וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנים ליציאה מהמשבר הבריאותי - ומה עם המשבר הכלכלי? מדריך לחייבים

עו"ד ומגשר ניר ברקון, בשיתוף zap משפטי

21.2.2021 / 7:43

בצל מבצע החיסונים הגדול ועם ביקורת רבה על האופן שבו הפקירה המדינה את אזרחיה בזמן קריסה כלכלית, חייבים רבים אינם מודעים להקלות ולהטבות שמעניקים להם הבנקים, חברות האשראי, לשכת ההוצאה לפועל והמרכז לגביית קנסות

איש עסקים מתוסכל. ShutterStock
מה עושים עכשיו?/ShutterStock

הביקורת הציבורית על התנהלותה של המדינה לאורך משבר הקורונה היא גורפת ונוגעת למכלול האספקטים של ההתמודדות עם המגיפה, אך תחושת חוסר האונים שמלווה אזרחים ישראלים רבים נובעת פעמים רבות לא רק מתוך מחסור באמצעים מקלים, אלא מאי ידיעה על קיומם.

דווקא עכשיו, כאשר מתפרסמות סטטיסטיקות מעודדות על נתוני ההדבקה והמחלה של המתחסנים, וניצנים ראשונים של אופטימיות נשמעים, חשוב לזכור כי האספקט הכלכלי של המשבר צפוי, ככל הנראה, ללוות אותנו גם אחרי שהאיום הבריאותי יצטמצם.

על מנת להתמודד עם השלכותיו הכלכליות החמורות של המשבר על הצד הטוב ביותר, כדאי להכיר את מגוון ההקלות וההטבות שעומדות כיום לרשות החייבים.

הקלות על חייבים מטעם לשכת ההוצאה לפועל

לשכת ההוצאה לפועל אחראית, ברוב המקרים, על גביית חובות אזרחיים וחובות של רשויות שונות. בעקבות משבר הקורונה, המחוקק קבע מספר הקלות שניתן לכפות על הזוכה בהוצאה לפועל, במטרה להקל על החייבים בתקופה קשה זו:

הארכת מועדים - ההוצאה לפועל האריכה את פרק הזמן המוגדר בחוק לביצוע תשלום או פעולות מצד החייבים. לדוגמה, חייב שהוגשה נגדו בקשה לביצוע פסק דין כספי יקבל פרק זמן של 50 יום לתשלום פסק הדין או להגשת בקשה לצו תשלומים. בפרק זמן זה לא ניתן יהיה לבצע עיקולים או הגבלות כנגדו. חייב שקיבל בקשה לביצוע שטרות/ צ'קים יקבל פרק זמן של 60 יום.

דחיית ביצוע עיקולים והליכי גבייה - הוראת השעה שניתנה לכל תיקי ההוצאה לפועל שנפתחו החל מ-24.9.2020 ואילך תישאר בתוקף, לאור פיזור הכנסת, עד 6.7.2021. על פי הוראה זו, רשאי רשם ההוצאה לפועל לדחות או לעכב הליכי גבייה ועיקול על פי שיקול דעתו, ולא ניתן לבצע הליכים כגון צו הבאה, עיקול מטלטלין (מלבד רישום המטלטלין) או עיקול רכב (מלבד רישום העיקול) אלא באישור מיוחד של רשם ההוצאה לפועל.

הטבות לחייבים בעלי חוב נמוך מ-50 אלף שקל - לשכת ההוצאה לפועל מעניקה שורה של הטבות לחייבים: הפחתת הריבית על קרן החוב ב-50%, ביטול תוספת תשלום על הפרש אגרת פתיחת התיק, חיסכון בשכר הטרחה של עורך הדין, עיכוב הליכי גבייה בתיק (הגבלות, עיקולים וכדומה) ואי רישום פתיחת התיק במאגר נתוני האשראי של אזרחי ישראל.

שורת הטבות זו תינתן רק לחייבים שחובם נמוך מ-50 אלף שקל, ששילמו את התשלום הראשון בצו התשלומים תוך 45 ימים ממועד קבלת האזהרה ושהגישו בקשה להכרה כחייב משלם תוך 45 ימים ממועד קבלת האזהרה.

תנאי נוסף לקבלת ההטבות הוא סוג התיק: מזונות (כשהזוכה הוא המוסד לביטוח לאומי), שטרות וצ'קים, כביש אגרה, פסק דין כספי, תביעה על סכום קצוב או תובענה.

חשוב לדעת כי חלק מההטבות עשויות להינתן גם לחייבים שחובם עולה על 50 אלף שקל.

הקלות על חייבים מטעם המרכז לגביית קנסות

המרכז לגביית קנסות אחראי על גביית קנסות, חובות מול אוצר המדינה וגביית פיצויים שנפסקו לקורבן עבירה במסגרת הליך פלילי.

המרכז מאפשר ביטול ריביות על קנסות שניתנו לחייבים החל מתקופת הסגר הראשון. כמו כן, ניתן להגיש בקשה לנשיא המדינה לקבלת חנינה מלאה מקנסות שהוטלו במסגרת הליך פלילי, מנהלי או תעבורתי, תחת התנאים הבאים: החייב לא הורשע בחמש השנים האחרונות, החייב לא חויב לשלם פיצוי לנפגע עבירה והחייב פנה, במהלך השנתיים האחרונות, להסדרת החוב מול הגוף שקנס אותו או מול המרכז לגביית קנסות.

הקלות על חייבים מטעם הבנקים וחברות האשראי

גם הבנקים ערים לקשיים הכלכליים שפוקדים אזרחים רבים בעקבות הקורונה ובהתאם להנחיות בנק ישראל מאפשרים ללקוחותיהם לדחות את תשלומי המשכנתא או הלוואות אחרות, תחת תנאים מסוימים, לתקופה של עד 6 חודשים. הדחייה אינה כרוכה בתשלום עמלות.

בנוסף, מנחה בנק ישראל את הבנקים להגדיל את מסגרת האשראי של לקוחותיהם באופן חד צדדי וללא הגדלת הריבית, וגם חברות האשראי מאפשרות דחיית הלוואות צרכניות שניתנו על ידן, גם כאן לתקופה של עד 6 חודשים.

הקלה נוספת - אם סורבו בחשבון צ'קים בין החודשים מרץ לאוגוסט 2020, הם לא ייספרו לעניין הגבלת החשבון לפי חוק צ'קים ללא כיסוי.

חשוב לציין כי במצב של חובות גבוהים למספר נושים, יש לשקול פנייה להליך חדלות פירעון או להסדר נושים באמצעות בית המשפט, על פי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

בכל מקרה של קושי בהחזר התשלומים, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום על מנת לקבל את מלוא האפשרויות הקיימות ולבנות את האסטרטגיה הנכונה ביותר ליציאה מהחובות ולשיקום.

עו"ד ומגשר ניר ברקון מתמחה בדיני עבודה, הסדרי חובות וחדלות פירעון, צוואות וירושות, כשרות משפטית וייפוי כוח מתמשך.

טלפון: 0779968174

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ומגשר ניר ברקון, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully