ-300 שקלים בחודש. החלטה זו תקפה למשך כ-18 חודשים, המכונים תקופת הביניים.

אם החייב עמד בהחזר במשך תקופת הביניים באופן יציב, ונמצא כי גובה ההחזר תואם את יכולותיו, בית המשפט יקבע לו תכנית פירעון, המכונה גם צו שיקום כלכלי, במהלכה הוא ימשיך לשלם החזר חודשי באותו גובה לתקופה נוספת של עד כשלוש שנים בממוצע ולעיתים אף עשוי לקבל הפטר מיידי.

כלומר, התקופה כולה של ההחזר החודשי המדובר צפויה לארוך בין שנה וחצי ל-4.5 שנים לכל היותר (בניגוד להליך פשיטת הרגל הישן, שיכול היה להימשך גם מעל ל-10 שנים), ולאורך כל אותה תקופה מוגבלת בזמן, החייב מחזיר בכל חודש לפי יכולתו, מבלי לפגוע בצרכים ובהוצאות השוטפות, ובעיקר - ללא קשר לגודל החוב.

לצורך העניין, אם החייב נמצא בהליך ארבע שנים ומשלם 300 שקלים בחודש, הוא יחזיר כ-15 אלף שקל, אפילו אם החוב עומד על חצי מיליון, ובכך למעשה החוק החדש מנסה לענות על מטרתו העיקרית - לסייע בשיקומו הכלכלי של החייב ולקדם את שילובו מחדש במרקם החיים הכלכלי.

מדוע לשלב ייעוץ של כלכלן במקביל לייעוץ המשפטי?

עורכי דין ממוקדים באופן טבעי בהליך המשפטי, וכלכלנים שמים את הדגש על המספרים ועל התוכנית הכלכלית. השילוב בין שני הגורמים נותן מעטפת אידיאלית למטרת החוק החדש. ללא תוכנית פירעון מציאותית, בית המשפט עשוי לקבוע שהוצאותיו של החייב כפי שהוא מדווח אינן סבירות או שההכנסות לא משקפות את כושר ההשתכרות שלו. הדבר מוביל לעיתים קרובות לקביעת החזר חודשי גבוה מיכולותיו האמיתיות של החייב ולהכשיל, שלא במתכוון, את ההליך כולו.

נסביר זאת באמצעות מקרה שקרה. למשרד החתום מעלה הגיע חייב לאחר הליך פשיטת רגל שלא הצליח ופוזר, משום שלא הצליח לעמוד בצו התשלומים החודשי. סיבה עיקרית לכך היא שעורך דינו הקודם, שאינו כלכלן בהשכלתו, ייעץ לו להמשיך להחזיק בעסק אשר היה בבעלותו על מנת להחזיר את חובותיו.

נתוני העסק, כפי שהוא עצמו הציג, העידו לכאורה על יכולת להחזר חודשי של 3,000 שקל, וזה הסכום שנקבע בצו התשלומים. אך למרות רצונו הטוב, החייב לא עמד בהחזר החודשי, וגם לא ממש הצליח להבין מדוע. מבחינתו, העסק התנהל כראוי.

הוא צבר פיגורים בתשלומים ולאחר מספר חודשים הוגשה בקשה לפזר את ההליך ולבטלו. החייב חזר להיות בעל חוב לא מטופל והוטלו עליו הליכי גביה קשים, כולל עיקול חשבון הבנק והטלת הגבלה על רישיון הנהיגה שלו.

במצב זה הוא פנה אלינו. בבדיקה מעמיקה גילינו שהעסק שלו אמנם מציג רווח יפה, אך לא נכון. בפועל, חלק גדול מההוצאות שולמו על ידו במזומן ולא דווחו. למשל, הוא מילא דלק במזומן כדי לזכות בהנחות המוצעות על תשלום במזומן. הוא חשב שהוא חוסך כך כסף רב, אך ההוצאות שלא הצהיר עליהן היו משמעותיות, ומכאן שהרווחים של העסק לא היו, למעשה, גבוהים כפי שחשב.

עורך דין שאינו כלכלן יתקשה לזהות מצב כזה ויקבל את הנתונים שמגיש לו החייב כפשוטם, כפי שאכן קרה.

משרד עו"ד עודד בוקר OB. יח"צ,
העסק הציג רווח יפה, אך לא נכון וההליך נפגע/יח"צ

מהי תרומתו של כלכלן להליכי חדלות פירעון?

עורך דין שעובד בצמוד לכלכלן, לעומת זאת, יעזור לחייב לשרטט תמונה כלכלית מציאותית ותכנית שיקום יעילה יותר. במקרה המדובר, סייענו לחייב להבין שהתנהלותו הכלכלית לא מציגה את הרווח האמיתי של העסק וכי יש לו אפשרות להגדיל את רווחיו דווקא על ידי מעבר מניהול עסק עצמאי לעבודה כשכיר.

בהתאם לזאת, יצרנו עבורו תכנית פירעון לתקופת הביניים, שהתאימה ליכולותיו האמיתיות ואף לימדה אותו כיצד לצמצם הוצאות ולהגדיל את הכנסותיו, ומאפשרת לו להשלים אחר כך הליך חדלות פירעון מלא ולצאת לדרך חדשה אמיתית.

יתרה מכך, הוא מפיק תועלת מהליווי הכלכלי גם להמשך חייו הכלכליים. המעקב התכוף אחרי הוצאות והכנסות, במותאם ליכולותיו, ולמידת כלים למיקסום רווחיו, הפכו בתום הליך חדלות הפירעון לכלי להתנהלות כלכלית נבונה. דפוסי ההתנהלות הכלכלית החדשים סייעו לו להימנע מצבירת חובות חדשים, ויתרה מכך, הוא ימשיך להפריש את אותו החזר חודשי - אך הפעם לחיסכון משלו במקום לקופת הפירעון.

לסיכום, ליווי משולב של עורך דין וכלכלן בהליך חדלות פירעון, מבטיח הצלחה בסבירות גבוהה - הן בהליך הפירעון, והן בשיקום הכלכלי וביכולתו של החייב לצאת לדרך כלכלית חדשה ולהימנע מלחזור לצבירת חובות שאינו יכול לפרוע.

משרד עורכי דין עודד בוקר OB בבעלות עורך דין בעל ניסיון רב שנים בייצוג אלפי חייבים ובניהול כלכלן אשר ייעץ ומייעץ לחברות תעשייתיות בתחום המזון והפארמה, ומתמחה בשילוב של ייעוץ משפטי וכלכלי במהלך הליכי חדלות פירעון.

טלפון - 077-8045160

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

יוגב אביטבול, משרד עו"ד עודד בוקר OB, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully