וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן שלא לחשוף צוואה? ואם כן, לכמה זמן?

בשיתוף zap משפטי

10.2.2021 / 11:07

צוואות הן למעשה החוזה של חיינו ואחד המסמכים החשובים ביותר שאנחנו עורכים. בדיוק לשם כך רצוי להיעזר לאורך הדרך בעורך דין מקצועי, שיוודא שכל רכושכם עובר לידיים הנכונות. עורכת הדין רינה פוליטי הסבירה על הנושא

בווידיאו: עורכת הדין רינה פוליטי על נושא הצוואות והירושות/אולפן וואלה! NEWS

צוואות וירושות הן הדרך שלנו לוודא שהנכסים שצברנו לאורך חיינו מגיעים לידיים הנכונות לאחר לכתנו מן העולם, אולם לא פעם הן גם עלולות להיות מקור לעימותים וסכסוכים. עורכת הדין רינה פוליטי הגיעה לאולפן כדי להסביר על כל מה שחשוב לדעת בנושא.

האם ניתן שלא לחשוף צוואה ואם כן, לכמה זמן?

"חוק הירושה מאוד חזק ודבקני. כתוב בו איך, מתי וכמה לכתוב, ומתי לחשוף ומתי לא. כל צוואה יכולה להיות תחת חיסיון מוחלט, אפילו כלפי הנהנים עצמם. לא תמיד המצווה רוצה ליידע את הנהנים שזו הצוואה - שזה לא יראה מובן מאליו, שלא ינטשו אותו בזקנתו וכן הלאה. אחרי לכתו של האדם, זה שמחזיק את הצוואה או יודע על קיומה חייב לדווח על כך לרשם הירושות, גם אם אין לו עניין. יש סעיף בחוק הירושה שמדבר על כך שאדם שלא חושף צוואה בזמן עובר עבירה פלילית, שדינה עד שלושה חודשי מאסר".

האם ישנה השפעה לשיהוי בהגשת הצוואה?

"בוודאי. אדם שלא הגיש את הצוואה בזמן, ואם יש אחר שמחזיק בצוואה שונה - גם אם צוואה אחת קדמה למאוחרת, ואנחנו יודעים שצוואה מאוחרת תיגבר תמיד על צוואה קודמת - אם אותו אדם מחזיק בידיו צוואה מאוחרת ובינתיים הוצא צו קיום צוואה והוא ידע על כך שבן המשפחה הגיש אותה לקיום, אותו אדם לא יוכל לבקש לבטל את צו הקיום הזה ולקיים צוואה אחרת".

מהי צוואה כשרה ולא כשרה?

"צוואה כשרה היא צוואה שמובאת על פי חוק. צריך להביא אותה בפני שני עדים, שיהיה בה את התאריך והחתימה. במסגרת הזו, ככל והצורניות של הצוואה תהיה כשרה, היא תמצא עצמה כמקוימת על ידי רשם הירושות. צוואה לא כשרה היא כזו שלא מילאו בה את הוראות החוק - למשל עד שהוא חבר של אחד הצדדים או אדם דמנטי חותם על צוואה, חתימה מזויפת וכו'".

בהיעדר צוואה, באילו מקרים רכוש הנפטר יועבר לאחרים, שאינם יורשיו החוקיים?

"אם יש צוואה, זה לא יקרה. אם היורשים נרשמו בצוואה הזו, מעצם כוחה הם הופכים מלא חוקיים לחוקיים. אבל, אם אין צוואה, חוק הירושה מהווה צוואה אלטרנטיבית".

לסיום, האם יש חשיבות לעריכת צוואה על ידי עורך דין שמתמקצע בכך?

"בהחלט. ראשית, כאשר רוצים לצוות רכוש רב, צריך עורך דין שילווה את התהליך באופן נכון. לכל מילה בצוואה יש משמעות - זה חוזה חיינו, החוזה הכי חשוב".

פנו לעו"ד רינה פוליטי

טלפון 053-9374039

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צוואות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully