וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייבים מאות אלפי שקלים לנושים? יש דרך לצאת מהבור

עו"ד בילאל אבו ליל, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 25.2.2021 / 8:48

מירקן שהיה חייב 340 אלף שקל ועד צעירה שאביה סיבך אותה עם חוב של חצי מיליון שקל: איך ניתן להתמודד עם חובות ענק, ולמה אסור להתייאש

חלוקת חובות בהליך גירושין. ShutterStock
לא סימפטי, אבל גם לא סוף העולם. מה עושים כשיש חובות גדולים?/ShutterStock

צבירת חובות בהיקף של מאות אלפי שקלים עלולה לגרום למשפחות להתרסק. היא גורמת לחייב לא רק לקשיים חומריים בהתנהלות היומיומית, אלא עלולה להוביל למצוקה נפשית גדולה. ואולם, המסר המרכזי שיש להעביר לחייבים הוא שאסור להתייאש.

תמיד, גם במצבים הקשים והמורכבים ביותר, יש דרך לצאת מחובות, אפילו אם מדובר בחובות בהיקף גדול מאוד של מאות אלפי שקלים. הדבר החשוב הוא, בראש ובראשונה, לא לאבד תקווה, ולא להזניח את הטיפול במצב הקשה, אשר אליו נקלעתם.

בשורות הקרובות נבקש לספק כמה דוגמאות לחייבים, שנקלעו לחובות כבדים והיו על סף יאוש. לאחר בחינת הנסיבות האישיות של כל אחד מהם והתערבות הכותב, הצליחו החייבים להשיג פטור מהרוב הארי של חובותיהם, לעיתים באופן מעורר השתאות.

מקרה ראשון: הצעיר שילם 24 אלף שקל מתוך חוב של 340 אלף שקל

סיפורו של י', צעיר בן 38 מנצרת, הוא קשה מאוד. הצעיר העובד כירקן הסתבך מבחינה כלכלית כאשר בנה את ביתו, והחל לקחת הלוואות לצורך מימון הבנייה.

במקביל נאלץ הצעיר להתמודד עם חזית נוספת, כאשר אחיו נקלע לבעיית סמים. הצעיר נאלץ לתמוך באחיו מבחינה כלכלית, מה שגרם להידרדרות שלו עצמו ולבסוף לחוב של כ-340 אלף שקל.
הצעיר חסר האונים לא ידע כיצד להתמודד עם שלל התיקים שנפתחו לו בהוצאה לפועל, ובעקבות התערבות הח"מ, הוא פנה לנתיב של איחוד תיקים (כלומר, שילם לכל הנושים שלו במרוכז אחת לחודש). מדובר היה בתשלום מינימלי של 500 שקל בחודש ל-4 שנים. כלומר, 24 אלף שקל בסה"כ.

לאור העובדה שי' הינו שכיר, ומקבל מדי חודש משכורת של כ-10 אלפים שקל, ביקשה השופטת לחייבו להחזיר סכום משמעותי יותר. אולם, לאחר מספר דיונים, שבה נפרסה תמונת המצב הקשה לגביו והקשיים שמולם הוא מתמודד, הוחלט לתת לו הפטר ממלוא חובותיו.

תשלום חובות. ShutterStock
הצעיר ששילם 24 מתוך 340 אלף/ShutterStock

מקרה שני: הצעירה שאביה סיבך אותה קיבלה הפטר של כחצי מיליון שקל

גם לד', צעירה בת 24 מאזור הצפון, לא היה קל בשנים האחרונות. בעקבות חובות כבדים שצברה לשוק האפור, היא נאלצה להימלט לדרום הארץ.

במקרה של א' מקור ההסתבכות הכלכלית היה באביה. כדי לסייע לאב, לקחה ד' הלוואות בשוק האפור, וצברה חובות ענקיים של חצי מיליון שקל. גם לד' נעשה איחוד תיקים, ובמשך ארבע שנים היא שילמה לנושים סכום מינימאלי של 250 שקל בכל חודש.

לאחר פרק זמן זה, ומשמצבה הקשה של ד' הוכח לבית המשפט, השתכנע בית המשפט שאין סיכוי שד' תצליח להחזיר את מלוא חובותיה, והיא קיבלה הפטר מרוב הסכום.

מקרה שלישי: הקבלן שילם לבנק 20 אלף שקל מתוך חוב של 2.5 מיליון שקל

במקרה אחר קבלן בשנות ה-50 לחייו מהצפון הסתבך בעקבות הלוואה שנטל מבנק בשנות התשעים. הקבלן נטל את ההלוואה כדי לסייע לבנו שהתחתן באותו זמן ורצה לבנות את ביתו, אך לא הצליח להחזיר את ההלוואה בעקבות הידרדרות בעסקיו.

חובו של הקבלן הלך ותפח והגיע לממדי ענק של 2.5 מיליון שקל. בינתיים הוא עצמו התקשה להתפרנס, וקיבל הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי. תחילה נקבע לאיש צו תשלומים, במסגרתו הוא שילם לנושיו סכום נמוך מאוד של כ-200 שקל בחודש במשך שנתיים.

ואולם, הבנק דרש לחייבו בתשלום של לפחות 150-200 אלף שקל מתוך כלל החוב. לאחר שנה וחצי של משא ומתן, הסכים הבנק שהחייב ישלם 20 אלף שקל בלבד.

הבנק הבין לבסוף כי מדובר בחייב חסר אונים, שלא יוכל להשיב את החוב, והעדיף לראות לפחות חלק קטן מהכסף בחזרה.

אדם מיואש בגלל חובות. ShutterStock
צריך לדעת למי לפנות/ShutterStock

מקרה רביעי: הפטר של כ-80 אלף שקל לעובד ענף הבנייה שהפך לנכה

גם צ', בשנות הארבעים לחייו, נקלע לחובות כבדים, שלא בטובתו. צ', נשוי ואב לשלושה ילדים קטנים, עבד בעבר בתחום הבנייה ונפגע בתאונת עבודה, שבעקבותיה נגרמה לו נכות. אשתו איננה עובדת בשל מצבה הרפואי, והמשפחה מתקיימת משכרה של אחותו המתגוררת עמם.

צ' נקלע לחובות כבדים של 118 אלף שקל בעקבות עסק שהפעיל לפני שש שנים בתחום הבנייה. בעקבות סכסוך עסקי בינו לבין הקבלן, הוא לא קיבל את הכסף המגיע לו על עבודות שביצע. כתוצאה מכך, הוא לא יכול היה להחזיר הלוואה גדולה שנטל מהבנק ונקלע לחובות.

גם לצ' נעשה איחוד תיקים, ובמסגרת זאת הוא נדרש לשלם 800 שקל לנושיו. צ' שילם את התשלומים מדי חודש בחודש, במשך ארבע שנים, אולם לאחר שרשם ההוצאה לפועל שוכנע כי אין לו נכסים ואין לו יכולת לשלם את חובותיו בעתיד הנראה לעין, הוחלט לתת לו הפטר.

לסיכום, המסקנה העולה מהמקרים שתוארו לעיל היא שגם למי שחייב מאות אלפי שקלים, אסור לאבד תקווה. תמיד יש מה לעשות, וגם עם גופים גדולים וחזקים, כמו בנקים או חברות חוץ בנקאיות, אפשר להתמודד, ובנסיבות מסוימות להגיע עימם לפשרה מרחיקת לכת.

הכותב, שייצג את החייבים המתוארים לעיל, מתמחה בהוצאה לפועל, כינוס נכסים ופשיטת רגל, ומלווה עשרות חייבים.

עו"ד בילאל אבו ליל, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חובות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully