וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב לדעת: כך הקורונה השפיעה על תחום הפלילים בישראל

בשיתוף zap משפטי

14.3.2021 / 10:54

השינויים בחיי היומיום שלנו כתוצאה מהנגיף הובילו לעלייה של סיטואציות כמו בעיות בבית או היתקלויות עם שוטרים, אשר מובילות לעבירות פליליות. עו"ד יאיר מושיוב הגיע לאולפן כדי להסביר את המגמה המדאיגה

בווידיאו: השינויים בתחום הפלילים בעקבות הקורונה/אולפן וואלה! NEWS

הקורונה השפיעה רבות על כל תחומי חיינו ולצערנו, ישנם כאלה שלאור אירועי השנה האחרונה מוצאים את עצמם בסיטואציות לא רגילות ולעיתים אף פליליות. כדי להרחיב בנוגע המגמה המדאיגה הזו הגיע לאולפן עורך הדין יאיר מושיוב, המתחמה בפלילים.

מהם השינויים המשמעותיים ביותר שהביא עמו נגיף הקורונה בתחום הפלילים?

"הנגיף הביא לשינוי גישה בכל רחבי הארץ, מבחינת הרשויות, המשטרה והממשלה. צמצום היציאות לעבודה, הסגרים והפחד מהמצב הביאו לריכוז של אנשים בביתם וזה מייצר לחץ בתא המשפחתי ובפן הכלכלי. רבים ניצבים היום בסיטואציות שהם לא הכירו בעבר וראינו בתקופה הזו ירידה בעבירות מסוימות שמחייבות יציאה החוצה ועלייה בעבירות הביתיות. למשל, יש פחות פריצות, כי לפורץ אסור לצאת והמשפחה לא עוזבת את הבית. מצד שני, עבירות אלימות במשפחה ועבירות סמים ניתנות שתיהן לביצוע בבתים".

רואים את השינויים גם ביחס של הממסד והרשויות אלינו, האזרחים?

"כן, וזה בא לידי ביטוי באופן האכיפה. השוטרים, שעושים עבודתם נאמנה, נבדקים פתאום בדברים שנראים לאזרח שוליים, כמו אכיפת מסכות. ראינו סרטונים מאוד קיצוניים בתחום הזה, כי גם התגובות של האזרחים קיצוניות יותר, בגלל שנמאס להם מהמצב. ישנה עלייה בעבירות של הכשלת שוטר, אי ציות לשוטר ואפילו תקיפת שוטר, כי האינטראקציה בין הצדדים מסלימה הרבה יותר מהר. הסיטואציות נפיצות".

מלבד המפגש והחיכוך הזה בין האזרחים לשוטרים, אילו עוד סיטואציות כאלו, שלא בלטו קודם ויכולות להוביל לעבירות פליליות?

"בגלל שעכשיו כולם בבית, אז פתאום בשעת צהריים שומעים את השכנים והם רבים וצועקים. אתם מזעיקים משטרה והיא מגיעה ומוצאת סיטואציה רגילה. אבל עצם ההגעה של המשטרה גורמת להיסטריה, הסיטואציה מקצינה ויש עימות עם השוטרים. התגובה הרבה יותר רגישה פתאום".

עד כמה אפשר להגן על הרכוש שלנו אם אנחנו מעורבים בסיטואציה פלילית?

"ההגנה על הרכוש היא חלק מהזכות להגנה עצמית. אדם יכול למצוא את עצמו במצב בו גונבים לו משהו והוא צריך להגיב במידתיות לכך. מצד שני, היה מקרה שעלה לכותרות לאחרונה, על אדם שמישהו נכנס לרכב שלו בחנייה הפרטית ועמד לגנוב אותו, והוא שלף אקדח וירה בו למוות. השאלה היא האם זה מידתי וסביר. יש יותר גניבות היום, של מזון או רכוש, כי יש כאלו שנשארו בלי אמצעים בגלל המצב".

לסיום, השפעות הקורונה יישארו איתנו עוד זמן לא מבוטל. אתה צופה עוד שינויים בתחום הפלילים?

"בתחילת התקופה הזו, כל ההתנהלות מול עצורים והשב"ס, להביא אנשים לדיונים שלהם ולשנע אותם בין בתי משפט לבתי מעצר או להעביר להם ציוד - הכל נעצר, כי היו התפרצויות של הקורונה. עכשיו אנשים לא נעצרים באותה תדירות כמו בעבר ואולי אפשר לסיים היום סיטואציה, גם אם היא פלילית, לאו דווקא במעצר, למשל בתנאים מגבילים או מעצר בית".

עו"ד יאיר מושיוב

טלפון: 077-9968289

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פלילים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully