וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדובאי ועד מרוקו: מתכננים ביזנס בחו"ל? אתם חייבים לקרוא את הכתבה הזו

עו"ד גיא הרשקוביץ', בשיתוף zap משפטי

12.1.2021 / 7:41

ההסכמים החדשים עם מדינות ערב מייצרים הזדמנויות נדירות לישראלים: מהסכמי הפצה ועד שותפויות בינלאומית. כמה עצות חשובות למשקיע הישראלי שחולם כעת לצאת לכבוש את המפרץ

נחל דובאי. ShutterStock
עושים הסכמים עם דובאי? הנה מה שצריך לדעת/ShutterStock

קצת קשה להאמין, אך בסך הכל שלושה חודשים חלפו מאז נחתם הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל ואיחוד האמירויות. לאחר ההסכם, נהרו לדובאי אלפי ישראלים, נחתמו שלל עסקאות בין משקיעים משתי המדינות, ואפילו בית"ר ירושלים בדרך להירכש על ידי שייח אמירתי.

הסכם השלום עם איחוד האמירויות, לצד הסכמי השלום האחרים שנחתמו בינתיים, מייצרים לישראלים הזדמנויות נדירות שלא היו קיימות בעבר. מעבר לים מחכות כעת שלל אפשרויות להסכמי ייבוא, ייצוא, שיווק והפצה, וכן הזדמנויות לשותפויות עסקיות חדשות.

לפני שיוצאים לדרך, חשוב להבין כמה דברים על הסכמים מסחריים בינלאומיים, ובראש ובראשונה על הסכמי הפצה בלעדיים ויבוא מקביל. בשורות הקרובות נבקש לספק כמה טיפים חשובים למשקיעים ישראלים, לפני שחותמים על הסכמים בינלאומיים מעבר לים.

הסכם הפצה בלעדי: הדרך למכור בבלעדיות מוצרים בטריטוריה מסוימת

הסכם הפצה בלעדי הוא הסכם שבמסגרתו היבואן או המפיץ הרלוונטיים מקבלים בלעדיות מיצרן כלשהו או ספק של מוצר למכור את המוצרים שלו בטריטוריה מסוימת. לרוב, בלעדיות זו ניתנת לפרק זמן מסוים, והיא משתרעת גם על טריטוריה גיאוגרפית מסוימת.

חשוב לציין, כי אין חובה להעניק בלעדיות בהפצה. למרות זאת, היות שהסכמי הפצה בלעדיים מתאפיינים בדרך כלל בכך שלאחריהם מושקעים סכומי כסף גדולים (למשל, לצורך הוצאות על שינוע, תשתיות ופרסום ושיווק), הרי שללא בלעדיות - הסכמי ההפצה יהיו פחות כדאיים למפיץ.

הסכם ההפצה הבלעדי לא מקנה ליבואן או למפיץ בלעדי רק זכויות. יש מקרים שבהם מוטלות עליו מחויבויות רבות יותר ממקרים שבהם לא היתה לו בלעדיות. כך בלעדיות עשויה לחייב אותו להיות אחראי לטיב השירותים כלפי היצרן או הספק ולמכור מספר מוצרים מינימאלי.

יבוא מקביל: הדרך להתחרות ביבואן הרשמי ולמכור מותגים בזול יותר

יבוא מקביל הוא יבוא מוצרים שלא באמצעות היבואן הרשמי שלהם, אלא על ידי גורם אחר שמעוניין להתחרות בו ולהוזיל מחירים. מי שמבקש לייבא מוצר ביבוא מקביל מחו"ל יכול לפנות לבעל המותג ולבדוק איתו, בין היתר, מיהו היבואן הרשמי של אותו מוצר.

חשוב לציין, כי הפרקטיקה של יבוא מקביל חוקית ומקובלת בישראל. על פי שיטת המשפט שלנו, יבואן בלעדי איננו יכול למנוע ייבוא מקביל של מוצרים מקוריים, בכפוף לכך שהיבואן המקביל עומד בתנאים מסוימים שנקבעו לכך.

הייבוא שנעשה לישראל הוא חופשי, וכמוהו גם היבוא המקביל שמותר בישראל. בתי המשפט מעודדים את פרקטיקה זו, מאחר שהיא מתמרצת תחרות ומאפשרת לצרכנים לרכוש מותגים מחו"ל במחירים אטרקטיביים.

טיפים חשובים להסכמי הפצה בלעדיים - לפני שיוצאים לדרך

רוצים לחתום על הסכמי הפצה בלעדיים במדינות ערב? על רקע חוסר הוודאות הקיימת עבור ישראלים במדינות אלה, יש חשיבות רבה לתיאום ציפיות מוקדם. הנה כמה טיפים חשובים שיחסכו לכם הרבה זמן וכסף:

1) להגדיר מראש מהם המוצרים שלגביהם יש לכם כיבואן או מפיץ זכות הפצה בלעדית, והאם אתם מוגבלים רק לכך. התייחסו לשאלה מה קורה אם אחד הצדדים רוצה להוסיף מוצר חדש לרשימה.

2) הגדירו בבירור מה הטריטוריה הגיאוגרפית (מדינות, אזורים) שבה ניתנת הבלעדיות. למשל, האם הבלעדיות תינתן בכל איחוד האמירויות או רק בדובאי?

3) הגדירו בצורה ברורה מהי תקופת הבלעדיות שתינתן לכם כיבואנים או כמפיצים של המוצר הרלוונטי.

4) בדקו אם הבלעדיות היא הדדית, כלומר, אם קיימת התחייבות מצד היצרן או הספק שלא לאפשר למפיצים אחרים להפיץ את אותם מוצרים באזור שבו ניתנה לכם הבלעדית.

לעניין זה, חשוב להיות ערים לסוגיות של הגבלים עסקיים: בדקו באמצעות עורך דין הבקיא בנושא אם הכבילות ההדדיות בהסכם עומדות בתנאי החוק המקומי ואינן מהוות הגבל עסקי אסור.

5) בדקו נושאים הקשורים להפרות של זכויות קניין רוחני במסגרת ההסכם: שמירה על סימנים מסחריים במדינה הזרה, מידע סודי (כמו רשימת לקוחות, שיטות שיווק ומכירה), מוניטין.

6) עקב ההשקעות הרבות שהמפיץ צפוי להשקיע בהחדרת המוצר לשוק ובניית המוניטין למוצר, מומלץ לקבוע פיצוי מוסכם שאותו יידרשו היצרן או הספק להפריש למפיץ, בעקבות המוניטין שהוא בנה עבורם.
שביעית, קיימת חוסר ודאות לגבי אופן פעולת בתי המשפט במפרץ, והאופן שבו מיושם הדין. לכן חיוני לקבוע בהסכם תניית שיפוט (כלומר לקבוע מה יהיה מקום השיפוט במקרה של מחלוקת) וכן לקבוע מה יהיה הדין במקרה של סכסוך עסקי.

יש לקחת בחשבון, שלעיתים עלויות ההתדיינות במדינות זרות עלולות להיות גבוהות מהרווח הפוטנציאלי שלכם. לכן, כלכלו צעדיכם בתבונה.

בכל מקרה, קבעו בהסכם מנגנון יישוב סכסוכים (גישור ובוררות). זאת, כדי להביא את הסכסוך העסקי, ככל שזה יפרוץ ביניכם לבין הצד שכנגד, לפתרון יעיל ומהיר וכך לא יכביד על הפעילות השוטפת של העסקים המעורבים בו.

חשוב להקפיד כי תניית הבוררות תהא מפורטת ותכלול את זהות הבורר או הגוף שיקבע את זהות הבורר, האופן שבו הבורר ינהל את הבוררות (לרבות סדרי דין, ראיות ודין מהותי), וכן אם על הבורר לנמק את החלטו, האם יש זכות ערעור על החלטתו ועוד.

עורך הדין גיא הרשקוביץ מתמחה, בין היתר, בדיני מסחרי, ומעניק ייעוץ משפטי שוטף לעשרות חברות וארגונים, חוזים מסחריים, קניין רוחני, חברות ושותפויות, רישוי עסקים דיני מיסים וליטיגציה מסחרית

טלפון - 053-9374036

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד גיא הרשקוביץ', בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הסכמים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully