וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחיות כמו רונאלדו: מה זה ויזת זהב פורטוגלית?

עו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי

18.2.2021 / 7:09

ממשלת פורטוגל אישרה לאחרונה שינויים בתנאי הזכאות לוויזת הזהב. גם אחרי השינויים הצפויים, מדובר עדיין בהזדמנות מעולה לזכות בהיתר תושבות ואף באזרחות, תוך ביצוע השקעות מניבות בנכסי הנדל"ן במדינה

תיירים פורטוגל. ShutterStock
הזדמנות מצוינת להיתר תושבות ואף אזרחות/ShutterStock

פורטוגל חוקקה את החוק המאפשר למשקיעים זרים לקבל תושבות, המכונה ויזת זהב (Golden visa), במטרה למשוך כסף זר של משקיעים שאינם מחזיקים באזרחות אירופאית. על מנת לעודד את עניין המשקיעים במדינה, הציע החוק למשקיעים ולבני משפחתם הגרעינית, הקלות בקבלת היתרי תושבות במדינה ובהמשך גם בקבלת אזרחות פורטוגלית.

מה אמר החוק - לפני השינוי

לפני ההחלטה על השינוי, שהתקבלה ממש עם סוף 2020, הגדיר החוק שלושה סוגי השקעות המזכים את המשקיעים הזרים בוויזת זהב:

1. רכישת נכסי מקרקעין המתאימים לתוכנית, בסכום של 500,000 יורו ומעלה, תוך הגדרת שתי הקלות: אם מדובר בנכס לשימור המצריך שיפוץ, תינתן זכאות לוויזת משקיעים ממחיר של 350,000 יורו ומעלה, ואם מדובר בנכס הממוקם בפריפריה, תינתן זכאות ממחיר של 280,000 יורו ומעלה. על המשקיע להחזיק בבעלות על הנכס או להחליפו בנכס אחר שהוא לכל הפחות שווה ערך, לאורך כל תקופת התושבות במדינה. אפשרות נוספת היא השקעה בקרנות המשקיעות בנדל"ן בפורטוגל.

2. השקעה של מיליון יורו לפחות בחשבון השקעות, באחד הבנקים במדינה. את ההשקעה אין לפדות לאורך כל תקופת התושבות במדינה.

3. יצירת עסק המעסיק לפחות 10 עובדים במדינה.

עם ביצוע אחת מההשקעות המתוארות, קיבלו המשקיע ובני משפחתו הגרעינית היתרי תושבות (ויזות) תקפים לשנה, אשר הותנו בכך שבאותה השנה, תשהה המשפחה בטריטוריה פורטוגזית במשך שבעה ימים לפחות. בתום שנה זו, קבע החוק הענקה של שני היתרי תושבות נוספים, שתוקף כל אחד מהם הוא שנתיים, כאשר זמן השהייה הנדרש במהלכם הוא 14 ימים לכל הפחות, בכל שנה קלנדרית. בנוסף, לקראת כל חידוש של היתר התושבות, נדרש המשקיע להצהיר, ולעיתים אף להוכיח, שהשקעתו עדיין קיימת.

חמש שנים לאחר ביצוע ההשקעה, אפשר החוק הפורטוגזי למשקיעים לבחור בין שתי אלטרנטיבות - להמשיך לחדש את היתרי התושבות הדו שנתיים תחת התנאים המוגדרים, או לקבל היתר תושבות קבוע, ובמקביל אליו לפתוח בהליכים לקבלת אזרחות. יש לציין כי בנוסף לתוכנית הגולדן ויזה, יש בפורטוגל מסלולי מיסוי מופחת על כל סוגי ההשקעות, הרלוונטיים גם למשקיעי וויזת זהב.

מהם השינויים הצפויים?

ההחלטה על שינוי החוק נעשתה במטרה לפזר את השקעות הנדל"ן הזרות מחוץ לאזורי הביקוש העירוניים ולעודד את ביצוען דווקא באזורים בעלי צפיפות נמוכה. במקביל נועד השינוי לקדם השקעות למטרות שיקום והתחדשות עירונית, השקעות פרודוקטיביות התורמות ליצירת מקומות עבודה והשקעות המקדמות ערכים חברתיים או סביבתיים.

עבור משקיעי הנדל"ן, דרך ההשקעה הפופולארית ביותר נכון לעת זו, משמעות הדבר היא שאם עד כה יכול היה משקיע זר לקבל זכאות לוויזת זהב על ידי רכישת נכס לשימור ב-350,000 יורו במרכז הערים פורטו או ליסבון, כיום תעמוד רכישה באזורים אלו בתנאי הזכאות רק בסכום של 500,000 יורו ומעלה. משקיע שיהיה מעוניין לבצע רכישה במדרגות הזכאות הנמוכות יותר, ייאלץ למצוא נכסים מתאימים מחוץ למרכזי הערים הגדולות, וכן להתרחק מאזורי החוף המבוקשים.

בסך הכל, צפויים השינויים, שייכנסו לתוקפם ב-1.7.2021, לאפשר מדרגות זכאות של 350 ואף 250 אלף יורו במגוון מסלולי השקעה אלטרנטיביים כגון: פעילויות מחקר, קרנות השקעה, תמיכה בהפקות אומנותיות, שיקום או שימור של מבני מורשת תרבותית לאומית ועוד. גם לאחר השינויים, מדובר בשורה מכובדת של הזדמנויות מעולות להשקיע באופן חוקי בפורטוגל עצמה ובשאר מדינות האיחוד האירופי, ולהיכנס למסלול המזורז ביותר לקבלת תושבות קבע ובהמשך גם אזרחות.

פעמים רבות מדובר במסלול האפשרי המיטבי לקבלת דרכון אירופאי עבור אנשים שאינם צאצאים למגורשי ספרד, או שמשפחותיהם באו ממדינות המזכות את הילדים והנכדים בקבלת אזרחות אירופאית כגון: גרמניה, אוסטריה, רומניה ופולין.

עו"ד ונוטריון אדם ידיד ממשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, העוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, ובמימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח.

טלפון - 053-9374940

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully