וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולמים להיות זכיינים של רשת גדולה? הנה כמה דברים שחייבים לדעת

עו"ד גיא הרשקוביץ, בשיתוף zap משפטי

27.1.2021 / 7:56

כזכיינים, הסניף שלכם יכול ליהנות מפרסום ומערך לוגיסטי שאין לעסקים קטנים, אבל למה כדאי לשים לב לפני שיוצאים לדרך ואילו נורות אדומות צריכות להידלק אצלנו במצבים מסוימים? עו"ד גיא הרשקוביץ עם כל ההסברים

בווידיאו: עו"ד גיא הרשקוביץ על דיני זכיינות/אולפן וואלה! NEWS

במרבית המקרים, להיות זכיין של רשת מוכרת הופך אתכם לחלק ממשהו גדול, כולל יתרונות דוגמת פרסום רחב היקף ועזרה לוגיסטית, שעסק קטן לא יכול ליהנות מהם. אבל חשוב לדעת - הרשת המזכה עורכת בדיקות מעמיקות אודות מי שמבקש לקבל זכיינות ובוחנת את הגב הכלכלי שלו והוא או היא צריכים גם להתכונן להוצאות לא מבוטלות, עוד לפני קבלת הזכיינות.

עו"ד גיא הרשקוביץ, המתמחה בדיני זכיינות, הגיע לאולפן על מנת להעמיק בנושא ולהסביר על התחום המרתק הזה.

למה חשוב לשים לב עוד לפני שאנחנו ניגשים לחתום על חוזה זיכיון?

"במקרים רבים בהם רשתות, בעיקר חדשות, מבקשות לגייס זכיינים, הן מציגות שלל דברים כדי לשכנע ולפעמים הן חוטאות ומייצרות התחייבות כלשהי לתוצאות. הזכיין עלול להיתפס להתחייבות הזו ואם לא כל כך הולך לו, באשמתו או שלא, הוא עלול לבוא בטענות לרשת. לכן כדאי ששני הצדדים ישימו לב לעניין הזה מההתחלה.

הזכיין מצדו צריך לבדוק עם מי הוא הולך לעשות עסקים, מי הבעלים של הרשת וכן הלאה. היו מקרים שליוויתי, בהם הבעלים של רשת כלשהי הציגו את עצמם כבעלי ידע וניסיון בתחום מסוים, כאשר למעשה הם הגיעו מתחום אחר לגמרי. וזה בא לידי ביטוי בניהול ובהתנהלות הרשת".

אם הגענו לשלב החתימה על החוזה, אילו דברים צריכים להדליק אצלנו נורה אדומה?

"הראשונה היא נושא הבלעדיות והמיקום. אם אני מקבל כזכיין בלעדיות למיקום מסוים, אני רוצה להבין שברדיוס הזה אין לי מתחרה מתוך הרשת. בנוסף, תקופת ההסכם - קצרה או ארוכה, צריך להכתיב זמן ראוי ונכון לשני הצדדים. לגבי הסכם השכירות - ברוב המקרים הרשת היא לא בעלת הנכס הנדל"ני שעליו יוקם ויופעל הסניף, ואז נכנס למשוואה צד שלישי. כל זה חייב להופיע בהסכם, כדי שאחר כך לא יהיו מחלוקות".

מה כוללת הבדיקה שהרשת עושה בנוגע למי שמבקש זכיינות?

"היא עושה בדיקת נאותות ורוצה לראות למשל אם עבור כל ההקמה של הסניף הוא ייעזר בבנקים, או חלק יגיע מההון האישי שלו, ולוודא שיש לזכיין ידע וניסיון".

ולסיום, מה החשיבות של ליווי עורך דין המתמחה בתחום בהליך כזה, עבור שני הצדדים?

"נכון להיום, דיני הזכיינות עדיין לא מוסדרים במסגרת חוקית, ברורה וקונקרטית בישראל. יש עורכי דין שמבינים בדיני חוזים וחושבים שזה מספיק דומה לדיני זכיינות, ואז נוצרות בעיות".

עורך הדין גיא הרשקוביץ

טלפון - 053-9374036

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד גיא הרשקוביץ, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • זכיינות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully