וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקום ולא ענישה: איך עובד חוק חדלות הפירעון החדש?

עו"ד חנה גמבורג, בשיתוף zap משפטי

28.1.2021 / 8:12

בספטמבר 2019 נכנס לתוקפו חוק חדלות הפירעון שהחליף את הליך פשיטת הרגל בדרכו של החייב להשתחרר מחובותיו. אילו חייבים מתאימים להליך זה ומה תפקידו של עורך הדין המסייע להם?

בווידאו: עו"ד חנה גמבורג מסבירה על הליך חדלות הפירעון/אולפן וואלה!

אם גם לכם יש חובות שתופחים בהוצאה לפועל ועיקולים שלא נותנים מנוח - אתם ממש לא לבד. עשרות אלפי ישראלים שנקלעו למצב דומה, מתקשים לראות את הסוף. אך מסתבר שיש פיתרון למצב. בעזרת חוק חדש של שיקום כלכלי ניתן להשאיר הכל מאחוריכם ולצאת לדרך חדשה.

עו"ד חנה גמבורג, המתמחה בייצוג חייבים מסבירה כי כל בן אדם שמגיע למצב שסך החובות שלו עולה על סך ההכנסות שלו, צריך להתחיל לטפל במצבו. לדבריה, במקרים כאלה בהם הבנקים מתחילים להתקשר והחייב מוצא את עצמו לוקח הלוואות על גבי הלוואות, רצוי לעצור ולהבין שיש לטפל במצב ולמצוא פיתרון - ויש פתרונות.

עו"ד גמבורג מבהירה כי חייבים רבים חושבים שאם הם עשו הסדר קטן בהוצאה לפועל עבור כל החובות, הם בעצם טיפלו במצב. אלא שהסדר זה הינו רק "כדור אקמול" לחובות, שכן אולי העיקולים בחלקם הקטן מתבטלים ומעוכבים, אך הריביות ממשיכות לטפס בהוצאה לפועל והחייב אף פעם לא מסיים עם החובות וההגבלות.

חוק חדלות פירעון החדש, אשר נכנס לתוקפו בספטמבר 2019 ונקרא גם "שיקום כלכלי", מבטל למעשה אפשרות זו ובצדק המחוקק קבע שאם חייב אינו יכול לשלם את מלוא חובותיו תוך ארבע שנים, אין לאשר לו הסדר בהוצאה לפועל, אלא לתת לו את האפשרות להיכנס להליך חדלות הפירעון ואז בעצם לטפל בחובות מהשורש. בסופו של ההליך יוכל החייב לקבל הפטר מהחובות ולפתוח פרק חדש בחיים.

עוד מסבירה עו"ד גמבורג כי חוק חדלות הפירעון מבטל למעשה את הליך פשיטת הרגל. חוק חדלות הפירעון מתמקד יותר בשיקום כלכלי של החייב ולא בענישה. לצורך ביצוע ההליך נבדק תום הלב של החייב - האם הגיע למצבו בשל משבר שלא באשמתו - כמו לדוגמה בשל משבר הקורונה, עסק שכשל, גירושים וכו'. כמו כן, נבדקת מצבת נכסיו. משרדנו לא ימליץ לאדם שמצבת נכסיו עולה על נכסיו להיכנס למצב של חדלות פירעון, מאחר שאינו עומד בהגדרת החוק אך בהחלט עומדות בפניו חלופות אחרות שמשרדנו מציע לפתרון המצב ושמירה על נכסיו.

תהליך השיקום, אומרת עו"ד גמבורג, מתחיל במהירות שכן כבר בהתחלה מבוטלים הליכי חשבון הבנק של החייב, משכורת והגבלת רישיון, כיוון שמטרת החוק היא שיקומו של החייב ועיקולים אלו מקשים מאוד על החייב בחיי היומיום. ימים מועטים אחרי תחילת ההליך מתבטלים העיקולים על חשבונותיו של החייב ועל משכורתו וניתן לו כרטיס דיקרט. בנוסף, ההגבלה על הרישיון מתבטלת ומתחיל תהליך של כשנה וחצי, אשר בסיומו הוא יוצא מהחובות אליהם הוא נקלע.

עו"ד גמבורג מדגישה כי חשוב להגיע לעו"ד שמתמצא בנושא, כיוון שיש המון בירוקרטיה בתהליך ואין מדובר רק במילוי טפסים. החייב גם כך עמוס בלחצים נפשיים וזקוק לליווי צמוד ומקצועי ולפעמים גם נפשי. לכן, הוא צריך מישהו שיהיה לצדו לאורך כל התהליך, ימלא איתו דוחות חודשיים, ילווה אותו לחקירות ולדיונים ויהיה זמין עבורו לכל שאלה. הניסיון של עוה"ד בתחום זה חשוב מאוד, שכן מטרת השיקום הכלכלי הוא לשכנע את בית המשפט שמדובר באדם שנקלע לחובות בתום לב ולכן יש למחוק או להפחית החובות (כל אדם בהתאם למצבו), ולאפשר לחייב להשתקם כלכלית ולצאת לדרך חדשה נטולת חובות ולחצים.

עורכת הדין חנה גמבורג מתמחה בייצוג חייבים

להרשמה לבדיקת התאמה להליך של שיקום כלכלי לחצו כאן


הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד חנה גמבורג, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully