וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולמים על אזרחות אירופאית? יש כמה דברים שחייבים לדעת

עו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי

7.3.2021 / 7:36

פורסמו השינויים בדרישות לוויזת משקיעים בפורטוגל, ויש לצפות שבזמן הקרוב יתפרסמו גם שינויים בדרישות החוק המעניק אזרחות פורטוגלית לצאצאי המגורשים. אם אתם עדיין מתלבטים, מומלץ למהר ולפנות לאחד המסלולים טרם תהיה החמרה

תיירים פורטוגל. ShutterStock
מתלבטים? מהרו והגישו בקשה/ShutterStock

שמועות רבות אופפות לאחרונה את נושא האזרחות הפורטוגלית לצאצאי המגורשים ואת נושא ויזת המשקיעים (ה-golden visa), שמעניקה פורטוגל לאזרחים זרים על מנת לעודד השקעות במדינה. חלק גדול מהשמועות הציגו תחזיות קודרות של החמרה משמעותית בתנאים, אך כעת, עם פרסום השינויים הסופיים בדרישות לוויזת המשקיעים, מסתבר כי המצב בשטח ישתנה בצורה מאוד מצומצמת ונקודתית.

השינויים שנקבעו בדרישות לוויזת המשקיעים

ממשלת פורטוגל פרסמה את רשימת השינויים, שמטרתה לכוון את ההשקעות לאזורי פנים פורטוגל, לייצר מקומות עבודה חדשים ולעודד התחדשות עירונית ושימוש של המורשת התרבותית של המדינה. עיקר השינויים הוא עדכון רף המינימום של אפשרויות ההשקעה הקיימות, לדוגמה:

* העברת הון לחשבון פורטוגלי - רף המינימום עלה ממיליון למיליון וחצי יורו

* השקעה בפעילויות מחקר, קרנות או חברות מסחריות ותעשייתיות - רף המינימום עלה מ-350 אלף ל-500 אלף יורו

* השקעה או תמיכה בפעילות אמנותית, או לצורך שימור המורשת התרבותית של פורטוגל - רף המינימום עלה ל-250 אלף יורו

השינויים שנקבעו ייכנסו לתוקף ב-1.1.2022 על מנת לאפשר למשקיעים להיערך אליהם.

שינויים בדרישות להשקעות נדל"ן

בתחום הפופולרי ביותר לקבלת תושבות על ידי השקעה - רכישת נדל"ן, נעשה שינוי מעניין: רף המינימום הרשמי להשקעה לא השתנה - הרף המינימלי הרשמי להשקעות נדל"ן המזכות בוויזת זהב נותר בסכום של 500 אלף יורו, אלא אם מדובר בנכס לשימור, אותו ניתן יהיה לרכוש בסכום של 350 אלף יורו. יחד עם זאת, במהות, בוטלה האפשרות להשקעה פחותה, בסך 280 אלף יורו, בפרויקטים בפריפריה.

מעבר לכך, השינוי העיקרי בתחום השקעות הנדל"ן נוגע, כצפוי, דווקא למיקום הנכס: זכאות לוויזת זהב תינתן למי שרוכש נדל"ן למטרות מגורים אך ורק באזורי הפנים הכפריים של פורטוגל, באיים האזוריים או באיי מדירה. השקעות נדל"ן לצרכים אחרים, החל מצרכים מסחריים ועד לחנייה, לרבות צרכים תיירותיים, יעניקו זכאות לוויזת משקיעים בכל אזור במדינה שבו ייעשו, זאת במטרה לאפשר למגזרים השונים להתאושש במהירות ממשבר הקורונה.

השינויים בתבחינים להשקעות נדל"ן צפויים להפוך את שנת 2021 לשנה מעניינת מבחינת בחירת המסלול להשגת תושבות. אם אתם בוחנים את האפשרות לקבל ויזת זהב דרך מסלול זה, אמליץ לשקול לעשות זאת עוד השנה, לפני שהשינויים נכנסים לתוקף.

ומה עם השינויים הצפויים בחוק האזרחות הפורטוגלי?

מלבד מסלול ויזת המשקיעים הפופולרי, מאפשרת פורטוגל מתן אזרחות לצאצאיהם של מגורשי ספרד ופורטוגל בהתאם לחוק האזרחות הפורטוגלי. גם לגבי דרישות החוק הקיימות, המצריכות כיום רק הוכחה של קשר משפחתי למגורשים, נפוצו שמועות רבות המזהירות מפני שינויים מרחיקי לכת.

ממשלת פורטוגל הופכת בנושא מזה מספר חודשים, כאשר דרישות שונות וחריפות כמו מגורים בפורטוגל וידיעת השפה עמדו על הפרק אך הוסרו מסדר היום. כיום, ניתן לומר בוודאות כי דרישות אלו לא תתווספנה לחוק, אך הובהר על ידי הפרלמנט כי הוכחת זיקה עכשווית לפורטוגל בהחלט תידרש.

השמועות הנוכחיות מדברות על כך שצאצאי המגורשים אשר ירצו להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, יידרשו לפתוח חשבון בנק בפורטוגל או משהו דומה לכך. הדבר יהיה כרוך בעלויות נוספות של מאות יורו, לכל הפחות, וכן בהתנהלויות בירוקרטיות נוספות מול הבנקים ורשויות המס, הוצאת אישורים נוטריוניים ועוד.

כמי שמכיר את ההיסטוריה הקרובה של ההחמרות הנעשות מטעם הרשויות הפורטוגליות, אני מאמין שהדרישות יוחמרו, אך במידה פחותה מהשמועות המדוברות.

עם זאת, עד כתיבת שורות אלה, לא התפרסמו עדיין השינויים הנוגעים לצאצאי המגורשים, אך אלו צפויים להתפרסם בקרוב. כל עוד אי הוודאות קיימת והתנאים החדשים לא נקבעו, המלצתי היא ללכת על בטוח ולמהר ולהגיש את בקשת האזרחות לפני פרסומם, שכן כל תיק שיוגש לפני פרסום הדרישות החדשות ייבדק על פי הפרמטרים הקיימים כעת.

לצורך הגשת הבקשה טרם פרסום ההחמרות מומלץ לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בתחום, מכיר היטב את הרשויות השונות בפורטוגל ואת ההתנהלות הנכונה מולן, ומעורה בפרטי החוק הפורטוגלי ובעדכונים השונים הנעשים בו.

עו"ד ונוטריון אדם ידיד ממשרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, עוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית ואזרחויות אירופאיות בכלל, ובמימוש זכויות לבני הגיל השלישי בדגש על זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח.

לאתר

טלפון: 0737780042

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד ונוטריון אדם ידיד, בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully