וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: כל היתרונות במסמך אחד

עו"ד ונוטריון שירה אייזנשטטר, בשיתוף zap משפטי

19.1.2021 / 7:13

הוא יחסוך מכם לא מעט בירוקרטיה, יעשה לכם סדר בחיים וידאג לכך שהרצון של ההורים יכובד במלואו, עד הפסיק האחרון. כל מה שחשוב לדעת על החשיבות של ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך. ShutterStock
מסדרים את החיים במסמך אחד/ShutterStock

אף אחד מאתנו לא רוצה לחשוב על היום שבו ההורים שלו לא יוכלו לקבל החלטות באופן עצמאי. כולנו היינו שמחים לו ההורים שלנו היו שומרים על צלילות דעתם לאורך כל החיים ושלא נצטרך לקבל החלטות עבורם. אך האמת היא שאיש מאתנו לא יכול לצפות את העתיד והמציאות מראה לנו שמדי שנה מאובחנים בישראל אלפי מקרים חדשים של דמנציה בבני הגיל השלישי. למעשה כבר היום אחד מכל חמישה קשישים סובל מרמה מסוימת של דמנציה, שככול הנראה תחמיר במהלך השנים.

למרות הקושי לדבר על היום שבו ההורה לא יהיה מסוגל לקבל החלטות בנוגע לעניינים שלו, אין עוררין על כך שמדובר בצעד הנבון ביותר עבור כל מי שבראש מעייניו, עומדת טובתו האישית של ההורה. הדרך היחידה שבה טובתו של ההורה תישמר ושחייו יתנהלו בדיוק כפי שהוא היה רוצה, היא לערוך ייפוי כוח מתמשך מבעוד מועד. למרבה הצער, רבים בקרב הציבור הרחב עדיין לא מבינים מהי החשיבות של המסמך ומהם היתרונות שלו ומהססים לעודד את ההורים לעשות זאת.

ההססנות מובנת אך אינה משתלמת

לא רק לילדיהם של הורים מבוגרים קשה לדמיין את היום שבו להורים לא תהיה יכולת לחשוב בצורה צלולה. מן הסתם גם להורים עצמם לא פשוט לדמיין מציאות שכזו ולהתמודד איתה. הקושי הרגשי ברור מאליו, אבל חוסר התמודדות יכול להביא לתוצאות לא נעימות. חשוב להבין שעריכת ייפוי כוח מתמשך היא הפתרון המושלם עבור כל הצדדים: הן עבור ההורה והן עבור ילדיו. עובדה זו נובעת ממספר סיבות, כשבראש ובראשונה, ייפוי כוח מתמשך מבטיח להורה שהמשך חייו יתנהלו בדיוק כפי שהיה מנהל אותם אילו יכול היה להמשיך ולנהל אותם בכוחות עצמו.

כאשר ההורה מגיע למצב שבו, על פי קביעה רפואית, הוא כבר אינו מסוגל לקבל החלטות בנוגע לענייניו, אין מנוס ממינוי של אדם שינהל את ענייניו של ההורה במקומו. אם ההורה לא ערך ייפוי כוח מתמשך, לא יהיה מנוס ממינוי אפוטרופוס. זהו הליך המחייב פנייה לבית המשפט, על כל המשתמע מכך. האפוטרופוס יכול שיהיה ילדו או אדם חיצוני והוא זה שיקבע איך ינוהלו כל ענייניו של האדם הזקוק לאפוטרופוס, לפי הבנתו ולפי הוראות בית המשפט, מבלי שתהיה התייחסות אמיתית לרצונו של ההורה, אם זו לא הובעה על ידו מבעוד מועד.

חשוב להדגיש בפני ההורה, כאשר עוד אפשר לנהל איתו שיחה, שחוסר נכונותו להתמודד עם המחשבה, שאכן אינה נעימה, של מה יקרה אחרי שלא יוכל להחליט על ענייניו בעצמו, תגרום לכך שרצונו לא ישפיע על מה שיקרה והאפוטרופוס יחליט עבורו לפי שיקול דעתו ולפי מה שהוא מנחש שההורה היה רוצה ולפי הנחיות בית המשפט.

על אחת כמה וכמה, אם ישנם מספר ילדים בתמונה, כשכל אחד מהם מאמין שההורה היה מעוניין לחיות את חייו ולנהל את כספיו ונכסיו בצורה שונה או לקבל החלטות רפואיות שונות. גם אם נצא מנקודת הנחה שכל אחד מהילדים מעוניין אך ורק בטובתו של ההורה, השאלה אשר תתעורר תהיה מהו אותו רצון של ההורה. כאשר כל אחד מהילדים מחזיק בדעה שונה, לא זו בלבד שיתכן כי רצונו של ההורה לא יכובד אלא שייווצר פתח למחלוקות רבות ואף לסכסוכים בתוך המשפחה.

ייפוי כוח מתמשך מקל על ההתנהלות הכלכלית

רבים לא מודעים לכך, אך ברגע שבו בבנק שבו מתנהל החשבון של ההורה יהיו מודעים לכך שבעל החשבון אינו כשיר לקבל החלטות בכוחות עצמו, הפעילות בחשבון תוקפא או תצומצם לדברים הכרחיים בלבד. במצב שבו מתמנה אחד הילדים לאפוטרופוס, הוא עדיין לא יוכל לפעול בחופשיות בחשבון הבנק ויצטרך לדווח, להסביר את הפעולות הכספיות בהן נקט ולקבל אישור לפעולותיו מהאפוטרופוס הכללי, אשר מפקח על מעשיו.

לעומת זאת במצב שבו קיים ייפוי כוח מתמשך שמופעל רק לאחר שהאדם איננו יכול עוד לנהל את ענייניו ושמצוין בו בפירוש כי ההורה מאשר למיופה הכוח לבצע פעולות כאלו ואחרות, הבנק לא אמור לסרב לבצע פעולות אלה וגם האפוטרופוס הכללי לא יתערב. השאיפה היא כי למיופה הכוח יהיו את הסמכויות לעשות את הפעולות אשר ההורה רצה שיעשה גם עבור חיי היום יום שלו וגם עבור פעולות יוצאות דופן.

כך לדוגמה, אם ההורה נוהג להעביר סכום כסף מסוים מדי חודש לנכדיו או סכום כסף מסוים כתרומה לעמותה מסוימת הקרובה לליבו והוא מעוניין להמשיך לפנק את הנכדים או לתרום באופן קבוע גם כשהוא לא יהיה כשיר לקבל את ההחלטה הזאת בכל פעם מחדש, באפשרותו לציין זאת בייפוי כוח מתמשך. לעומת זאת, אם ההורה לא יערוך ייפוי כוח מתמשך, לא ניתן יהיה לממש את רצונו המיוחד הזה.

המסמך ששם קץ לבירוקרטיה

אחד היתרונות החשובים ביותר של ייפוי כוח מתמשך, בא לידי ביטוי בכך שהוא חוסך מהילדים הרבה מאוד התעסקות בירוקרטית. כך למשל במצב שבו לא נערך ייפוי כוח מתמשך, הילדים מחויבים להמציא לאפוטרופוס הכללי המון מסמכים לפני ואחרי שהם מתמנים כאפוטרופוסים.

בין השאר יש להגיש פרטה, שבה מפורטים כל הנכסים שבבעלות ההורה, יש להגיש פירוט של "סל מחיה" (כל ההוצאות הנחוצות להורה למחייתו בצירוף הוכחות על כל ההוצאות) וכן יש לדווח על כל ההכנסות של ההורה ממקורות שונים ולהראות איזון בין הכנסות להוצאות. לאחר מכן יש לקבל את אישור האפוטרופוס לגובה "סל המחייה" ואסור לחרוג ממנו. בנוסף, יש להגיש דו"ח אחת לשנה ולקבל אישור מפורש לכל צעד משמעותי. זאת כיוון שהאפוטרופוס הכללי צריך לפקח על האופן שבו פועל האפוטרופוס של ההורה.

כעת נסו לדמיין מציאות שבה מדי שנה עליכם להגיש דו"ח שנתי שבו יהיה עליכם לפרט כיצד ניהלתם את רכושו של ההורה, אילו פעולות ביצעתם בחשבון שלו ועוד. כל זאת מבלי להזכיר את העובדה שיתכן שתצטרכו להעסיק שמאי (על מנת לספק לאפוטרופוס הכללי הערכה בנוגע לשווי הנכסים של ההורה) וכן יועץ מס, מנהל חשבונות או רואה חשבון על מנת שיסייעו לכם לאסוף ולנתח את כל המסמכים שנוגעים לכל הכנסה וכל הוצאה ולערוך את הדו"ח השנתי.

כל מי שניסה לבדוק ולהעלות על הכתב את כל הוצאותיו לעומת הכנסותיו (לדוגמא כדי לברר מדוע הוא נמצא במשיכת יתר בבנק והיכן ניתן לחסוך) יודע עד כמה זו משימה מורכבת, מייגעת ומתסכלת. זה מה שתצטרכו לעשות מדי שנה אם תצטרכו להיות אפוטרופוס להורה.

ייפוי כוח מתמשך מייתר את כל זה וחוסך לילדי ההורה הרבה מאוד שעות של עבודה, הרבה מאוד אנרגיה ומובן שגם הרבה מאוד תסכול. את הזמן שנחסך הודות לעובדה שהכול ידוע מראש ומתבצע בהתאם לרצונו של ההורה, אותו הוא הביע במסמך של ייפוי הכוח המתמשך, ניתן להשקיע בהורה עצמו: במקום להתרוצץ בין יועץ המס לבין האפוטרופוס הכללי ורואה החשבון, ניתן פשוט לבקר את ההורה ולבלות איתו זמן איכות.

חתימה על מסמכים. ShutterStock
הקץ לבירוקרטיה/ShutterStock

לפזר את מסך הערפל, כל עוד זה אפשרי

במקרים רבים ומצערים מאוד, הילדים של ההורה שאיבד את צלילותו, חשים חרטה גדולה על כך שלא טרחו לברר מבעוד מועד מהם הרצונות שלו בנוגע לנושאים מסוימים. כך לדוגמה, הילדים יכולים למצוא את עצמם בלבטים לא פשוטים בכל הקשור לאופן הטיפול בהורה: האם היה מעדיף לגור במסגרת של דיור מוגן עם בני גילו, האם היה שמח לעבור לדירה של אחד מהילדים או שמא מבחינתו האפשרות הטובה ביותר היא להישאר בבית עם מטפל צמוד? איזה טיפול רפואי היה רוצה לקבל, האם טיפול תומך או גם טיפול פולשני?

כל אחת מהאפשרויות האלו תשפיע בצורה משמעותית על איכות חייו ולכן כל עוד לא ידוע וברור מראש מה ההורה היה רוצה, מדובר בהחלטה שאינה פשוטה כלל וכלל. המעניין הוא שבזמן בו דנים בייפוי הכוח המתמשך, נוגעים בשלל סוגיות רגישות ומורכבות, שיתכן ואחרת לא היו עולות לדיון כלל. למרות שמדובר בסוגיות לא פשוטות, קחו בחשבון שישנו סיכוי לא רע שבלאו הכי תיאלצו להתמודד איתן בשלב כזה או אחר. מטבע הדברים, הרבה יותר נכון, חכם ויעיל להתמודד איתן בנוכחות האדם שלגביו יתקבלו ההחלטות ותוך כדי שמיעת רצונותיו.

עו"ד ונוטריון שירה אייזנשטטר

טלפון - 09-7655842

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון שירה אייזנשטטר, בשיתוף zap משפטי
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully