וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה עובר הגבול: האם ניתן לפסול שופט בהליך של דיני משפחה?

בשיתוף zap משפטי

10.2.2021 / 9:49

כיצד יודעים מתי שופט הביע עמדה מותרת בבואו לדון בהליך של דיני משפחה ומתי הוא חרג מסמכותו? עורך דין מיומן, שער למתרחש בין כותלי בית המשפט, יכול לעזור לכם לשים לב לנושא הרגיש והחשוב הזה. עו"ד רינה פוליטי מסבירה על האפשרויות השונות

בווידיאו: האם ניתן לפסול שופט בדיון על דיני משפחה?/אולפן וואלה! NEWS

עד היכן יכול שופט להביע את דעתו בהליך של דיני משפחה והאם ניתן לפסול אותו אם עבר גבול מסוים? מדובר בסיטואציה משפטית ייחודית ביותר ועורכת הדין רינה פוליטי הגיעה לאולפן כדי להרחיב בנושא.

תחילה, כיצד פוסלים בכלל שופט והאם מדובר בהליך בלעדי לתחום דיני המשפחה?

"ממש לא. מעטים המקרים בהם פוסלים שופט. צריך קודם כל לפנות לבית המשפט ולשופט עצמו ולומר מדוע חושבים שיש לפסול אותו - היכרות מוקדמת עם הצדדים, חשש למשוא פנים, ידיעה שהוא מכיר את הצד השני וכו'. בדרך כלל, בפתח הדיון שופט חייב להביא לידיעת הצדדים, ולו למראית עין, אם קיים ספק קל שבקלים של היכרות מוקדמת עם צד זה או אחר, ולומר האם לדעתו הוא חושב שהוא יכול לנהל את ההליך בצורה נייטרלית.

אם השופט החליט שהוא פוסל את עצמו, אבל הצד המבקש עדיין סבור שצריך, הוא יכול לפנות לבית המשפט העליון ולהציג את טענותיו. אסור שתהיה דעה מוקדמת, בעיקר על ההליך עצמו, כי אם שופט יושב לדין וסבור שהתיק דינו לדחייה, והביע את דעתו או לא, הוא צריך לפסול את עצמו כי הוא כבר לא יהיה נייטרלי.

לאחרונה, בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב שופט חיווה את דעתו על בעל כלשהו וגרס שהוא רוצה לנהל הליך משפטי ולהתנקם באשתו. האם במקרה כזה השופט צריך לפסול את עצמו? בית המשפט לענייני משפחה סבר שלא, בית המשפט העליון החליט שכן. הנשיאה חיות סברה שזה כבר חרג מגבול הטעם הטוב".

מדוע לפסול שופט ולא לערער על החלטתו או אמירתו כמקובל?

"הבעייתיות בקביעה עובדתית בבית המשפט קמא היא שלא ניתן לערער עליה במחוזי ובעליון, אלא במקרים מאוד חריגים. אם נדלג על הקביעות העובדתיות האלו ולא ניתן את דעתנו ברגע שנאמרו, נהיה בבעיה גדולה. בית המשפט למעלה לא יתערב אלא במקרים חריגים ביותר בקביעות עובדתיות של בית המשפט קמא".

מה תפקידו של עורך דין במקרה כזה?

"עורך דין שמייצג בבתי המשפט צריך לשים לב שהפרוטוקול מלא בכל מה שנאמר באולם בית המשפט ולא להתבייש לבקש לתקן את הפרוטוקול".

מי מציע בדרך כלל לפסול שופט, עורך הדין או הלקוח?

"עורך הדין שנמצא באולם צריך להקשיב לכל מה שקורה שם ולדייק את הפרוטוקול. פסילת שופט מגיעה לרוב מצד הלקוח, שמשוכנע שהשופט נמצא עם הצד השני. אני סבורה שמי שצריך לייעץ ונשכר לשם כך, עורך הדין, צריך להבין האם עמדת השופט בהליך המשפטי, חרגה מסמכותו".

פנו לעו"ד רינה פוליטי

טלפון 053-9374039

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully