וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכסוכי יורשים - מינוי מנהל עיזבון: כל מה שצריך לדעת

עו"ד יוסף תמיר, בשיתוף zap משפטי

10.2.2021 / 7:33

באילו מקרים כדאי לבקש מבית המשפט למנות מנהל לעיזבון? מה ההבדל בין מנהל עיזבון זמני למנהל קבוע? האם בית המשפט מחויב לקבל מנהל עיזבון קבוע שנקבע בצוואה? מדריך

אילוסטרציה. ShutterStock
ירושה היא עסק עדין. איך מנהלים הכל בהצלחה?/ShutterStock

כאשר אדם מותיר אחריו רכוש בעל היקף מוגבל, שאינו כרוך במורכבות מיוחדת, אין צורך בניהול עיזבון. העיזבון יחולק בין היורשים הקבועים בצוואה, או על פי הדין, אם המנוח לא הותיר אחריו צוואה. ואולם, אדם המותיר אחריו עיזבון מורכב או עיזבון מרובה יורשים, מומלץ לו לשקול להורות בצוואתו כי לאחר פטירתו ינוהל עזבונו בדרך מקצועית על ידי מנהל עיזבון. יתרה מכך, גם אם המנוח לא עשה כן, יכולים היורשים לבקש כי ימונה מנהל עיזבון לרכוש שהותיר אחריו.

לעיתים, בהעדר ניהול מקצועי של העיזבון, יורד חלק משמעותי מערכו של העיזבון לטמיון כתוצאה מקבלת החלטות בלתי נכונות של היורשים או כתוצאה ממבוי סתום אשר מקפיא את העיזבון למשך שנים ארוכות. תפקידו של מנהל העיזבון הינו לסייע ליורשים לנהל את העיזבון המורכב, במיוחד בשעה שאין להם את היכולת המקצועית לטפל בנכסים או שהסכסוכים ביניהם מונעים השגת אחדות דעים באשר לדרך ניהול העיזבון. פעולותיו מבוקרות על ידי בית המשפט כך שאין חשש שהוא יעשה בעיזבון ככל העולה על רוחו.

מה ההבדל בין מנהל עיזבון קבוע למנהל עיזבון זמני?

מנהל עיזבון זמני הינו סעד דחוף הניתן עוד בטרם ניתנו צו ירושה או צו קיום צוואה, המורים כיצד יחולק העיזבון. מנהל עיזבון זמני ממונה על פי רוב כאשר מתעוררות מחלוקות משפטיות בין היורשים, ומחלוקות אלה מונעות את מתן הצו לחלוקת העיזבון. בירור המחלוקות בערכאות המשפטיות עלול להימשך שנים ארוכות, דבר המחייב שבתקופת הביניים יישמר העיזבון והנכסים בו יטופלו על מנת שלא ייגרמו להם נזקים ופחיתת ערך עקב הזנחה.

באילו מקרים מומלץ למנות מנהל עיזבון זמני?

מקרים טיפוסיים של עיזבון מורכב שייתכן ויהיה כדאי למנות לו מנהל עיזבון זמני, לתקופת הדיונים המשפטיים, כוללים, למשל, עיזבון שיש בו קרנות, מניות והשקעות, שללא טיפול וניהול יאבדו מערכם או, לחלופין, עיזבון הכולל נכסי נדל"ן הטעונים ניהול, שמירה והשקעה מתמדת, כמו גם קבלת החלטות מקצועיות על מנת שישמרו על ערכם.

קיימים מקרים אחרים, שבהם למי מהיורשים יש נגישות לכספים או שליטה בנכסים מסוימים (כגון באמצעו יפויי כוח בחשבון בנק מסוים) ועולה חשש שאותו יורש "יקבע עובדות בשטח" או יעלים נכסים. במקרים הללו ובמקרים דומים אחרים, לא ניתן להמתין לתוצאות ההליך המשפטי העיקרי הממושך ונדרש למנות מנהל עיזבון זמני.

מהן סמכויותיו של מנהל עיזבון זמני?

מנהל עיזבון זמני נדרש לשמור על המצב הקיים של העיזבון עד להכרעת בית המשפט, לנהל את הרכוש בצורה פסיבית, כך שלא ייגרם לו נזק, ולתת מענה לבעיות מידיות. ניקח, לדוגמה מקרה מהתקופה האחרונה שהיה בטיפולנו, בו אדם בעל נכסים שהלך לעולמו ואחד מיורשיו הגיש התנגדות לצוואתו מטעמים שונים. במהלך המשפט ביקשו הצדדים מבית המשפט להורות על מינוי מנהל זמני לעיזבון. הסיבה: העיזבון כלל מניות בחברת סטארט-אפ.

כל עוד היה המנוח בחיים הוא דאג לניהול החברה, לקיום הקשר עם המשקיעים בחברה ולגיוס הון נוסף לחברה. לאחר מותו ולאחר שהוגשו התנגדויות לצוואתו, נוצר ואקום בניהול החברה ועלה החשש שבהעדר טיפול שוטף, החברה תצבור חובות ותאבד הזדמנויות למימוש הצעות השקעה ורכישה. עלה אף חשש ממשי שבהעדר מימון היא תגיע לחדלות פירעון וייגרם נזק בלתי הפיך לערכו של העיזבון.

הדרך להימנע מהנזק לחברה היה גיוס משקיעים מידי או מכירת החברה. ההחלטה הנכונה של מנהל העיזבון הזמני שמונה היתה לנהל מו"מ עם משקיעים נוספים לשם גיוס דחוף של הון לחברה וביצוע עסקת השקעה בחברה. לו פעולות חיוניות אלה היו נדחות, החברה הייתה קורסת וההון שהושקע בה היה יורד לטמיון.

כתיבת צוואה. ShutterStock
מהן סמכויותיו של מנהל עיזבון זמני?/ShutterStock

מהן סמכויותיו של מנהל עיזבון קבוע?

מנהל עיזבון קבוע אחראי למימוש צוואה שבית המשפט כבר אישר את תקפותה (מאחר שלא הוגשו התנגדויות לקיומה או לאחר שבית המשפט דחה את ההתנגדויות שהוגשו). משכך תקפידו הינו משמעותי הרבה יותר מזה של מנהל עיזבון זמני, אשר תפקידו הינו פסיבי יחסית. מטרת ניהול קבוע של העיזבון היא לא רק לשמור על ערכו של העיזבון באופן פסיבי, אלא גם לנקוט בכל פעולה נדרשת שתביא להשבחתו, לפיתוחו ולעליית ערכו.

מכאן, שסמכויותיו של מנהל העיזבון הקבוע הינן רחבות, כולל קבלת החלטות מהותיות לרבות מימוש של נכסי העיזבון בתמורה מירבית וחלוקתם בין היורשים.

האם בית המשפט מחויב לאשר מינוי של מנהל עיזבון שנקבע בצוואה?

בהחלט לא. מטרת ניהול העיזבון היא כאמור מניעת מחלוקות בין היורשים, שמירה על ערך העיזבון והשבחתו. בית המשפט עשוי להורות על מינוי מנהל עיזבון אחר מזה ששמו נקוב בצוואה, במיוחד אם אותו מנהל עיזבון מקורב למי מהיורשים ויורש אחר מתנגד למינוי. במקרים אלה ייטה בית המשפט למנות מנהל עיזבון אובייקטיבי וניטרלי, או שימנה לתפקיד זה את עורכי הדין של שני הצדדים על מנת שיפעלו במשותף. יש לציין שבמקרה זה, שכר שני מנהלי העיזבון יחדיו יהיה זהה לזה של מנהל עיזבון אחד, והעובדה שיש שני גורמים המעורבים בטיפול אינה גורמת לעלויות נוספות.

מדוע לא לחסוך את עלותו שכרו של מנהל העיזבון ו"ולהסתדר" בעצמנו?

מינוי מנהל עיזבון כרוך אמנם בעלויות מסוימות, אך עלויות אלה מעוגנות בחוק ובפסיקת בתי המשפט ואין לסטות מהן. ברוב המקרים התועלת שבמינוי מנהל עיזבון מקצועי עולה בהרבה על העלויות.

לסיכום, יורשים נרתעים לעתים ממצב של ניהול עיזבון וסבורים כי הם יכולים לפתור את הבעיות בעצמם. הנחה זו נכונה במקרים שבהם יש עיזבון פשוט יחסית. אך במקרים מורכבים הכוללים נכסים מהותיים רבים ומספר רב של יורשים. רצוי לשקול מינוי מנהל עיזבון מקצועי. אחרת, בתום שנים של התדיינות היורשים עלולים למצוא את עצמם רבים על רכוש שחלקו כבר אינו קיים.

משרד עורכי דין תמיר ושות' מתמחים בהתדיינות משפטית (ליטיגציה), בהסדרת הון משפחתי ובייעוץ בתחום דיני הירושה.

טלפון 053-9348800

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד יוסף תמיר, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ירושה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully