וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי הקורונה: אילו זכויות יש לעובדים שחוזרים מחל"ת?

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי

7.2.2021 / 8:35

בעוד כמה שבועות, אולי חודשים, כאשר נגיף הקורונה ייעלם מחיינו, ישובו לעבודה מאות אלפי עובדים שהוצאו לחל"ת. מה הזכויות שלהם? מדריך

עובדים במשרד בתקופת קורונה. ShutterStock
חוזרים לעניינים/ShutterStock

משבר הקורונה גרם לטלטלה קשה במשק הישראלי, והוביל לכך שמאות אלפי עובדים פוטרו מעבודתם או הוצאו לחל"ת (חופשה ללא תשלום). בשבועות הקרובים, אם הכוכבים יסתדרו כמו שצריך, עשויה מגמה זו להשתנות, ורבים מהעובדים עשויים לחזור לעבודה.

על רקע זה, מבקשים רבים כעת לדעת מה המשמעות של החזרה לעבודה מבחינת העובדים שהוצאו לחל"ת? האם פרק הזמן שבו שהו בחל"ת נצבר לוותק מבחינת הזכויות, ומה באשר להפרשות הפנסיוניות? על שאלות אלה ואחרות נבקש להרחיב מעט בשורות הקרובות.

מה המשמעות של חל"ת מבחינת יחסי העבודה בין הצדדים?

חופשה ללא תשלום מנתקת את יחסי העובד והמעביד בתקופה שבה שוהה העובד בחל"ת. בתקופה זו העובד איננו זכאי לתשלום שכר, ולא לתשלום בגין חופשה או ימי מחלה. היציאה לחל"ת מותנית בהסכמה של העובד והמעביד ויכולה להיעשות ביוזמת העובד או המעסיק.

מה קורה לזכויות העובד בחל"ת? האם הן ממשיכות להיצבר?

בתקופת החל"ת כל זכויות העובד התלויות בוותק (ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הבראה, הפרשות פנסיוניות וכו') לא ממשיכות להיצבר. עם זאת, הזכויות נשמרות, וכאשר חוזר העובד מחל"ת זכויותיו ממשיכות מהיום שבו הוצא לחל"ת, כאשר תקופת החל"ת לא תחשב במספר הימים לצבירת הזכויות.

הזכויות התלויות בוותק, שממשיכות להיצבר בחל"ת, הן אלה הנוגעות לפיצויי פיטורים. לצורך חישוב הפיצויים, ייצברו לעובד 14 ימים מתקופת החל"ת. בנוסף, תקופת החל"ת זו לא מנתקת את הרצף לצורך בדיקת הזכאות לפיצויים התלויים בתקופת העסקה של שנה לפחות.

האם ההפרשת הפנסיוניות ממשיכות להיות מופרשות בחל"ת?

לא. בתקופת החל"ת המעסיק לא ממשיך להפריש לעובד הפרשות פנסיוניות, ולכן המלצה חשובה למי שנמצא יותר משלושה חודשים בחל"ת היא להמשיך להפריש באופן עצמאי הפרשות פנסיוניות, ולו מינימאליות, בכדי לשמור על רצף הזכויות שלו בקופת הפנסיה.

האם אפשר לפטר עובד שנמצא בחל"ת?

לא, מעסיק שמבקש לפטר עובד בזמן החל"ת חייב להשיב את העובד לעבודה. רק לאחר שהעובד שב לעבודה, המעסיק רשאי להתחיל בהליכי לסיום העסקתו , קרי זימון העובד לשיחת שימוע ועוד. ככל שהמעביד מחליט לפטר את העובד, הוא חייב ליתן לעובד הודעה מוקדמת כאמור בחוק.

למרבה הצער, מעסיקים אינם מודעים לחוק ומפטרים עובדים בזמן שהותם בחל"ת. אותם מעסיקים אומרים לעובדיהם שדמי האבטלה שהם מקבלים מהביטוח הלאומי מהווים, כביכול, תחליף לדמי ההודעה המוקדמת, אך בפועל זה איננו המצב, והמעסיק יהא מחויב בתשלום רכיב זה, לרבות חשיפה לתביעה בגין פיטורים שלא כדין.

האם המעסיק חייב לקיים שימוע כדי להוציא עובד לחל"ת?

לא, באופן עקרוני המעסיק לא חייב לקיים שיחת שימוע כדי להוציא עובד לחל"ת. החריג היחיד לכך הוא עובדת בהיריון. במקרה כזה, חייב המעסיק לקבל תחילה היתר מהממונה על חוק עבודת נשים. הוצאה לחל"ת של אישה בהיריון ללא היתר מהווה עבירה פלילית.

האם נדרשת הסכמה של העובד כדי להוציא אותו לחל"ת?

כן, הוצאת עובד לחל"ת חייבת להיעשות בהסכמה. מעסיק לא יכול להוציא עובד לחל"ת, אם הוא לא מסכים לכך. אם העובד מסרב לצאת לחל"ת, בפני המעסיק עומדת האפשרות לפטר אותו מעבודתו.

חזרתי מחל"ת וגיליתי שהמעסיק מבקש לשנות את תנאי עבודתי. מה אוכל לעשות?

מעסיק שמבקש לשנות את תנאי עבודתו של העובד כאשר הוא חוזר מחל"ת (מבקש להפחית את שכרו, לקצר את שעות עבודתו, להוריד אותו בתפקיד או לבצע שינוי מהותי אחר בתפקידו) גורם למעשה להרעה בתנאי עבודתו.

אם מדובר בהרעה מוחשית בתנאי העבודה, על העובד להתריע על כך בפני המעסיק. אם המעביד לא יחזיר את המצב לקדמותו, רשאי העובד להתפטר מעבודתו בדין מפוטר, ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים.

לסיכום, כמה טיפים לעובדים שיוצאים לחל"ת או חוזרים ממנו:

ראשית, במהלך תקופה זו הקפידו לשמור על רצף ההפרשות הפנסיוניות שלכם באופן עצמאי. זאת, כדי שזכויותיכם הפנסיוניות לא ייפגעו.

שנית, אם חזרתם מחל"ת בדקו את תלושי השכר שלכם, וודאו שהזכויות הסוציאליות שלכם לא נפגעו. בין היתר, בדקו שמספר ימי החופש וימי המחלה שלכם נשמר, ושתאריך תחילת העבודה שלכם במקום העבודה נקבע למועד המקורי שבו התחילה העבודה, ולא למועד החזרה מחל"ת.

שלישית, אם הבחנתם שהזכויות שלכם נפגעו, או שהמעסיק מבקש לסיים כעת את העסקתכם, מהרו להתייעץ עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון בתחום דיני העבודה, כדי שזכויותיכם יישמרו.

* הכותבת מתמחה בדיני עבודה ומנהלת פורום קורונה ודיני עבודה באתר ZAP משפטי

טלפון 077-9977542

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד אורנה שמריהו, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חל"ת
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully