וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילים שנה חדשה עם שמירה על תזרים מזומנים חיובי

רו"ח אילנה רוזין-אילוז, בשיתוף zap משפטי

3.11.2021 / 7:35

השנה שחלפה פגעה קשות בעצמאיים רבים בישראל, ולימדה את כולנו שיעור חשוב בכל הקשור לניהול תזרים המזומנים של העסק. עם כניסתה של שנה אזרחית חדשה, זה בדיוק הזמן להבין כיצד עלינו לעשות זאת בצורה נכונה

תזרים מזומנים. ShutterStock
אסור ליפול בזה. תזרים מזומנים/ShutterStock

תזרים המזומנים, ה-cash flow, הוא אלמנט מהותי בחיי העסק, אשר עשוי להשפיע בצורה משמעותית על הצלחתו אך במקרים מסוימים גם להביא לקריסתו. ניהול נכון ויעיל של תזרים המזומנים מחזק ומייצב את מצבו הפיננסי של העסק, מצמצם את צריכת האשראי הבנקאי וחוסך עלויות מימון יקרות.

שמירה על תזרים מזומנים חיובי היא הדרך בה יכול העסק לגדול ולהתרחב בבוא העת, ולהצליח לעמוד בהוצאות נוספות, והיא גם מה שעשוי להציל את העסק בעתות משבר, בין אם מדובר במגפה עולמית שתוקפת במפתיע או בכל תרחיש לא צפוי אחר.

ההבדל בין רווח חשבונאי לבין תזרים מזומנים

אחד הדברים החשובים ביותר אותם נדרש כל עצמאי להבין הוא ההבדל בין רווח חשבונאי לבין תזרים מזומנים. תזרים המזומנים השנתי של העסק מתייחס למזומנים שנכנסים לעסק ויוצאים ממנו. גם עסק רווחי יכול להיות בעל תזרים מזומנים שלילי, כאשר סך המזומן שיוצא מהעסק גדול מסך המזומן הנכנס. עם תזרים מזומנים שלילי לאורך זמן, אפילו עסק רווחי עלול להגיע לקריסה.

שמירה על תזרים מזומנים חיובי

שמירה על תזרים מזומנים חיובי מורכבת משני אפיקים מקבילים - גביית תשלום על שירותי העסק מחד וניהול חכם, מודע וחוזה פני עתיד של ההוצאות מאידך. בכל הנוגע לגביית התשלום, מה שישפיע על תזרים המזומנים הוא הגבייה בפועל, אשר במקרים רבים תתבצע פרק זמן מסוים אחרי מועד המכירה (אשראי לקוחות). בנוסף, ישנה סכנה שמכירות מסוימות לא יסתכמו לעולם בגבייה בפועל עקב חדלות פירעון של הלקוח. במקרים אלה יהפוך התשלום החסר לחוב מסופק או גרוע מכך, לחוב אבוד.

מבחינת ניהול ההוצאות, נדרש בעל העסק להישאר לאורך כל הדרך עם היד על הדופק. לצורך כך, יש להקפיד על רישום ההוצאות ועל מיקסום הוצאות מוכרות לצרכי מס, אך לצד השאיפה להגדלת ההוצאות המוכרות, יש להקפיד לתכנן הוצאות עתידיות בחכמה תוך שימת לב להוצאות הקבועות, להלוואות ולהשקעות.

אם העסק מראה רווחיות מחד ותזרים מזומנים שלילי מאידך, ישנן כנראה הלוואות או השקעות מיותרות שהמצב העסקי אינו מצדיק אותן. ואכן, עצמאיים רבים נוטים לשכוח את ההון העצמי שהושקע לצורך פתיחת העסק או את ההלוואה שהם עדיין מחזירים, וברגע שהעסק מתחיל להרוויח, הם כבר ממהרים להוציא.

תכנון נכון של תזרים המזומנים של העסק יאפשר לבעל העסק להבין מהי הרווחיות הנדרשת על מנת לאפשר לעצמו הוצאות מסוימות, בהתחשב בהשקעות, בהלוואות ובהוצאות הקבועות הקיימות. כך, אם בעל העסק מעוניין, לדוגמה, לרכוש מכונה חדשה ומשוכללת, יהיה עליו להגיע לרמת רווחיות שתאפשר לו להחזיר את הכסף, בהתחשב במצבו הפיננסי והעסקי.

שאלת ה"משכורת" של עוסק פטור/מורשה

עצמאיים רבים, שהם עוסקים פטורים או מורשים, אינם מבינים מדוע אינם יכולים להוציא לעצמם משכורת. מול עיניהם עומדת הדוגמה של בעל חברה בע"מ אשר "מושך" לעצמו משכורת מדי חודש, מדווח עליה כהוצאה של העסק ומגדיל את ההוצאות המוכרות לצרכי מס.

בחברה בע"מ, המוגדרת כישות משפטית נפרדת, מקבלת ח.פ. משלה ומחזיקה בחובות וזכויות משל עצמה, משיכת משכורת היא אכן פעולה אפשרית, אך עוסק פטור או מורשה אינו יכול לשלם משכורת לעצמו. את הכסף אותו הוא מקבל על שירותי העסק, ומכניס לחשבון הבנק שלו, יש באפשרותו להוציא למטרת יצירת הכנסה - ואז ההוצאה תוכר לצרכי מס, או להוציא לצרכיו הפרטיים - ואז הוצאה זו לא תקוזז מהכנסותיו.

ניהול חשבון הבנק של העסק

מצב זה עשוי להיות מבלבל עבור עצמאים רבים שמשתמשים בחשבון הבנק הפרטי שלהם לצרכי העסק, כיוון שאליו מופקד גם השכר של בן/ בת הזוג וממנו נמשכות הוצאות פרטיות ועסקיות כאחד. על מנת להימנע מהבלבול, ניתן לפתוח חשבון בנק עסקי, אליו מתלווים יתרונות נוספים: לקיחת הלוואה, לדוגמה, מתוך החשבון העסקי, תבטיח שהוצאות הריבית וההצמדה ייחשבו כהוצאות מוכרות, בעוד שלקיחת הלוואה מחשבון פרטי לא תזכה את בעל העסק בהטבה זו.

דבר נוסף אליו חשוב לשים לב הוא שהכסף שנמצא בחשבון הבנק לא תמיד מייצג את רווחי העסק, שכן עשויות להיות הלוואות והתחייבויות שונות, שיקים שעדיין לא נפדו או תשלומים שעוד לא הועברו.

על מנת לפתוח את השנה בצורה נכונה, להבטיח שמירה על תזרים מזומנים חיובי ולהימנע ככל האפשר ממשברים פיננסיים, מומלץ להיעזר ברואה חשבון מיומן אשר יוכל לתכנן תחזית עתידית של תזרים המזומנים בהתאם למצבו הנוכחי של העסק. לאורך השנה יעקוב רואה החשבון אחר תזרים המזומנים של העסק, ישווה אותו באופן שוטף לתחזית שהוכנה מראש, יזהה חריגות לא רצויות ויוכל לטפל בהן באופן מיידי.

רו"ח אילנה רוזין-אילוז היא בעלת משרד עצמאי לראיית חשבון, ייעוץ ותכנון מס וליווי עסקי.

טלפון 0539348387

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

רו"ח אילנה רוזין-אילוז, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully