וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידעת? קבלת תשלום באפליקציית תשלומים עשויה להחשב להעלמת מס

רו"ח שלמה אליאס, בשיתוף zap משפטי

11.1.2021 / 8:13

שני מקרים שקרו בחודשים האחרונים מעידים על תופעה הולכת ונרחבת מהשנים האחרונות - העלמת מס לא מכוונת בשל שימוש באמצעי תשלום דיגיטליים. מדריך

פייפאל. ShutterStock
שימו לב. תשלום בפייפאל/ShutterStock

אילוצי הקורונה הובילו מאמנת כושר יצירתית במיוחד ליצור פתרון ייחודי ללקוחותיה - אימוני כושר בזום, בעלות של 30 שקל למשתתף, שמועברים באמצעות אפליקציית ביט, כל משתתף בזמנו החופשי.

פירושו של דבר, שכבר קרוב ל-10 חודשים יש לה בין 350-400 העברות בחודש לביט, כל אחת בסך 30 שקל. לאור ריבוי התקבולים בבנק ולאור הסכומים המזעריים לכל תקבול, היא החלה להיכנס לביט פעם בכמה ימים והוציאה קבלות במרוכז לכל ההעברות גם יחד. כל זאת במקום להיכנס לביט אחת ליום, ואפילו כמה פעמים באותו יום, ולהוציא קבלה נפרדת עבור כל העברה.

בשלב מסוים, ריבוי ההעברות והעובדה שכל לקוח העביר את התשלום במועד שונה, גרם לה למספר פספוסים ולאיחורים בדיווח. הפספוסים האלה - מקרים בודדים לעומת כמות ההעברות הכללית - התגלו במקרה, בביקורת של רשות המיסים.

מה קובע החוק בנוגע לדיווח על הכנסות באמצעי תשלום דיגיטליים?

תשלום דיגיטלי עבור מוצרים ושירותים באמצעים שונים כמו ביט, העברה בנקאית, פייבוקס, העברות דרך פייפאל וכדומה, נחשב כתשלום במזומן.

החוק קובע כי על תשלום במזומן, בעל העסק צריך להוציא חשבונית ולדווח על ההכנסה בסמוך לביצוע העסקה - במהלך כמה דקות, לכל היאוחר, לאחר קבלת התשלום, ואפילו אם מדובר בצ'ק. הכנסה שלא תועדה כך תחשב כהעלמת מס, ודאי ו-ודאי שהכנסה שלא דווחה כלל.

במקרה שלנו, רשות המיסים דרשה שיוטלו על מאמנת הכושר מלוא הסנקציות שהחוק מתיר להטיל בגין העלמת מס: פתיחת תיק פלילי, קנס של כפל מס, ופסילת ספרים רטרואקטיבית של שבע שנים אחורה, מתוך הנחה שהגניבה/העלמת המס בוצעה על ידה כל השנים באותו אופן.

במקרה אחר, בעל מקצוע חופשי שקיבל העברות בביט ובהעברות בנקאיות במהלך חול המועד פסח, כשהמשרד היה סגור, הוציא את הקבלות עבורן רק אחרי שחזר לעבודה לאחר החג. בביקורת שנערכה לו כעבור מספר שבועות, מס הכנסה רצה לפסול את הספרים שלו, רק משום שהתאריך על הקבלה לא היה בסמוך לתאריך ההעברה.

אלו אינם יוצאי דופן. רשות המסים כבר החלה בביקורות רטרואקטיביות על כל תקופת הקורונה, מתוך הבנה שבעלי עסקים רבים מעלימים כך מס, חלקם בשוגג וחלקם אף באופן מכוון.

אישה משתמשת בסמארטפון בבית. ShutterStock
העברות תשלומים דיגיטליים נוחות, אבל שימו לב אם אתם אלו שמקבלים אותן/ShutterStock

מהן שתי הדרכים העיקריות בהן רואה החשבון יכול לסייע לכם להימנע מהעלמת מס לא מכוונת?

האפשרות הראשונה: בקרה יומית קבועה. ניתן למנות את רואה החשבון שלכם על מנת שיבדוק את חשבון הבנק באופן יומי קבוע, וישלח לכם רשימה יומית של הכנסות שיש להוציא עבורן קבלות במיידי.

עצם הנוהל היומי הזה מעיד על תום לב וכך, אם נוצר פער (סביר) בין זמן כניסת הכסף לחשבון לבין זמן הוצאת הקבלה, הסבירות שרשויות המס יקבלו את הטיעון שלא היתה כוונה להסתיר או להעלים הכנסות תהיה גבוהה יותר.

זה גם מה ש"הציל" את אותו בעל מקצוע חופשי שסיפרנו עליו - הראינו לרשויות את הסיבה לאיחור ברישום ואת הפעילות השוטפת שלו בנושא, והן חזרו בהן מהסנקציות שביקשו להטיל עליו.

האפשרות השנייה: ניטור תקופתי. בעלי עסקים יכולים לבצע את הבדיקה היומית בעצמם, ולבקש מרואה החשבון שיבצע עבורם ניטור בדיעבד - כלומר, שיבצע אחת לתקופה הצלבה בין החשבוניות שהם הוציאו לבין הכספים שנכנסו לחשבונם באותה תקופה, ויאתר פיספוסים שונים אם הם קורים.

גם כאן, כאשר מדובר בנוהל עבודה קבוע, עצם הבקרה החשבונאית מעלה את הסבירות שרשויות המס יקבלו את הטיעון שמדובר בטעות שנעשתה בתום לב.

במקרה של אותה מאמנת כושר יצירתית הגענו להסכם פשרה עם רשויות המס - היא נדרשה לשלם את המס המקורי על אותה שנה ספציפית, כל שאר הסנקציות בוטלו, והיא חתמה על התחייבות שאם תיתפס בכך שוב, כל הסנקציות יופעלו מידית. מאז, אנו מבצעים ניטור תקופתי אחת לשלושה שבועות.

בשתי האפשרויות, חובה על בעלי עסקים לסגל לעצמם נהלי עבודה ברורים הכוללים תיעוד ורישום מדויקים של כל העברה והעברה בזמן אמת - כולל שם המעביר, שעת ההעברה, וסיבתה. בעת הוצאת החשבונית כדאי לציין את התאריך והשעה המדויקים שבהם התשלום הועבר, גם אם החשבונית עצמה הוצאה בתאריך מאוחר יותר.

לסיכום, הברכה שמביאים עמם אמצעי התשלום הדיגיטליים גדולה והם מאפשרים גמישות רבה לבעלי עסקים שונים. על מנת להימנע מבעיות מול רשויות המס, מומלץ לסגל נהלי עבודה חדשים, ולוודא שרואה החשבון שלכם הוא בעל זמינות גבוהה ויכולת להענות לצרכים הנובעים מהשימוש באמצעי תשלום אלה.

משרד אליאס רואי חשבון מתמחה בלקוחות בינוניים וקטנים, דבר המאפשר זמינות גבוהה והיענות לצרכים של בעלי עסקים העושים שימוש באמצעי תשלום דיגיטליים.

טלפון: 077-7786968

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

רו"ח שלמה אליאס, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully